وعده‌های متعدد مسئولان دولت تدبیر و افت معنادار شاخص بورس

0

شاخص کل بورس که بیش از دو ماه روند نزولی به خود گرفته امروز هم با افت معنادار دیگری به کانال ۷۶ هزار واحد برگشت.

حدود یک ماه پیش پس از برگزاری جلساتی میان شرکت‌های حقوقی و عالی‌ترین مقام وزارت اقتصاد قول و وعده‌های بسیاری مبنی بر حمایت از بازار داده شد و حتی تشکیل صندوق ریالی و افزایش توان صندوق توسعه بازار داده شد.

خبرهای خوشی که یک ماه پیش آقای وزیر و مدیران ارشد بازار سرمایه می‌دادند تاکنون هم عملی نشده و بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران چشم انتظار تحقق این وعده‌های رنگین نشسته‌اند.

در جلسات شرکت‌های حقوقی فعالان بازار و مقامات سازمان بورس در وزارت اقتصاد همگی بر ایجاد وحدت رویه‌ای برای حمایت از بازار توافق شد اما پس از آن شرکت‌های حقوقی انطور که باید وشاید از بازار حمایت نکردند و حقیقی‌های تازه‌وارد که با نوسان کوچکی اقدام به ترک بازار می‌کنند، بر شدت افت بازار اضافه کردند.

با وجود افت شدید قیمت‌ها در بازار سهام باز هم شرکت‌های حقوقی حاضر به خرید نبوده و تنها در برخی موارد حقیقی‌ها نقش فعال‌تری ایفا می‌کنند، بنابراین در صورت ادامه چنین روندی سهامداران بسیار دیگری متضرر خواهند شد.

سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولی و ناظر بازار سهام نیز برای جلوگیری از افت شدید شاخص اقدام به اجرای سیاستی کرد که تنها برای چند روز کارساز شد و در این باره بسیاری از حقوقی‌ها و حقیقی‌های بازار معتقدند که روند عرضه و تقاضا باید آزاد بوده و نباید در آن دخالت و یا ایجاد محدودیت کرد.

پس از شکست رویه جدید معاملاتی و محدودیت فروش، سازمان بورس اقدام به تصویب افزایش میزان اعتباردهی به شرکت‌های حقوقی کرد تا بار دیگر بازار سهام در شرایط نزولی مورد آزمون قرار گیرد اما ظاهرا این مصوبه نیز ناموفق مانده است.

به دنبال چرایی عدم موفقیت افزایش میزان اعتباردهی به شرکت‌های حقوقی عنوان شده است که با وجود محدودیت در بازار برای فروش چه توجیه منطقی و اقتصادی دارد که حجم سنگین نقدینگی وارد بازار شود در حالی که امکان فروش برای این بخش از سرمایه‌گذاران وجود ندارد و اینکه کسی حاضر به خرید سهام بیش از محدودیت اعمال شده نخواهد بود.

بسیاری از حقیقی‌های بازار هم با سرمایه‌های خرد و اندک که طی سه ماه گذشته با امید سودآوری و نقش‌آفرینی در اقتصاد کشور وارد بازار سهام شده‌اند اکنون به دنبال فرصتی برای خروج از بازار هستند چراکه با وجود وعده‌های رنگین و اعمال سیاست‌های جدید بازار هنوز به متولیان آن اعتماد نکرده و شاید وقت دیگری را برای سرمایه‌گذاری در بورس را مناسب می‌دانند.

نوسان اخیر بازار که بسیاری از سرمایه‌گذاران را چه حقوقی و چه حقیقی نگران کرده، ناشی افت بیش از حد قیمت سهام شرکت‌هاست و این سرمایه‌گذاران به خوبی می‌دانند که نوسان طبیعی جز ذات بازار است اما ریزش ۵۰ تا ۷۰ درصدی قیمت سهام برخی شرکت‌ها هیچ توجیه عقلی ندارد و با یک حساب سرانگشتی تنها سود تقسیمی برخی شرکت‌ها بدون احتساب طرح‌های توسعه‌ای و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارائی‌ها بیش از ۴۰ درصد سود عائدشان خواهد شد.

در پایان آنچه که نگارنده در مصاحبه‌ها و مطالب عنوان شده در بازار به آن رسیده، اینست که با وجود اعتقاد راسخ سرمایه‌گذاران قدیمی و حرفه‌ای به بازگشت آرامش به بازار سهام در آینده، حلقه مفقوده‌ای در خصوص اعتماد سازی بیشتر در سرمایه‌گذاران حقیقی تازه وارد در بورس است که متولیان بازار سرمایه و مسئولان ارشد اقتصادی دولت باید بیش‌تر به آن توجه کنند.

با این حال سهامداران که در شب عید هر سال منتظر چشیدن شیرینی سرمایه‌گذاری در بورس هستند در این ریزش‌های معنادار شاخص‌های بازار، در انتظار تحقق وعده‌های وزیر اقتصاد می‌مانند.

فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ