نقش بانک مسکن و تامین اجتماعی در پرونده بابک زنجانی

0

سید مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون انرژی خانه ملت پیرامون موضوعات روز مربوط به حوزه انرژی به گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار فارس پرداخت که متن کامل آن متعاقبا منتشر می‌شود.

*تحقیق از وزرات نفت از زمان احمدی‌نژاد آغاز شد

وی در بخشی از این گفت‌وگو که به موضوع تحقیق و تفحص از وزارت نفت اختصاص داشت، گفت: تحقیق و تفحص از وزارت نفت در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد مطرح شد.

*کمیسیون انرژی هشدارهای لازم درباره بابک زنجانی را داده بود

وی اضافه کرد: کمیسیون انرژی در آن زمان هشدارهای لازم در خصوص بابک زنجانی را به صورت کتبی و شفاهی به وزارت نفت داد اما وقتی ترتیب اثر داده نشد، وارد بحث تحقیق و تفحص شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بایادآوری اینکه مدتی بعد از تشکیل کمیسیون انرژی در مجلس نهمتحقیق و تفحص از وزارت نفت مطرح و در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: در کمیسیون‌ها اخبار و اطلاعات روز در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه حوزه نفت مربوط به کمیسیون ما (انرژی) بود مباحث را پیگیری کردیم.

*ارتباط مستمر بابک زنجانی با وزارت نفت عامل تحقیق از این وزارتخانه شد

میرکاظمی اضافه کرد: با توجه به اینکه ما در آن زمان تذکرات خود را به صورت کتبی و شفاهی دادیم و مشاهده کردیم مباحث آن طور که باید و شاید پیش نمی‌رود و آن فرد (بابک زنجانی) به طور مستمر با وزارت نفت ارتباط دارد، در نهایت تحقیق و تفحص را نوشتیم.

*درباره عدم بازگرداندن پول نفت توسط زنجانی هشدار داده بودیم

رئیس کمیسیون انرژی در همین زمینه گفت: در آن زماناخباری رسید که فردی به نام آقای بابک زنجانی محموله‌هایی را از کشور خارج می‌کند که قصد بازگرداندن پولش را ندارد. ما هشدارهایی مربوط به این موضوع را به وزارت نفت داده بودیم و امروز نیز تاکید داریم که وزارت نفت افراد مرتبط با آقای زنجانی را تعیین تکلیف کند. کسانی که امروز نفوذشان در نفت بیشتر از گذشته شده که این بسیار نگران‌کننده است.

* نقش بانک مسکن و تامین اجتماعی در پرونده بابک زنجانی

میرکاظمی درباره ابعاد دیگر این پرونده اظهار داشت: در این پروندهبحث بانک مسکن را داریم زیرا این بانک طی نامه‌ای به کمیسیون انرژی اعلام کرد که ۴.۵ میلیارد یورو پول بابک زنجانی در حساب است. سپس از آنها برای حضور در کمیسیون دعوت کردیم. به آنها گفتیم اگر ادعایی که مطرح می‌کنید مربوط به بانکFIIB است. ما قبول نداریم زیرا گفته می‌شود سوئیفت آن جعلی است. به آنها تاکید کردیم که به صورت دقیق‌تر بررسی کنند که آیا ۴.۵ میلیارد یورو پول به حساب شما آمده و می‌توانید آن را برداشت کنید. پس از یک هفته و بررسی‌های لازم اعلام کردند که نه، نمی‌توانیم و ۵/۴ میلیارد یورو وجود ندارد.

وی افزود: در چنین شرایطی بانک مسکن باید پاسخ دهد که چگونه اعلام کرده این پول موجود است و آنگاه پس از درخواست کمیسیون برای بررسی مجدد و طرح اینکه این پول وجود ندارد با آنکه این موضوع مربوط به حوزه تخصصی آنها بود باید متوجه عدم واریز شوند؛ یاسازمان تامین اجتماعی که کمیسیون انرژی با آنها تماس گرفت و اعلام کرد که شما اجازه ندارید ۱۲۰ شرکت به نام آقای زنجانی کنید. زیرا پولی در کار نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ