سودسازی خارق العاده پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در سال ۹۷

0

شرکت پالایش نفت بندرعباس در صورت های مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر۱۳۹۷ سود هر سهم را ۲ هزار و ۳۴ ریال اعلام کرد که نه تنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۲۷ درصد افزایش داشت، بلکه نسبت به دوره  ۶ ماهه که ۹۹۴ ریال و در دوره ۳ ماهه  ۴۶۸ ریال سود محقق ساخته بود، افزایش چشمگیری داشت.

این شرکت با سرمایه ۱۳ هزار و ۸۰۰میلیارد ریال، سود عملیاتی این دوره را ۳۴هزار و ۱۳۲میلیارد ریال و سود انباشته را ۲۸هزار و ۱۷۸میلیارد ریال اعلام کرد.

«شبندر» در گزارش خود اعلام کرد که براساس مصوبه ۲۹مهر۱۳۹۷ هیات وزیران، از ابتدای آبان ۱۳۹۷، نرخ تسعیر ارز در محاسبه‌ قیمت خوراک پالایشگاه‌ها (نفت‌خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و فرآورده‌های ویژه تولیدی، برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما خواهد بود.

با توجه به اینکه نرخ فروش ریالی فرآورده‌ها، تابعی از نرخ بین‌المللی و نرخ تسعیر ارز است، با تغییر هر یک از متغیرهای ذکر شده، هزینه‌ خوراک و درآمد فروش فرآورده نیز تغییر کند. مقدار فروش فرآورده‌های هفت‌ماه نخست سال بر اساس گزارش تسهیم فروش شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران و ماه‌های آبان و آذر برابر با فروش مهر در نظر گرفته شده است.

مقدار فروش فرآورده‌های ویژه بر اساس فروش واقعی شرکت محاسبه شده است. با توجه به عدم ارایه‌ گزارش صادرات فرآورده از ابتدای سال تاکنون، میزان فروش صادراتی براساس موجودی امانی نزد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بوده که در پایان مهرماه محاسبه و با نرخ بین‌المللی نشریه‌ پلاتس و نرخ ارز سامانه‌ نیما در محاسبات درآمد لحاظ شده است.

نرخ میانگین خرید هر بشکه نفت خام در  ۹ ‌ماه ابتدای سال ۶۵.۷۳ و میعانات گازی ۷۰.۳۱ دلار به ازای هر بشکه و میانگین نرخ ارز۵۲ هزار و ۳۱۱ ریال بوده است.

لازم به ذکر است؛ با توجه به رویه‌ی سال‌های گذشته، امکان تغییر نرخ نفت خام و فرآورده های تولیدی و در نتیجه امکان تغییر سود و زیان وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ