بیلبورد جالب از “کاترین اشتون” و صدام + عکس

0

پس از بالارفتن بیلبورد‌های «صداقت آمریکایی» حالا نوبت به بیلبوردهای احتمالا «صداقت اشتونی» رسیده است. بیلبوردهایی که البته مشخص نیست توسط چه ارگان یا نهادی نصب شده و حالا در برخی خیابان‌های پایتخت خودنمایی می‌کند. بیلبورد‌هایی که نیمی از چهره مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را چسبیده به چهره «صدام‌حسین»، دیکتاتور معدوم عراق نشان می‌دهد.

احتمالا دلیل انتخاب «صدام» که یکی از منفورترین چهره‌ها نزد مردم ایران است در کنار میهمان رسمی هفته اخیر مسوولان ارشد کشور، رساندن پیامی مستقیم به بینندگان این بیلبوردهاست. بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» در زمان مذاکرات ایران و ۱+۵ توسط موسسه فرهنگی- هنری «اوج» در برخی شهرهای کشور نصب شد. بیلبوردهایی که در آن مذاکره‌کنندگان ایرانی را نشان می‌داد که ساده‌لوح معرفی شده بودند و نمی‌دانستند در مقابل آمریکایی‌های مسلح نشسته‌اند.

لو رفته کاترین اشتون عکس کاترین اشتون صداقت اشتون خصوصی کاترین اشتون بیلبورد صداقت امریکایی بیلبورد صداقت اروپایی بیلبورد اشتون

دیدار سیاستمدار کهنه‌کار انگلیسی با چند فعال «زن» در ایران، واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشته است. تا آنجا که گروهی از معترضان روز گذشته جلو سفارت اتریش تجمع کردند. این افراد ‌شعار می‌دادند: «اشتون عامل واشنگتن.»

همچنین علی لاریجانی، رییس مجلس دیدار «اشتون» با فعالان زن را «دزدانه» و «زشت» دانسته است. نمایندگان مجلس هم از وزیر اطلاعات خواسته‌اند تا در این‌باره پاسخگو باشد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه گفته «تماس با برخی فتنه‌گران در سفر اخیر و اظهارنظرهای بعد از این سفر دهن‌کجی به نظام بود.»

سرتیپ پاسدار مسعود جزایری هم ملاقات «کاترین اشتون» با فعالان زن را به منزله نقض قوانین دیپلماسی و مقدمه‌سازی برای دخالت‌های بعدی دانسته‌ است. به همان اندازه که مراسم استقبال از «کاترین اشتون»، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توسط مسوولان جمهوری‌اسلامی‌ایران گرم برگزار شد، حالا انتقادات از عملکرد او در دیدار فعالان زن در ایران مورد انتقاد قرار گرفته است.

این اولین سفر «کاترین اشتون» از سال ۲۰۰۹ یعنی از زمان روی‌کارآمدنش به ایران است. «کاترین اشتون» سال آینده دوره کاری‌اش در این پست به پایان می‌رسد. او از فعالان مبارزه با تسلیحات اتمی است. به نظر می‌رسد تلاش او برای پایان‌دادن به مناقشه‌ ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای ایران هم بی‌ارتباط با فعالیت‌های گذشته‌اش در این زمینه نباشد. هرچند بازسازی روابط اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران به‌خصوص در حوزه نفت و گاز هم دلیل مهمی برای تلاش‌های اشتون است. اگرچه دیدار «کاترین اشتون» با مادر ستار بهشتی و نرگس محمدی در سفارت اتریش با اعتراض رسمی مقامات وزارت‌خارجه ایران روبه‌رو شد اما کمتر کسی گمان می‌کرد تبعات این دیدار تا این حد پردامنه باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ