نگاهی به اطلاعیه شفاف سازی “پالایش نفت بندرعباس”

0

امروز سازمان بورس اوراق بهادار طی اطلاعیه ای اعلام نمود شرکت پالایش نفت بندرعباس تاکنون اطلاعات و صورت های مالی ۹ماهه و پیش بینی سال ۹۲ بر اساس عملکرد ۹ ماهه خود را ارائه نکرده است که مغایربا دستورالعمل  اجرایی افشای اطلاعات می باشد. همچنین در مورد پیش بینی سال ۹۳ اعلام نموده است که مفروضات لحاظ شده برای نرخ های خرید نفت خام و میعانات گازی با رویه مورد عمل شرکت در استفاده از نرخ های اعلام شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مغایر می باشد.

شبندر نیز در پاسخ اعلام نموده است :

طبق قانون بودجه سال ۹۲ تعیین حجم و نرخ فرآورده های نفتی تولیدی مشمول یارانه به عهده شرکت ملی پالایش و پخش می باشد و این مهم که نقش اساسی در تعیین بخش عمده ای از درآمد این شرکت را دارد پس از گذشت ۱۱ ماه از سال جاری تاکنون محاسبه و اعلام نشده است. همچنین با توجه به اینکه ابهامات موجود در قیمت خوراک دریافتی ، بهای فروش فرآورده ها به دلیل اجرای کیفی سازی ، نرخ تسعیر ارز در ۶ ماهه دوم سال ۹۱ و محاسبه ارزش موجودی نفت خام و فرآورده های تولیدی در پایان سال ۹۲ تاکنون برطرف نشده است بنابراین ارائه صورت های مالی ۹ ماهه و پیش بینی ۹۲ بر اساس نه ماهه واقعی امکان پذیر نمی باشد.

لازم به ذکراست:

۹۰ درصد نفت خام مصرفی این شرکت نفت خام سنگینی می باشد که اصولا قیمت آن در عرف تجارت بین الملل از قیمت نفت خام سبک در حدود ۲ دلار ارزانتر می باشد. این در حالیست که در مواردی بر اساس اعلامیه های دریافتی از ملی پالایش و پخش نرخ نفت خام سنگین گرانتر از نرخ نفت خام سبک محاسبه و اعلام شده است. بنابراین این شرکت اعلامیه های مذکور را نپذیرفته و آنها را در حسابهای مربوط ثبت ننموده است.

همچنین بهای نفت خام طرح ربیع طبق مذاکرات و مکاتبات انجام شده مقرر گردیده حداکثر با بهای ۷۰ دلار در هر بشکه به حساب این شرکت منظور شود لیکن بابت نفت خام مذکور بالغ بر ۱۰۳ دلار در هر بشکه محاسبه و به حساب این شرکت منظور شده است. ( این در حالیست که نفت خام معوض طرح ربیع نفت خام فوق سنگین می باشد که هزینه های گزاف و مشکلات فنی زیادی برای تصفیه این نوع نفت خام به شرکت تحمیل می شود ) ضمن اینکه بابت نفت خام هنگام تحویلی به این شرکت طی سال ۱۳۹۱ به ازای هر بشکه مبلغ ۱۱۱ دلار به حساب این شرکت منظور شده است. لذا به این شرکت  زیانی معادل ۴۳۵ میلیارد ریال وارد گردیده است.

اما با توجه به اینکه شرکت ناچار به ارائه صورت های مالی پیش بینی شده سال ۹۳ در موعد مقرر بوده است برای محاسبه نرخ نفت خام از نرخ های مندرج در نشریه پلاتس (platts ) که نشریه ای معتبر و بین المللی است و قابلیت اتکاء بیشتری دارد استفاده نموده است.

این موضوعات و مراتب اعتراضی شرکت در مکاتبات متعدد و جلسات مستمری برگزار شده مطرح گردید و نهایتا موضوع از سوی مدیر مالی شرکت ملی پالایش و پخش و مدیر کل بودجه وزارت نفت، جهت بررسی به مدیر مالی شرکت ملی نفت ایران ارجاع شده است.

درپایان لازم است خاطر نشان کنیم که معاونت برنامه ریزی و نظارت برمنابع هیدروکربوری وزارت نفت درتاریخ ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ طی نامه ای به شرکت ملی نفت ایران اعلام نموده است با توجه به گزارش تایید شده توسط اداره کل نظارت برصادرات و مبادلات مواد نفتی خوراک دریافتی پالایشگاه نفت بندرعباس ، نفت خام سنگین می باشد . درحالیکه شرکت ملی نفت ایران قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه نفت بندرعباس را برمبنای قیمت نفت سبک محاسبه و صورتحساب ارسال می نماید.

لذا شرکت ملی نفت ایران می بایست به استناد قوانین بودجه سالهای ۱۳۹۱و ۱۳۹۲ قیمت نفت تحویلی به پالایشگاه نفت بندرعباس را براساس ۹۵ درصد متوسط بهای محموله های صادراتی نفت مشابه درهرماه شمسی رابرای محاسبه ارزش خوراک تحویلی در صورتحسابهای ارسالی لحاظ نماید و اصلاحات لازم از این بابت رانیز اعمال کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ