خرافات در پول نو / نگاهی به بازار سیاه اسکناس نو ۹۳

0
هرچه اسکناس ها قدیمی تر باشد، رند بودن اعداد ارزش بیشتری پیدا می کند. اگر تمام اعداد شماره سریال یکسان باشد که داستان بسیار متفاوت است و قیمت آن بسیار بالاست.
 بهار ۹۳ در راه است و بازار خریدهای نوروزی هر روز داغ تر و داغ تر می شود. هر سال اما در آستانه نوروز گرانی ها نیز از راه می رسند و بازار سیاه برخی مایحتاج مردم که از ملزومات عید نوروز هستند، به دلیل کمبود در بازارهای مختلف به وجود می آید که آن هم نتیجه ای جز تحمیل بار اضافه اقتصادی بر خانوارها ندارد.

امسال نیز حدود سه هفته مانده به نوروز، خرید و فروش اسکناس های نو رونق گرفته و بهای طلا و ارزهای معتبر خارجی افزایش یافته و پس از ماه ها رکود، بهای سکه ی طلا به مرز یک میلیون تومان نزدیک می شود که نشان از آغاز گرانی های سال نو دارد.

اما نکته اینجاست که همچون سال های گذشته دلالان و فعالان بازارهای سیاه با فروش اسکناس های نو و تا نخورده کاسبی کلان و پر سود خود را آغاز کرده اند تا بازار سیاه اسکناس نو بار دیگر ایجاد شود.

به این ترتیب است که میدان فردوسی این روزها محل جولان دلالان ارز و دلار نیست، بلکه محلی است برای فروش اسکناس های تا نخورده با شماره سریال های ردیف که معلوم نیست از کجا به دست دلالان رسیده است.

روایت های این دلالان برای بازار گرمی و فروش اسکناس ها نیز به نوبه خود قابل توجه است.

در اطراف میدان فردوسی، پیرمردی بساط کرده است. مرد جوانی ۳۰ عدد اسکناس ۵۰۰ تومانی می خواهد. فروشنده ۳۰ اسکناس جدا می کند. سریال اسکناس ها به ترتیب و پشت سر هم است.

دو اسکناس را بیرون می کشد و می گوید قیمت این دو متفاوت است. پنج عدد آخر سریال اسکناس ۳ است: ۴۱۳۳۳۳۳. می گوید این، هم قیمتی است هم برکت دارد.

این اسکناس و اسکناس بعدی (شماره سریال بعدی اش) را بگذار لای قرآن. برایت برکت دارد و تو را پول باران می کند.

هر کدام از اسکناس های ۵۰۰ تومانی ۶۵۰ تومان قیمت دارد و این دو اسکناس، دانه ای هزار تومان. فروشنده توضیح می دهد در هر بسته صدتایی اسکناس فقط یکی، دو عدد اسکناس با شماره سریال رند پیدا می شود و همین برخی از اسکناس ها را قیمتی می کند.

پیرمرد توضیح می دهد که هرچه اسکناس ها قدیمی تر باشد، رند بودن اعداد ارزش بیشتری پیدا می کند. اگر تمام اعداد شماره سریال یکسان باشد که داستان بسیار متفاوت است و قیمت آن بسیار بالاست.

به این ترتیب است که بازار اسکناس های نو داغ می شود و جالب اینجاست که خریداران به این نکات توجه می کنند. انگار خرافات به خرید اسکناس هم راه یافته است.

در این میان از بازار خبر رسیده که دلالان این بازار هیچگونه محدودیتی برای فروش به مشتریان ندارند و این روزها که مشتریان زیادی هم دارند، با قیمت های بالا اسکناس های تانخورده را به مشتریان می فروشند. در بازار سیاه از اسکناس های ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومانی گرفته تا اسکناس های ۲ هزار تومانی، ۵ هزار تومانی و حتی ۱۰ هزار تومانی به چشم می خورد.

قیمت این اسکناس ها نیز متفاوت است و برخی از اسکناس ها مانند اسکناس های ۱۰ هزار تومانی که کمتر از سایر اسکناس ها متقاضی دارند، نسبت به اسکناس های ۵ هزار تومانی، دوهزار تومانی و هزار تومانی کمتر است، به عبارتی نرخ اسکناس ها بستگی به فراگیری آنها در بازار دارد.

دلالان بازار سیاه اسکناس های نو، این اسکناس ها را به صورت بسته های ۱۰۰ تایی به مشتریان می فروشند، به طوری که قیمت هر بسته اسکناس ۵ هزار تومانی به قیمت ۵۲۰ هزار تومان، بسته اسکناس ۲ هزار تومانی به قیمت ۲۱۵ هزار تومان، اسکناس هزار تومانی به قیمت ۱۱۳ هزار تومان، اسکناس ۵۰۰ تومانی به قیمت ۶۲ هزار تومان و اسکناس ۲۰۰ تومانی ۳۳ هزار تومان فروخته می شود.

قیمت هر بسته اسکناس ۱۰۰ تایی ۱۰ هزار تومانی نیز یک میلیون و ۱۵ هزار تومان است، یعنی قیمت اسکناس ها بستگی به تعداد تقاضاهای مشتریان دارد، به طور مثال اسکناس های ۵ هزار تومانی، ۲ هزار تومانی و هزار تومانی که مشتریان بیشتری دارند به قیمت های بالاتری هم به فروش می رسند.

این در حالی است که در اصل بانک مرکزی باید اسکناس نو را در اختیار بانک ها بگذارد تا از این طریق به دست شهروندان برسد اما کمتر کسی است که بدون داشتن آشنا و پارتی بتواند نیاز خود را با مراجعه به بانک برطرف کند اما باز هم بخش بزرگی از اسکناس های نو امسال نیز مانند هر سال از کانال هایی که شناسایی آنها برای ماموران و مسئولان نباید دشوار باشد، سر از بازار سیاه در آورده است.

بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، بانک های ملی، سپه، کارآفرین، اقتصادنوین، پست بانک و بانک های عامل از بیستم اسفند تا پایان سال موظف به توزیع اسکناس نو هستند و از هر نوع اسکناس، یک صد برگ در اختیار متقاضیان قرار خواهند داد. بر این اساس شعب منتخب بانک ها در قبال تحویل اسکناس نو، مجاز هستند فقط معادل وجه را دریافت و درخواست وجه بیشتر تخلف محسوب می شود.

با این حال امسال هم اسکناس های نو در دستان دلالان می چرخد و مردم هم که از بانک‌ها ناامید هستند باز هم به دلالان روی می اورند تا هزینه ای اضافی در این روزهای گرانی بر خانوارها تحمیل شود و کسی هم پاسخگو نباشد!

منبع: ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ