جزییات افزایش ۲۲ درصد ارزش سبد سهام “کروی”

0

شرکت توسعه معادن روی ایران به عنوان یک شرکت سرمایه گذار در بازار سهام فعال است. ۷۰ درصد از سرمایه گذاری ­های شرکت در گروه فلزات اساسی می ­باشد. گروه فلزات اساسی در سال ۹۷ به دلیل کاهش نرخ ­­­های جهانی و کاهش تقاضا در بازار جهانی روند کاهش فروش را تجربه کرده ­اند، اما به دلیل افزایش قیمت نرخ دلار و تسعیر ارز صادراتی به قیمت بالاتر از نرخ­ در دوره ­­­­­­­­­­­­­های قبل، کاهش مقداری فروش با افزایش مبلغی فروش نادیده گرفته شده است. بنابراین به نظر می­ رسد سرمایه­ گذاری در گروه فلزات اساسی از ناحیه افزایش نرخ دلار رشد داشته است.

پرتفوی بورسی شرکت توسعه معادن روی ایران در دوره مالی شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۷، بیش از ۲۲% درصد رشد داشته است. ارزش بازاری این سرمایه گذاری ۸۶۳ میلیارد تومان بوده است که با رشدی ۲۲ درصدی به ۱۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است.

وضعیت پرتفوی سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس
ابتدای دوره انتهای دوره
نام شرکت تعداد سهام بهای تمام شده ارزش بازار بهای تمام شده ارزش بازار افزایش (کاهش)
کالسیمین ۱,۱۴۶,۳۷۴,۷۶۹ ۱,۲۳۵,۲۴۸ ۲,۲۸۳,۵۷۹ ۱,۲۳۵,۲۴۸ ۹,۳۳۷,۲۲۲ ۸,۱۰۱,۹۷۴
ملی سرب و روی ایران ۱۸۰,۴۰۶,۷۶۱ ۴۲۹,۵۲۱ ۵۷۸,۹۲۵ ۴۲۹,۵۲۱ ۱,۱۶۰,۱۹۵ ۷۳۰,۶۷۴
فرآوری مواد معدنی ایران ۶۲,۲۲۷,۷۰۲ ۱۴۳,۷۰۱ ۹۴۹,۷۱۹ ۱۴۳,۷۰۱ ۱,۸۶۲,۵۹۹ ۱,۷۱۸,۸۹۸
صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود ۱۴,۹۱۲,۹۶۶ ۱۲۷,۶۲۵ ۴۶,۲۹۰ ۱۲۷,۶۲۵ ۱۱۹,۴۶۷ ۸,۱۵۸
فولاد مبارکه اصفهان ۲,۹۰۶,۹۷۲ ۴,۴۱۴ ۶,۹۳۳ ۴,۴۱۴ ۱۵,۲۹۶ ۱۰,۸۸۲
ملی صنایع مس ایران ۲,۲۳۰,۴۸۷ ۳,۷۷۲ ۴,۸۳۸ ۴,۲۰۸ ۱۰,۷۷۳ ۶,۵۶۵
صنعت روی زنگان ۲۶۶,۰۰۰ ۲۶۶ ۲۰۸- ۲۶۶ ۲,۴۷۲ ۲,۲۰۶
ریخته گری تراکتور سازی ایران ۵,۰۰۰ ۴ ۱۰ ۴ ۲۲ ۱۸
موتورسازان تراکتور سازی ایران ۵,۰۰۰ ۴ ۶ ۴ ۲۶ ۲۲
ملی صنایع مس ایران (حق تقدم) ۴۴۶,۰۹۷ ۴۳۶ ۶۳۱- ۰ ۰ ۰
جمع ۱,۹۴۴,۹۹۱ ۳,۸۶۹,۴۶۱ ۱,۹۴۴,۹۹۱ ۱۲,۵۰۸,۰۷۲ ۱۰,۵۶۳,۰۸۱

بررسی سبد سهام شرکت توسعه معادن روی ایران نشان می­ دهد که سرمایه گذاری شرکت  ۱,۰۵۶میلیارد تومان افزایش داشته است، همانطور که بیان شد بخشی از افزایش ارزش سرمایه گذاری ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ها به دلیل افزایش نرخ دلار بوده است که شناسایی درآمد از سوی فعالان را در برداشته است.

وضعیت توسعه معادن روی ایران سود سهام (کروی) توسعه معادن روی ایران سهامداران توسعه معادن روی ایران (کروی) تحلیل (کروی) توسعه معادن روی ایران بورس نیوز اخبار مهم بورس اخبار توسعه معادن روی ایران (کروی)وضعیت توسعه معادن روی ایران سود سهام (کروی) توسعه معادن روی ایران سهامداران توسعه معادن روی ایران (کروی) تحلیل (کروی) توسعه معادن روی ایران بورس نیوز اخبار مهم بورس اخبار توسعه معادن روی ایران (کروی)

بررسی روند قیمتی سهم ­های مختلف و شاخص کل در بازار نشان می­ دهد که به دلیل افزایش نرخ دلار افزایش قابل توجهی داشته اند. “کروی” نیز مانند سایرین این رشد قیمتی را تجربه نموده است. رشد قیمتی این سهم در هفته اول مهر به بالاترین نقطه خود رسید و با رشدی ۶۸ درصدی از ۳۵۷ تومان به ۶۰۴ تومان رسیده است. اما این رشد ادامه دار نبوده و با روند کندی شروع به ریزش کرده است. تنش تجاری میان آمریکا و چین، دلیل عمده کاهش تقاضا و افت قیمتی فلزات اساسی بوده است که این موضوع همراه با تحریم برخی از فلزی­ ها تشدید شده است. اما در واقع آینده این صنعت در گرو رشد اقتصاد جهانی و افزایش تقاضا در بخش فلزات و مواد اولیه می ­­­­­­­­­باشد، پیش بینی می­ شود بهبود روابط چین و آمریکا ادامه دار بوده و رشد بازار مواد اولیه و بازار فلزات را شاهد باشیم و این موضوع بهبود روند فلزی­­­­­­­­­­­ ها و شرکت توسعه روی ایران را در بردارد.

منبع : با اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ