تشکیل صف‌های طویل برای خرید سیب‌زمینی / قیمت ۵۰۰۰ تومان

0

رئیس‌ اتحادیه میوه و سبزی استان تهران علت اصلی افزایش قیمت سیب‌زمینی در بازار را عدم کاشت این محصول در سال جاری توسط کشاورزان به موجب قیمت بسیار پایین آن عنوان کرد و گفت: بیشتر سیب‌زمینی‌کاران برخلاف سال گذشته زمین‌های سطح کشت سیب‌زمینی را به کشت سایر محصولات سودآور چون توت‌ فرنگی، خیار و… تغییر دادند و این موضوع باعث شد تا تعادل میزان عرضه و تقاضا به این کالا در بازار به هم خورد.

فروش سیب زمینی خرید سیب زمینی

حسین مهاجران به جوسازی دلالان به بهانه کمبود سیب‌زمینی در بازار و انبار این کالا برای سودآوری بیشتر اشاره کرد و افزود: علاوه بر کاهش نسبی تولید سیب‌زمینی، خیلی از واسطه‌ها و دلالان بازار با پیش‌بینی میزان مصرف و آگاهی از سطح تولید این محصول در سال جاری در فرصت به وجود آمده قیمت سیب‌زمینی را به حدود ۳ برابر افزایش دادند.
وی اظهار داشت: البته تشکل‌های کشاورزی و اتحادیه مرتبط چون از تولید اندک سیب‌زمینی در سال جاری باخبر بودند، ماه‌ها پیش به مسؤولان هشدار دادند که در آینده بازار مصرف سیب‌زمینی با مشکل مواجه می‌شود و باید فکری برای تامین نیاز مردم با سیاست واردات این کالا از پاکستان شود اما مسؤولان با بی‌اعتنایی به پیشنهاد ما، سیاست وارداتی را تصمیمی غلط و اشتباه عنوان کردند.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی استان تهران معتقد است وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت باید با آگاهی کامل از میزان مصرف و تولید محصولات کشاورزی و الگوی کشت، برنامه‌ریزی دقیقی همراه با چشم‌انداز اصولی داشته باشند تا حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان رعایت شود.

فروش سیب زمینی خرید سیب زمینی

وی با بیان اینکه باید منتظر بود تا سیب‌زمینی نوبر به بازار بیاید، گفت: قیمت سیب‌زمینی تا زمانی که محصول سال جدید به بازار نیاید کاهش نخواهد یافت اما چون محصولات گرمسیری نظیر سیب‌زمینی گرگان از هفته آینده به بازار می‌آید، قیمت این محصول بشدت کاهش می‌یابد و به رقم هر کیلو ۸۰۰ تومان خواهد رسید.

مهاجران تصریح کرد: اکنون که بازار سیب‌زمینی با مشکل کمبود و افزایش قیمت مواجه است، بی‌شک قیمت موز نیز در صورت عدم برنامه‌ریزی مسوولان در تهیه این محصول افزایش خواهد یافت چرا که شنیده‌ها حاکی است منطقه اکوادور با آسیب جدی تولید موز در سال جاری مواجه شده و تامین نیاز این محصول در آینده با کاهش همراه خواهد شد.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود قیمت موز در تابستان سال‌ آینده به موجب کاهش نسبی تولید بشدت افزایش می‌یابد و هر کیلو موز در بازار به حدود ۷ هزار تومان برسد.

تشکیل صف‌های طویل برای خرید سیب‌زمینی
همچنین چند روز پیش یک پایگاه خبری گزارش داده بود کمبود سیب‌زمینی باعث شد در میادین میوه و تر‌بار صف‌هایی برای خرید این محصول تشکیل شود و خریداران با محدودیت عرضه، این محصول را کیلویی ۳ تا ۴۵۰۰ تومان خریداری کنند.
البته ماجرا به اینجا ختم نشد بلکه برخی مغازه‌های سطح شهر نیز در اقدامی ناجوانمردانه سیب‌زمینی را حتی تا کیلویی ۵۰۰۰ تومان نیز به مشتریان عرضه کردند.
عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این باره اظهار داشت: نبود برنامه‌ای منسجم برای تولید و عرضه و همچنین صادرات بی‌رویه سیب‌زمینی سبب شده بهای این محصول در بازار افزایش چشمگیری داشته باشد.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از هرگونه بحران در تامین مواد غذایی مورد نیاز مردم، دولت باید برنامه‌ریزی منسجم داشته باشد.
در چند سال گذشته به دلیل ضررده بودن، بسیاری از کشاورزان از ادامه کار ناامید شده و از ابتدای سال ترجیح دادند سطح زیر کشت این محصول را کاهش دهند بنابراین کمبود امروز به دلیل برنامه‌ریزی ناصحیح دیروز است.
همان طور که عنوان شد، در روزهای گذشته، مردم برای دریافت سیب‌زمینی در میادین میوه و تر‌بار صف‌های طولانی تشکیل دادند و با مشکلات فراوانی مواجه شدند، هرچند این مساله همچنان به قوت خود باقی است و دیروز کمبود آن در میدان بزرگ میوه و تربار به چشم می‌خورد.
علی امامی، بازرس سازمان میادین میوه و تر‌بار در این باره ضمن تایید این مساله گفت: اکنون با کمبود سیب‌زمینی مواجه هستیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر این مشکل حل شود.
وی افزود: پارسال کشاورزان ضرر کرده و تولید را کاهش دادند و این مساله سبب بروز مشکلات فعلی شد. وی تصریح کرد: امیدوارم حداکثر تا ۲۰روز آینده سیب‌زمینی‌های کاشت این چند ماهه وارد چرخه عرضه در میادین شود.
منبع: وطن امروز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ