پاک کننده و حلال چسب ۱۲۳ چیست؟

9

اسپری پاک کننده چسب ۱۲۳ ، حلال چسب ۱۲۳ روی ماشین ، حلال چسب ۱۲۳ از روی فرش ،عوارض چسب ۱۲۳ ،پاک کردن چسب یک دو سه از روی دست ،پاک کردن چسب یک دو سه از روی بدنه ماشین

چسب ۱۲۳ از خانواده چسب های قطره ای سیانوآکریلات میباشد و معمولا کاربران این گونه چسب ها در هنگام چسباندن اشیا به صورت اشتباه و یا آلودگی اجسام به چسب به طور نا خاسته, جهت جدا کردن چسب دچار مشکل میگردند و این پرسش برایشان پیش میاید که “حلال چسب ۱۲۳ چیست” ؟!

چسب ۱۲۳ و کلیه چسب های قطره ای مانند چسب های هوا خشک دارای حلال نمیباشند اما روشهایی وجود دارد تا بتوانید آنها را آسان تر و با کمترین صدمه به دیگر قسمتهای قطعه اصلی جدا نمایید. البته این روشها به صورت بسته بندی شده در بازار نیز ممکن است وجود داشته باشد که معمولا با نامهایی همچون “حلال چسب قطره ای” , ضد چسب ۱۲۳ ” , “Cyanoacrylate Remover” , “حلال چسب قطره ای” و نامهایی مشابه به فروش میرسند در هر حال موادی که در این مقاله به شما معرفی میگردد همان موادی است که در بسته بندی های تجاری در بازار به فروش میرسد که میتوانید به راحتی خودتان در منزل یا محل کار به آن دسترسی داشته باشید .

اولین ماده به عنوان حلال چسب ۱۲۳, استون میباشد که میتواند چسب را به آرامی تخریب کند, از این حلال میتوانید در زمانی که چسب کاملا خشک شده است استفاده نمایید, (لازم به ذکر است که حلال استونی که عموما به عنوان لاک پاک کن و استون معطر خریداری میگردد ممکن است به دلیل رقیق تر بودن قدرت کافی را برای رفع چسب نداشته باشد), بهتر است از حلال استون صنعتی و خالص استفاده نمایید. کافیست قطعه آلوده شده به چسب ۱۲۳ خشک شده را برای مدتی در داخل حلال استون قرار دهید (به طوری که کل سطوح چسب در داخل حلال باشند) این مدت بسته به ضخامت چسب میتواند از چند دقیقه تا چندین ساعت طول بکشد و لازم است آنقدر قطعات در داخل حلال قرار گیرند تا چسب روی آن کاملا نرم شوند و سپس به راحتی قابل تمیز کردن میباشند. توجه داشته باشید که حلال استون فرار است و لازم است درب ظرف حاوی حلال بسته باشد تا از تبخیر آن جلوگیری شود. همچنین تشخیص این نکته که حلال به قطعه اصلی صدمه وارد نکند بر عهده شما میباشد. معمولا از این حلال میتوانید برای پاک کردن چسب روی قطعات فلزی, سنگی,  شیشه ای, تفلونی و پارچه های بدون رنگ استفاده نمایید و پیشنهاد میگردد قبل از مصرف ابتدا قسمتی کوچک از قطعه را وارد حلال نمایید تا از نرسیدن آسیب به قطعه آگاه شوید. همچنین توجه داشته باشید که حلال استون بسیار برای قطعاتی از جنس لاستیک, نایلونی, پلاستیک و… نا مناسب میباشد .

دومین روش استفاده از سرکه میباشد, در مواردی که قطعات بزرگ هستند و قابلیت غرق کردن آنها در حلال استون نمیباشد میتوانید از مقداری سرکه استفاده نمایید به این روش که یک پارچه را آغشته به سرکه فراوان نمایید و آن را بر روی سطح چسب قرار دهید و در صورت خشک شدن پارچه مجددا آن را به سرکه آغشته نمایید و این عمل را تا جایی انجام دهید که چسب کاملا تخریب گردد و قابل جدا کردن باشد, از این روش نیز میتوانید جهت غرق آب کردن قطعه مانند روش قبلی استفاده نمایید .

روش سوم استفاده از شعله مستقیم میباشد و مسلما این روش تنها برای قطعات فلزی و سنگی قابل استفاده میباشد چراکه شعله آسیبی به آنها نخواهد رساند. برای استفاده از این روش کافیست شعله مستقیم فندک یا فندک کوره ای را بر روی سطوح چسبی مستقیما نگاه دارید تا چسب بسوزد و سپس به راحتی میتوانید چسب را از قطعه جدا نمایید. توجه داشته باشید که جهت استفاده از این روش لازم است از ماسک و دستکش استفاده نمایید تا گاز و تکه های چسب که ممکن از از چسب به طرفین پرتاب شوند باعث آزار شما نگردند .

در صورتی که چسب بر روی پوست بدن شما ریخته باشد به روش زیر عمل نمایید :

ابتدا لازم است بدانید که چسب قطره ای هنگامی که بر روی پوست بدن ریخته شود بسیار سریع و حتی بدون استفاده از شتاب دهنده ممکن است در عرض کمتر از ۵ ثانیه خشک گردد و در حین خشک شدن به شدت داغ میگردد, در صورتی که این اتفاق برای شما افتاد, قبل از هر کاری و در کوتاهترین فرصت کلیه لباسهای آن قسمت از بدن را که آلوده به چسب شده است از بدن خارج نمایید و در صورت داغ شدن چسب دستپاچه نگردید, ممکن است چسب داغی زیادی پیدا کند اما نگران نباشید زیرا این داغی باعث سوختگی بدن شما نخواهد شد, آرامش خود را حفظ نمایید و در صورتی که فرصت کافی برای خارج کردن کل پوشاک قسمت آلوده به چسب نگشتید و چسب خشک شد, باید تحمل کنید و با حوصله و فرصت کافی شروع به جدا کردن پوسته ای چسب از بدن نمایید, چسب هنگامی که روی بدن میریزد به دلیل ترشحات پوستی بعد از چند ساعت آسانتر جدا خواهد شد و همچنین میتوانید در این مدت بدن خود را چندین ساعت در داخل وان آب داغ فرو ببرید تا چسب ها آسانتر از بدن جدا گردند .

از چسب ۱۲۳ هیچ گاه جهت چسباندن ناخن مصنوعی استفاده ننمایید چراکه هنگام جدا کردن آن دچار مشکل خواهید شد.

دانستنی های جالب حلال چسب 123 ترفندهای خانه داری پاک کننده چسب 123 بهترین ترفندها انواع لاک پاک کن انواع حلال ها و کاربرد انها انواع چسب های صنعتی

پاک کردن چسب یک دو سه از روی دست

اول از همه با دست چسب قطره ای را ازسطح پوست جدا کنید.اگر چسب فقط روی یک انگشت چسبیده است بگذارید تا کاملا خشک شود سپس با ناخن آن را بکنید . اگر چسب پایدار بود و احساس درد کردید از روش های دیگر استفاده کنید.

جدا کردن چسب با آب و صابون آب گرم به همراه صابون می تواند باندینگ چسب را کم کند تا به سادگی جدا شود .آب گرم داخل یک ظرف بریزید سپس ۱ قاشق غذاخوری پودر صابون داخل آن حل کنید و قسمت چسبی را به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه داخل آن قرار دهید . برای تاثیر بیشتر میتوان از محلول اسیدی آبلیمو  در آب مخلوط کرد و سپس صابون را اضافه کرد.بعد از مدت گفته شده چسب را از سطح پوست به آرامی جدا کنید.

استقاده از کره، مقداری کره روی چسب بزنید و پوست را کامل به آن آغشته کنید تا چسب رها شود. در صورت نداشتن کره از روغن زیتون نیز می توان استفاده کرد.این روش برای پوست های حساس مناسب می باشد .

استفاده از مایع لباسشویی،¼ لیوان مایع لباسشویی را با ۱ لیوان آب داغ ترکیب کرده و محل چسب را در آن قرار داده و سعی کنید از کناره ها آن را جدا کنید تا از بین رفتن چسب اینکار را ادامه دهید .

استفاده از نمک، ۲ قاشق غذاخوری نمک را روی چسب ریخته و مقدار کمی آب به آن اضافه کنید سپس به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه روی پوست را ماساژ دهید و آبکشی نمایید . خمیر حاصله از آب و نمک به دلیل خاصیت سایندگی میتواند چسب قطره ای یک دو سه را از بین ببرد .

استفاده از وازلین، محل چسب خورده با آب و صابون شسته سپس وازلین روی آن زده سپس به مدت ۱ دقیقه آن را ماساژ دهید. در صورت از بین نرفتن ۱دقیقه دیگر اینکار را ادامه دهید.

خمیر دندان، مقداری خمیردندان را روی انگشت زده سپس روی محل چسبی ماساژ دهید. به مدت چند دقیقه با اسفنج، مسواک یا پارچه در منطقه مورد نظر سایش ایجاد کنید.خمیردندان به دلیل داشتن مواد ساینده میتواند باعث کنده شدن چسب شود.

پاک کردن چسب ۱۲۳ از سطوح مختلف

پاک کردن با مایع ظرفشویی و آب، مقداری مایع ظرفشویی را با آب گرم ترکیب کنید و یک دستمال را توسط آن مرطوب سازید سپس به مدت چند ساعت روی محل مورد نظر بگذارید بماند. برای مرطوبت ماندن دستمال می توانید دور آن را با نایلون محفوظ کنید.بعد از چند ساعت چسب نرم شده است و می توانید آن را جدا کنید .

پاک کردن چسب با لاک پاک کن، آستون های قوی موجود در بعضی از لاک پاک کن امکان ایجاد آسیب به بعضی از وسایل می شوندبنابراین از این روش با دقت استفاده نمایید.مقداری آستون را روی دستمال ریخته و روی سطح مورد نظر بمالید همچنین می توانید از مسواک نیز برای راحتی کار استفاده کنید .

از بین بردن چسب با آبلیمو یا الکل، مقداری آبلیمو یا الکل روی دستمال یا سطح چسب زده و بوسیله مسواک سطح مورد نظر را بسایید تا چسب آن از بین برود . برای سطوح حساس از این روش استفاده نمایید .

استفاده از روغن ،این روش را روی سطوح بدون رنگ انجام دهید. مقداری روغن روی دستمال بزنید روی چسب پولیش کنید تا چسب آن کنده شود.

از بین بردن چسب قطره ای ۱۲۳ از روی پارچه، اول از همه لباس مورد نظر را با آب گرم و پودر لباسشویی بشورید.سپس یک پنبه فشرده را به لاک ناخن حاوی آستون آغشته کنید. پنبه را روی چسب بمالید سپس با دست یا چاقو چسب را بکنید.قبل از استفاده از آستون روی لباس رو قسمت کوچکی از آن تست کنید تا از مقاومت رنگ لباس به آستون اطمینان حاصل کنید،در صورت رنگ رفتگی از این روش استفاده نکنید .

پاک کردن چسب قطره ای از شیشه و پلاستیک

استفاده از چاقو ، بهترین وسیله برای از بین بردن چسب یک دو سه از شیشه و پلاستیک خراشیدن می باشد، نوک چاقو را زیر چسب فرو ببرید و کم کم چسب را جدا کنید،اگر موفق نشدید راههای بعدی را امتحان کنید .

خیساندن چسب ،مقداری آب گرم را با مقداری مایع ظرفشویی مخلوط کنید.یک پارچه یا حوله را در آن خیس کنید سپس روی محل چسبی بگذارید و به مدت چند ساعت بگذارید بماند. سپس چسب را بخراشید.

استفاده از الکل،حواستان به این نکته باشد که الکل به بعضی از سطوح پلاستیکی آسیب می زند، دستمال را به الکل آغشته کرده و روی چسب بزنید تا چسب نرم شود سپس آن را جدا کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 9 )
  1. آذری می گوید

    درود بر شما و با سپاس از دادن روشهای کار آمد. من پس از خواندن روشهای شما از پد لاک پاک کن استفاده کردم و چسبی رو که ماهها پیش روی رنگ بدنه خودرو ام ریخته بود رو به خوبی پاک کردم. البته باید پد رو روی چسب کمی نگه داشت تا مواد آن روی چسب تاثیر بگذاره و پس از حدود چند دقیقه با مالش پد روی محل چسب آنرو پاک کرد. گفتنی است که روی برچسب این پد نوشته بود که بدون آستون.

    1. شادمهر می گوید

      چسب رو چگونه از روی بدنه ساعتم پاک کنم (بند فلزی)

      1. امیر می گوید

        ازتینرفوری استفاده کنید

  2. دانیال می گوید

    سلام خسته نباشید چجوری چسب رو از روی داشبورد ماشین پاک کنم بدون اینکه داشبورد اسیب ببینه چون نمای جالبی نداره

  3. Delaramparsa. @. 3.com می گوید

    جای چسب قطره ای روی یخچال مونده

    1. امیر می گوید

      ازتینرفوری استفاده کنیدحتمآپاک میشه

  4. داریوش می گوید

    سلام چسپ ۱۲۳ روی ابروی من چسبیده و ابروم خشک شده چجوری باید پاکش بکنم؟

  5. قنبرپور می گوید

    سلام .مقداری چسب ۱۲۳ روی بدنه ماشینم ریخته هرکاری کردم پاک نشد حتی باتینر واستون هم برطرف نشد چه روشی پیشنهاد میکنید

  6. خسرو لاچینی می گوید

    درود
    آیا مایع حلالی برای چسب قطره ای خشک شده وجود دارد ؟ که چسب خشک شده را دوباره قابل استفاده کند؟
    آیا چسب قطره ای بسیار رقیق ( مثل آب ) در بازار وجود دارد؟