ماجرای رویت هلال ماه با تراز چیست؟

1

حجت الاسلام و المسلمین محسن مقدس‌زاده عضو ستاد استهلال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حواشی و واکنش‌های توییتری فیروز نادری مدیر ناسا که در توئیت خود از نحوه رویت ماه انتقاد کرده بود، گفت: برای رویت هلال ماه از تلسکوپ، تراز، خط‌کش، نخ، ابزار‌هایی ارزان قیمت و در دسترس یا ابزار‌های گران قیمت و تخصصی علم نجوم استفاده می‌کنند. ما نیز در جا‌های مختلف برنامه استهلال داشتیم و از خبرگزاری‌های متعدد نیز آمدند و عکس گرفتند، البته ما با عکاسی خبرنگاران مشکلی نداریم، این عکس در سال‌های گذشته گرفته شده و دیگران هم نظرات خود را بیان کردند.

شایعات تلگرام ستاد استهلال چیست سایت بررسی شایعات رویت هلال ماه بیوگرافی فیروز نادری بودجه ستاد استهلال ماه آخرین شایعات و شنیده ها

وی با اشاره به ابزار‌های مختلف در به کارگیری رویت و اندازه مختصات هلال ماه گفت: تمام این ابزار‌ها در سال‌های گذشته هم استفاده می‌شد و توضیحات لازم را هم همان روز به هنگام رصد آسمان می‌دادیم. وقتی کاری مثل اندازه گیری با تراز در علم نجوم مرسوم است نیازی به توضیح نیست و من به خیلی از دوستان گفتم که انفعال در چنین مواردی که کار صحیحی را انجام داده‌ایم، درست نیست. اما اگر ما استدلالمان را بر این بگذاریم که ممکن است دیگران تمسخر کنند، شاید بشود گفت که لزومی ندارد به این حواشی دامن زده شود. این کاری معمول است و فن و تخصص خاصی است که به رشته علوم آسمانی ربط پیدا می‌کند.

عضو ستاد استهلال افزود: این حواشی را جاهلان و معاندین درست کرده‌اند و ما در مقابل آنها سکوت نمی‌کنیم و جسور‌تر می‌شویم. ما در جامعه امروز برای رسیدن به واجبات دینی‌خود در حال جنگ هستیم و اگر به سال‌های پیشین خود فکر کنید، می‌بینید که تا امروز خیلی از واجبات خود را کنار گذاشتیم و کم کم از آن‌ها دور شدیم و به عقب رفتیم.

مقدس زاده عنوان کرد: بنده مشکلی برای رویت هلال ماه نداشتم و مانعی برای گروه رصد ایجاد نکردم و خبرنگاران را هم توانستند به راحتی عکاسی خود را انجام دهند. چنین عکسی سال گذشته هم وجود داشت، اما امسال به دلیل گسترش فضای مجازی به این فضا دامن زده شد و فردی به اسم فیروز نادری که جایگاهی در ناسا دارد، متاسفانه در کنار این مقام علمی خطی سیاسی را طی می‌کنند. البته او تخصص علمی بالایی در نجوم دارند و نمی‌شود گفت از روی ناآگاهی چنین حرفی را زده  بلکه از روی دشمنی صحبت کرده‌اند. شما اگر صفحات مجازی این عزیز را ملاحظه کنید متوجه می‌شوید که تا حدودی مخالف سیاست‌های کشور هستند.

مقدس زاده تاکید کرد: توییت آقای نادری یا از روی غرض‌ورزی یا از روی ندانستن باعث شده خیلی از افراد به دلیل جایگاه علمی او، صحبت‌هایش را سند قرار دهند و خیلی از شایعات و حواشی پیرامون استهلال رقم بخورد. حواشی مانند اینکه ستاد استهلال بودجه چندین میلیاردی دارد یا تاریخ رویت هلال ماه رمضان را تغییر داده‌اند تا تاریخ عید فطر با رحلت امام خمینی (ره) همزمان نشود. همه این شائبات پاسخ دارد، بودجه چندین میلیاردی که وجود ندارد و ما پولی دریافت نمی‌کنیم و مبلغی جزئی و محدودی است که سالانه پرداخت می‌شود، اما تغییر رویت هلال ماه که تاریخ اول ماه را عوض کرده است، پاسخی ساده دارد، در تقویم هم عید فطر همزمان با رحلت امام (ره) نبود، علاوه بر آن عید فطر امسال با توجه به مشخصات هلال از طریق نرم‌افزار‌های خارجی استخراج می‌شوند و هیچ دخالتی از سمت نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و معیار ما آن‌چیزی است که به ما می‌رسد.

مقدس زاده در پایان افزود: درباره کشور عربستان حرف سر این است که آن‌ها شرایط ثابتی برای استهلال ماه ندارند. در رویت ماه، هلال باریک و کم‌نور است به طوری که به متخصصین می‌گویند اگر ماه را دیدی چندباری چشمهایتان را باز و بسته کنید تا متوجه شوید توهم رویت نبوده است. برای رصد با تراز یکی می‌ایستد حباب وسط تراز را نگاه می‌کند و دیگری خط افق را در نظر دارد. وقتی ما افق صفر را به دست آوردیم، در مرحله دوم سمت دوم ماه را به وسیله قطب‌نما و اجرام آسمانی پیدا می‌کنیم. پاسخ بنده به دوستانی مثل آقای نادری و تمام کسانی که برای من یادداشت گذاشتند این بود که شما نظر رصدگران و دانشمندان علم نجوم را هم جویا شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. محمد شهید قدیمی می گوید

    استفاده از ابزار چه ساده چه پیشرفته نحوه کار کردن با آن است وچگونه استفاده کردن با ان – انسان نادان هیچ زمان پشت به خاک نمی دهد پس هیچ زمان چیزی یاد نمیگیرد تراس در هر ارتفاعی تنها یکسری خطوط موازی درست میکند وگرنه خط افق با چه ارتفاعی از زمین اگر در همان نقطه از زمین ۱۰ کیلومتر فاصله بگیریم با زهلال ماه دیده میشود یا خیر ببین برادر بهتر است به علم نیز کمی احترام بگذاری وبگو اشتباه کردم خلاصه همه در هر علمی نادانیم استثنا نیست چه روحانی چه پزشک چه ریاضی دان