علت عقب نشینی FATF درباره ایران چیست؟ +ترجمه آخرین بیانیه FATF

0

محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

در ترجمه آخرین بیانیه FATF درباره ایران اشتباه یا غلط عمدی مهمی اتفاق افتاده است. برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها ادعا شده، بیانیه برای ایران ضرب الاجل ۴ ماهه با سر رسید ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۹۸) تعیین نکرده تا پس از آن، ایران را در فهرست اقدامات تحریمی و مقابله‌ای قرار دهد. برخلاف ادعا، FATF تعلیق را تا چهار ماه دیگر مقید و محدود نکرده است.

در واقع مافیای آمریکایی حاکم بر FATF، پس از روبرو شدن با هشدارهای قاطع رهبر انقلاب مبنی بر اینکه دولت و وزارت خارجه، به اروپا و آمریکا اعتماد و تکیه نکنند، نگران شده‌اند مبادا ایران در همکاری‌های یکطرفه خود با FATF و آژانس (در چهارچوب اجرای برجام که تعهداتی به مراتب فراتر از محدودیت‌های NPT می‌باشد)، تجدید نظر اساسی انجام دهد.

تحولات چند ماه اخیر در “مجمع” و بحث‌های کارشناسی توأم با تانی و تأمل، به رصدگران اطلاعاتی دشمن این پیام را منتقل کرد که بدعهدی‌ها و سخت گیری های یک سال اخیر در قالب بازی پلیس بد و خوب میان آمریکا و اروپا، موجب بی اعتمادی شدید، هم میان مردم ایران و هم حاکمیت شده و بنابر گزارش‌ها، جز چهار پنج نفر، اکثریت قاطع اعضای “مجمع” به مخالفان واگذاری امتیاز یکطرفه در قالب تصویب لوایح CFT و پالرمو به عنوان آخرین انتظارات FATF پیوسته‌اند.

این در حالی است که آمریکا و صهیونیسم بین الملل، در جنگ تحریمی و اقتصادی علیه ایران، به شدت نیازمند محدود سازی ایران در قالب خودتحریمی برآمده از چهارچوب‌های تحمیلی (در پوشش FATF) است. هم برای شناسایی منافذ و راه‌های دور زدن تحریم‌ها، هم برای تحریم بازوهای مقاومت در منطقه، و هم برای خود تحریمی نهادهای مؤثری مانند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) که یک شاهکارش، شکست تحریم بنزین با ساخت اَبَر پالایشگاه ستاره خلیج فارس در روزگار تحریم است.

همچنین است تحریم سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و قوه قضائیه و سایر بازوهای اقتدار و امنیت ملی در برابر دشمن. به عبارت دیگر، اطلاعات مالی و اقتصادی محرمانه‌ای که از طریق FATF می‌تواند به خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا و سازمان سیا منتقل شود، برای دشمن حیاتی است؛ از نگاه دشمن، بدون خودتحریمی ایران در داخل و قفل کردن ظرفیت‌های بزرگ ملی، تحریم از بیرون، به شهادت ۴۰ سال گذشته، تجربه شکست خورده‌ای است.

بدین ترتیب و برخلاف برخی تبلیغات رسانه‌ای دروغ، گردانندگان آمریکایی- اروپایی FATF از هوشیاری و حساسیت و قاطعیت پدید آمده در ایران که رویکرد “مجمع” شاخص مهم آن است، نگران شده‌اند. اما جریان رسانه‌ای آلوده، با تحریف بیانیه FATF و ادعای تعیین ضرب الاجل چهار ماهه، کوشید این گونه وانمود کند که درایت و مقاومت و پرسشگری “مجمع”، موجب تنگ‌تر شدن عرصه بر ایران می‌شود.

این بر خلاف موضع منفعل و توأم با عقب نشینی FATF است که ادعا می‌شد اگر مجمع تا سررسید نشست اخیر FATF، دو لایحه مد نظر آنها را تصویب نکند، با اقدامات تقابلی و تحریم‌های سخت گیرانه FATF مواجه خواهیم شد. در واقع یک جریان سیاسی- رسانه‌ای آلوده، تهدیدهای ناکرده حریف را برای ملت و نظام فاکتور می‌کند!

آنها ضمن اینکه به واسطه تبلیغات برخی عناصر رسانه‌ای می‌کوشند کفه تهدید را در داخل “سنگین نمایی” کنند، اما حاضر نیستند با تعیین ضرب الاجل، رشته همکاری اطلاعاتی و مالی ایران با FATF که ضرورت موفقیت دشمن در جنگ اقتصادی است، قطع شود. اجمالا اینکه بیانیه FATF عقب نشینی تاکتیکی، برای بازگرداندن طرف ایرانی به موضع تردید و انفعال قبلی (همکاری یکطرف، واگذاری امتیاز نقد در مقابل گرفتن وعده یا امید موهوم کاهش تحریم‌ها حتی بدون ابراز تعهد FATF) است.

این نکته هم گفتنی است برخی صاحب نظران، پیش از نشست اخیر تاکید کرده بودند که FATF در نشست اخیر، ایران را به لیست اقدام مقابله‌ای باز نخواهد گرداند. نتیجه این اجلاس نشان داد برخی مدیران ذی ربط، تسلط کافی بر مسائل سازمانهای بین المللی و حقوق بین الملل ندارند و ضرورت دارد درباره متولیان این حوزه تجدید نظر اساسی انجام شود.

مخالفان fatf محمد ایمانی کیست لیبرالیسم در ایران لیبرالها چه کسانی هستند گاف اصلاح طلبان کنوانسیون پالرمو چیست کنوانسیون CFT چیست قرارداد fatf چیست سازمان fatf چیست روزنامه های اصلاح طلب رسانه‌های اصلاح طلب تعهدات ایران در fatf تصویب پالرمو در مجلس پشت پرده چه خبر افشای پشت پرده اصلاح طلبان چه کسانی هستند اخبار دروغ ضد ایرانی اخبار بین المللی امروز اخبار بدون سانسور سیاسی fatf ایران چیست

ترجمه متن کامل بیانیه FATF

در متن کامل بیانیه اخیر FATF، برخلاف برخی ادعاها و فضا سازی ها، موضوع تعیین ضرب الاجل برای “اقدامات مقابله‌ای” وجود ندارد و تاریخ اعلام شده، صرفاً درباره اقدامات نظارتی بیشتر است و نه اقدامات مقابله‌ای که به مفهوم ممنوعیت همکاری بانکی است. این درحالی است که FATF در بیانیه قبلی برای “برنامه اقدام” ایران، مهلت ژانویه ۲۰۱۹ (دی ماه ۹۷) را تعیین کرده بود.

علت عقب نشینی گرداننندگان آمریکایی FATF، نگرانی از جدی شدن تصمیم جمهوری اسلامی برای پایان دادن به همکاری با این کمیته است.

آمریکایی‌ها تداوم همکاری ایران با FATF را برای اثر بخشی تحریم‌های خود حیاتی می‌دانند؛ چرا که از این طریق، هم اطلاعات مالی و بانکی محرمانه ایران قابل دسترسی می‌شود و می‌توان راه دور زدن تحریم‌ها را شناسایی کرد و بست. و هم می‌توان دولت ایران را به خودتحریمی در داخل، ترغیب و وادار کرد.

مخالفان fatf محمد ایمانی کیست لیبرالیسم در ایران لیبرالها چه کسانی هستند گاف اصلاح طلبان کنوانسیون پالرمو چیست کنوانسیون CFT چیست قرارداد fatf چیست سازمان fatf چیست روزنامه های اصلاح طلب رسانه‌های اصلاح طلب تعهدات ایران در fatf تصویب پالرمو در مجلس پشت پرده چه خبر افشای پشت پرده اصلاح طلبان چه کسانی هستند اخبار دروغ ضد ایرانی اخبار بین المللی امروز اخبار بدون سانسور سیاسی fatf ایران چیست

متن کامل بیانیه FATF

منبع : مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ