شایعترین بیماری جنسی در ایران

0

محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد میزان شیوع بیماری‌های آمیزشی در کشور خاطرنشان کرد: بیماری‌های آمیزشی اشکال و انواع مختلفی دارند و برای برآورد آماری نیاز به بررسی دقیق دارند، اما اطلاعات ما نشان می‌دهد که موارد بیماری‌های آمیزشی در سال‌های اخیر افزایش یافته است که دلیل عمده آن رفتارهای پرخطر و مراقبت نشده جنسی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر این نکته تأکید کرد که باید به نسل جوان آگاهی‌رسانی کرد تا از ارتباطات نامشروع و خارج از چارچوب خانواده که پیامد آن ابتلا به بیماری‌های مختلف عفونی و جنسی است، خودداری کنند.

گویا گفت:‌ زگیل و تبخال تناسلی، سوزاک، سیفلیس از جمله بیماری‌های رایجی است که موارد آن مشاهده می‌شود اما میزان ابتلا به سوزاک از همه شایع‌تر است.

وی ادامه داد:‌ این بیماری در مردان آزار دهنده و دردناک‌تر است و در زنان مبتلا ممکن است این بیماری تا مدت‌ها خود را نشان ندهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که فردی که به یک بیماری‌ آمیزشی مبتلا می‌شود، همزمان امکان ابتلا به چند نوع بیماری‌های آمیزشی از جمله HIV را دارد و نباید به آن به عنوان یک بیماری منفرد نگاه کرد.

به گفته گویا برخی بیماری‌های آمیزشی درمان کامل ندارند و حتی در صورت درمان پس از مدتی دوباره عود می‌‌کند که فرد مدام در عذاب بوده و این عفونت را به راحتی به شریک جنسی خود انتقال می‌دهد.

گویا به این نکته اشاره کرد که افراد مبتلا به بیماری‌های آمیزشی از جمله سوزاک با عوارضی مانند حاملگی خارج از رحم در زنان و عقیمی، نازایی در هر دو گروه مواجه خواهند شد چرا که به این بیماری‌های آمیزشی سبب تنگی مجرا و در نهایت عقیمی مردان هم می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت توصیه کرد: افراد رفتارهای جنسی را در چارچوب خانواده و ازدواج داشته باشند و مراجعات دوره‌ای به پزشک متخصص را جدی بگیرند.

منبع: فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ