رابطه ایران خودرو با شرکت عظام چیست؟

0

روزنامه «همشهری» با انتشار آماری مدعی «ارتباط خاص ایران‌خودرو با شرکت سرمایه‌گذاری عظام» شد. این روزنامه نوشت: «آمارها نشان می‌دهد بزرگ‌ترین خودروساز، میلیاردها تومان زیان انباشته دارد؛ با این حال مشخص نیست چگونه ۴۶۱ میلیارد تومان از شرکت سرمایه‌گذاری عظام طلب دارد؟

نکته اینجاست که این مراوادات مالی از طریق شرکتی که تامین‌کننده قطعات مورد نیاز این شرکت است، با شرکت سرمایه‌گذاری عظام که ۷ شرکت تولیدکننده قطعه را در اختیار دارد، انجام شده است.

شرکت مذکور قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو را تامین می‌کند و آن را در اختیار شرکت خودروساز قرار می‌دهد و در این رویه، به طور عام این شرکت به قطعه‌سازان بدهکار است که در مقاطع زمانی مختلف تسویه می‌شود اما اکنون در یک رویداد نادر ماجرا برعکس شده و به جای اینکه این شرکت بابت خرید قطعه، به ۷ شرکت زیرمجموعه سرمایه‌گذاری عظام، یعنی شرکت‌های پیستون ایران، فرآوری ساخت، سازه پویش، استام صنعت، والا قطعه، پویان‌ صنعت نهاد و سازه سیم بدهکار باشد، اکنون ۴۶۱ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان از این شرکت‌ها طلبکار است.

گروه قطعات خودرو عظام قطعه سازان خودرو شرکتهای ایران خودرو تولید کنندگان قطعات خودرو تحلیل ایران خودرو پشت پرده خودروسازان پشت پرده چه خبر افشاگری اخبار ایران خودرو

به این ترتیب، ایران‌خودرو در شرایطی که بدهی‌های سنگین خود را به سایر قطعه‌سازان به دلیل بحران مالی پرداخت نمی‌کند، در طول ۲ سال گذشته منابع مالی خود را در اختیار یک شرکت قرار داده است.

اطلاعات مربوط به صورت‌های مالی ساپکو که در سامانه کدال بورس درج شده، نشان می‌دهد بیشترین میزان این طلب مربوط به شرکت سازه پویش است که شامل ۱۹۰ میلیارد تومان است و بعد از آن شرکت‌های پیستون ایران و استام صنعت – که همگی متعلق به سرمایه‌گذاری عظام هستند – به ترتیب با ۱۲۶.۷ و ۶۱ میلیارد تومان بدهی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.»

منبع : مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ