بوک بیلدینگ وارد بازار سرمایه ایران شد

0

مدیرعامل تأمین سرمایه امین گفت: برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه ایران پذیره نویسی یک اوراق بهادار به روش بوک بیلدینگ یا روش قیمت بازار و ثبت سفارش از امروز در بازار سوم فرابورس آغاز شد.

 علی سنگینیان با اعلام این خبر افزود: این اوراق در صنایع بالادستی صنعت نفت متعلق به شرکت دانا پتروریگ کیش منتشر می شود و از شرکت‌های گروه انرژی دانا که برای خرید یک دکل حفاری اوراق صکوک به مبلغ ۷۷۵ میلیارد ریال با نرخ بازده مؤثر ۲۲.۵ درصد است که می‌توان گفت پربازده‌ترین اوراق با درآمد ثابت منتشره در کشور در حال حاضر است.

وی ادامه داد: مدت انتشار اوراق چهار سال است و ثبت سفارش آن از امروز در شبکه کارگزاری فرابورس آغاز شده است.

سنگینیان تأکید کرد: در فرآیند این تأمین مالی داناپتروریگ با فروش و اجاره به شرط تملیک مجدد ۲ دکل حفاری فعلی خود، منابع مالی مورد نیاز برای خرید دکل حفاری جدید خود را تأمین می‌کند.و این اوراق برای اولین بار با توجه به اصلاحیه دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در فرابورس ایران، برای ثبت سفارش در یک دامنه قیمتی یا همان بوک بیلدینگ ارائه می‌شود.

سنگینیان با بیان اینکه سرمایه گذاران در دوره ثبت سفارش، حجم و قیمت سفارشات مورد نظر خود را از طریق کارگزاران فعال وارد سیستم معاملات می‌کنند، گفت: در پایان دوره ثبت سفارش، عرضه اوراق به قیمتی که ۸۰ درصد کل اوراق معامله شود، انجام می شود.

مدیرعامل تامین سرمایه امین با اشاره به جزئیات بیشتر این اوراق، تصریح کرد: در این حالت با وجود اینکه نرخ اجاره تعیین شده ۲۰ درصد است، اما سرمایه گذاران به دلیل اینکه اوراق را به اصطلاح به کسر، به معنی پایین تر از ارزش اسمی، خریداری می‌کنند، بازده مؤثر بالاتری با میزان ۲۲.۵ درصد را به دست خواهند آورد.

 وی گفت: ناشر این اوراق اجاره شرکت واسط مالی دی است و متعهد پذیره‌نویسی، بازارگردانی و مشاور عرضه آنرا تأمین سرمایه امین و عاملیت فروش اوراق را کارگزاری امین آوید بر عهده دارد؛ ضامن اوراق نیز موسسه اعتباری کوثر و شرکت تأمین سرمایه امین هستند.

سنگینیان با اعلام با نام و قابل معامله بودن اوراق در فرابورس گفت: برای اولین بار قیمت اوراق در دوره ثبت سفارش “آزاد بوده” و کف قیمت اوراق توسط مدیر عرضه تعیین شده است. پس از اتمام پذیره نویسی، بازارگردانی این اوراق تحت ضوابط قرارداد بازارگردانی مبتنی بر حراج در بازار فرابورس انجام می‌شود.

ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ