کسانی که برای سود، خودرو ثبت نام کردند ضرر هنگفتی خواهند کرد

9

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: افرادی که برای سود و حفظ ارزش پول خود ثبت نام کردند و در واقع بازار را این گونه بی ثبات کرده اند مطمئنا ضرر خواهند کرد زیرا قرار نیست خودرو یک کالای سرمایه ای باشد و به کسی سود برساند.

مازیار بیگ لو در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص جلسه قطعه سازان و خودروسازها با رییس مجلس گفت: هفته قبل جلسه‌ای با حضور آقای لاریجانی رییس مجلس، همتی رییس بانک مرکزی، رحمانی وزیر صنعت و معاونین آنها همراه با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و اعضای هیات رییسه انجمن قطعه سازان درخصوص بررسی آخرین وضعیت تولید خودرو و قطعه در کشور برگزار شد.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: محور اصلی بحث در این جلسه عادی سازی قیمت خودرو بود. آقای لاریجانی نیز به این موضوع واقف بودند و اطلاعات کاملی از مشکلات و دغدغه‌های خودروسازها و قطعه سازان داشتند که باعث تعجب ما شد.

وی افزود: نظر رییس مجلس نیز بر این بود که قیمت‌ها پنج درصد حاشیه بازار اعمال شود کما اینکه ما این تجربه را در دهه ۷۰ و ۸۰ نیز داشتیم اما وزیر صمت معتقد بودند نباید فقط بحث قیمت را در نظر گرفت بلکه باید یک بسته کامل که شامل کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش و تعامل با مصرف کننده است را لحاظ کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو افزود: قطعه سازان و خودروسازان در این جلسه بیان کردند که این صنعت در حال مرگ است و فعلا اولویت زنده نگه داشتن آن با آزادسازی قیمت‌ها است بعد از آن می‌توان به سراغ حاشیه‌هایی همچون کیفیت و نحوه تعامل با مصرف کننده رفت که در صورت این اتفاق شاهد افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومان خواهیم بود.

وی گفت: در این جلسه در خصوص کمبود نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان و اتخاذ راهکارهایی برای جبران آن همچون ارائه تسهیلات و حضور در بازار سرمایه بحث و تبادل نظر شد اما نظر قاطع جمع بر این بود که باید هر چه زودتر آزادسازی قیمت‌ها صورت بگیرد.

بیگ‌لو در خصوص تعیین تکلیف خودروهای پیش فروش شده و این که با این افزایش قیمت احتمال هجوم ثبت نام کنندگان برای پس گرفتن پول خود وجود دارد، گفت: افرادی که برای سود و حفظ ارزش پول خود ثبت نام کردند و در واقع بازار را این گونه بی‌ثبات کرده‌اند مطمئنا ضرر خواهند کرد زیرا قرار نیست خودرو یک کالای سرمایه‌ای باشد و به کسی سود برساند.

وی ادامه داد: علی‌رغم تاکید مکرر بانک مرکزی، خودروسازها و کارشناسان مبنی بر اینکه مردم پول خود را جهت سرمایه گذاری در این بازار وارد نکنند و به سایر بازارها همچون بورس و تولید بروند اما باز هم عده زیادی چندین خودرو ثبت کردند که به طور حتم ظرف روزهای آینده ضرر هنگفتی خواهند کرد.

بیگلو گفت: خودروسازان برای اینکه با هجوم افراد برای پس گرفتن پول خودرو مواجه نشوند به صورت پلکانی قیمت‌ها را بالا خواهند برد و یک شبه پنج درصد حاشیه بازار را اجرا نخواهیم کرد.

وی اظهار داشت: از طرف دیگر راهکارهای خوبی برای این که حداقل جذابیت برای افرادی که ثبت نام کردند وجود داشته باشد تا ترجیح ندهند که پول خود را پس بگیرند و خودروساز با مشکل نقدینگی مواجه شود، اندیشیده شده است.

بیگلو در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد با افزایش ۷۰ درصدی قیمت‌ها و با توجه به اینکه در آمد هیچ گروه از افراد جامعه این مقدار افزایش نداشته است و به این ترتیب آنها دیگر توانایی خرید خودرو نخواهند داشت، گفت: در همان جلسه راهکارهایی مطرح شد تا قدرت خرید مردم برای خودرو پایین نیاید قرار است بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مجوزهای لازم را صادر کنند تا خودروسازان بتوانند با حداقل پیش پرداخت و سود مشارکت پایین خودروهای خود را به فروش برسانند.

وی افزود: در برخی اوقات دیگر کاری از دست تولید کننده بر نمی‌آید بلکه این وظیفه نهادهای دولتی است که از مصرف کنندگان حمایت کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص تسهیلات آزادسازی خودروها گفت: در صورت اجرای این طرح مردم بیشترین نفع را خواهند برد. چند ماه پس از آزادی قیمت‌ها دوباره تولیدات هر خودروساز به روزی دو هزار خودرو خواهد رسید و کارگرهایی که در صنعت قطعه سازی تعدیل شده بودند دوباره به کار برخواهند گشت کما اینکه نگرانی اصلی رییس مجلس و سایر حاضرین بحث بیکاری کارگران بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر همانند دهه ۷۰ و ۸۰ کیفیت و تیراژ تولید بالا خواهد رفت و ما در هر سال شاهد ورود خودروهای جدید و پلت فرم های جدید هستیم کما اینکه در همان سال‌ها سمند و پژو وارد بازار شدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 9 )
  1. سعید می گوید

    ما که نه پول زیاد داشتیم نه دنبال سود بودیم فقط یه ماشین لازم داریم حقمون نیست ورشکستگی را امثال من جبران کنه

  2. شاکی می گوید

    خدا ازتون نگذره اون موقع که من ثبت نام کردم ساندرو استپ وی در بازار آزاد ۶۵ میلیون بود ۲۰۶قیمتش ۳۹ میلیون بود الان بعد ۸ ماه این بازی ها رو در آوردید من کارمند از کجا بیارم به خدا بچه هامون افسردگی گرفتن از دست شماالهی خدا جوابتون رو بده من ماشین نداشتم ثبت نام کردم خدایا چه قدر اشتباه کردم کاش گول شما رو نمی خوردم و همون موقع بازار آزاد می خریدم شما باید جبران ضرر
    ما رو هم بدید واقعا تو این کشور کسی نیست به داد ما برسه

  3. محمد رضا معظمی گودرزی می گوید

    اندک ابرویی که ایران خودرو تابحال داشت ازایران ناسیونال بواسطه پایه وعملکردانسانیش بوددرجواب مسیولی که میفرمایندافرادی که چند ثبت نام داشتن موجب اختلال شدن بنده برای رسیدن بهخودرو مورد نظرم ویکی هم برای فرزندم ۹۰تومن سرمایه گذاری کردم دوما در زمان ثبت نام کدام نقض شرایط صورت گرفته که باید الان بااین توجیه درواقع پس انداز چندساله یک بازنشسته رابارندی بد… درمقابل شما باید دستهای خشن ترین دزدهاروبوسید گه بنامهای پاک جیب مردم رابزنند نهایتا سزاوارنیست تااین حدمرگ تدریجی ارمغانتان باشدمطمینا یک قاتل ارزشمندتراز کاریست که شما با مشتریانتان میکنید

  4. علی می گوید

    چقد جالبه ک بالا رفتن یزمت محصولات رو میندازن تقصیر مردم…شما ۱۰۰۰تا به کارمند سایپا میفروشین حالا جوابشو اونی ک ۳تا برای خودشو ۲تا بچش ثبت نام کرده باید بده?اقا ۳برابر شدن قیمت میدونین مال چیهچون گمرک درصدی کار میکنه..مثلا قبلا جمع قطعات واردشده برای یه خودرو میشد ۳هزار دلار با دلار ۳۴۰۰ پیشد ۱۰میلیون اینا ۱۰%مسلا میگرفتن ک میشد ۳۰۰ دلار خب حالا هم داره هپون ۱۰درصد رو میگیره ولی با دلار ۱۱ تومنی یعنی شرکتا هم ۴برابر قطعه رو میخرن ۴برابر پول گمرک میدن ف برابر بیت رهبری ۴ برابر مالیات و همچی ۴ برابر بعد پولشو میخوان از جیب مردم در بیارن….میگن اونایی مقصرن ک ۳تا ثبت نام کردن. نفرین کردن کار یه ادم خوب نیست.پس به جاش ارزو میکنمم ما بتونیم از حق خودمون دفاع کنیم

  5. شاکی می گوید

    من برج ۲ سمند نوشتم ۳۲میلیون قرار بود شهریور بدن. الان ۲۳دی ماه شده هنوز ندادن اون وقت سمند شده ۴۴ میلیون. خدا لعنت کنه این سران رو

  6. علیرضااسماعیل پور می گوید

    یکی بهش بگه بیشعور من ثبت نام کردم که سوار بشم نمیخوام بفرؤشم. اگه پولمو رفته بودم کاه خریده بودم بیشتر از ماشین بی کیفیت شما بهم استفاده میرسوند

  7. شاکی می گوید

    اقا ما که یه دونه سمند ثبت نام کردیم موقع ثبت نام هم بود۳۶میلیون برج ۳ثبت نام کردم تحویل برج ۱۱هستش چرا منی که ۸ماه تو نوبتم شامل افزایش بشه ۳ماه هم تاخیر بخوره میشه ۱۱ماه اخه مگه کشور اسلامی اینکارو میکنه مگه اسلام این قانونا رو گذاشته

  8. شاکی می گوید

    اقای خودرو ساز اقای قیمت گذاری لاقل بگین تحویلی های سال۹۸ شامل افزایش قیمت میشه نه منی که ۸ماه نوبتم
    #افزایش تاریخ تحویل سال۹۸به بعد

    1. دلنوشته می گوید

      واقعا بی انصافیه منم مشکلم عین شماست الانم واقعاپول ندارم براقیمت جدیدتابحالم اصلاخودرویی نداشتم اولین خودرو به این رسوایی سرم دراوردن