دریاچه ارومیه را خدا احیا کرد +عکس

0

آنطور که فیلم‌ها و اخبار منتشر شده نشان می‌دهد حال دریاچه ارومیه به لطف بارندگی‌های اخیر خوب است. حالا با پر شدن دریاچه ارومیه، آذربایجان جان دوباره‌ای گرفته و کور سوی امید به پرآب ماندن همیشگی آن را در دل‌ها زنده کرده است.

این روز‌ها خبری از شن‌زار و بوته‌زار‌هایی که در دریاچه ارومیه جا خوش کرده بودند، نیست و دیگر کویر خشک و خشنی که پیش‌تر به جای دریاچه ارومیه هجوم آورده بودند، دیده نمی‌شود. خوشبختانه دریاچه نیمه‌جان ارومیه که نفس‌های آخرش را می‌کشید و در حال مرگ بود، سرحال شده و آنطور که مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرده به طور متوسط روزانه ۵۰ الی ۶۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه می‌شود.

این در حالی است که تراز دریاچه ارومیه به هزار و ۲۷۱ سانتی متر رسیده و نسبت به سال گذشته با افزایش ۷۵ سانتی متری روبه‌رو شده است. حالا دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۷۶۵ کیلومتر وسعت دارد و نسبت به سال قبل ۶۷۵ کیلومتر افزایش یافته است.

عکس دریاچه ارومیه سیل در ایران دریاچه ارومیه اخبار ارومیه آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

بارندگی‌های اخیر دریاچه ارومیه را زنده کرد

فرهاد سرخوش، مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به افزایش مستمر آب دریاچه ارومیه از ابتدای سال تا کنون اظهار داشته: «با توجه به بارش‌هایی که صورت گرفته هر روز ۲ سانتیمتر تراز آب این دریاچه افزایش می‌یابد که این عامل نقش مهمی در احیای آن دارد.»

سرخوش با اشاره به بارندگی‌های اخیر گفته: «آب تمامی بارش‌هایی که در سطح استان و حوضه آب ریز دریاچه ارومیه صورت می‌گیرد، وارد دریاچه ارومیه نمی‌شود و فقط قسمتی از این آب‌ها وارد آن می‌شود.»

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه دانش بنیان‌سازی بخش کشاورزی مهم‌ترین راه کمک به احیا دریاچه ارومیه است، اظهار داشته: «رهاسازی آب سد‌ها به دریاچه این شهر به طور مداوم ادامه دارد و آب ۴ سد که از اول‌فروردین دریچه آن‌ها باز شده است تا پایان اردیبهشت ۹۸ همچنان دریاچه ارومیه را سیراب می‌کنند.»

عکس دریاچه ارومیه سیل در ایران دریاچه ارومیه اخبار ارومیه آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

بودجه احیای دریاچه ارومیه کجاست؟

سال گذشته بر سر گرفتن اعتبارات برای احیای دریاچه ارومیه بحث و جدل بود و شایعاتی مبنی بر اینکه اعتبارات احیای دریاچه ارومیه از لایحه بودجه حذف شده است، منتشر شد، تا اینکه در نهایت سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی اعلام کرد که ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های احیای این دریاچه توسط دولت برای این استان اختصاص داده شده است.

هنوز از یاد‌ها نرفته است که شهریور ماه سال گذشته خبری مبنی بر اینکه «بودجه احیای دریاچه ارومیه برای ساخت سالن کنفرانس و خرید لوازم اداری خرج شد» منتشر و موجب تاسف همگان شد. روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه درمجلس ضمن تایید این خبر گفته بود: «بسیاری از بودجه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه به صراحت می‌گویم، صرف هزینه‌های ساخت وساز سالن کنفرانس و خرید میز، صندلی، ماشین آلات و لوازم اداری شده است که این اقدامات هیچ کدام به نفع دریاچه ارومیه تمام نشد.»

حال سوال اینجاست که با جان گرفتن دریاچه ارومیه بودجه‌ای که قرار بود صرف احیای آن شود، برای چه کاری خرج خواهد شد؟ آیا قرار است که این بودجه مجددا برای خرید لوازم اداری از بین برود؟ یا اینکه برنامه مشخصی برای آن وجود دارد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ