شکوفه دادن کمیاب ترین گل جهان در ایران +عکس

0

سوسن چلچراغ در کجا یافت میشود

گل سوسن چلچراغ یکی از کمیاب ترین گونه های گیاهی دنیا می باشد که فقط در دو نقطه از جهان می روید، در کشور آذربایجان و ایران. محل رویش این گل در روستای داماش در ۴۰ کیلومتری اتوبان قزوین رشت است.

رامین حسین زاده، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار امروز گفت: سوسن چلچراغ در حدود یک هکتار از زمین‌های کوهستانی و حفاظت شده منطقه ییلاقی داماش عمارلوی رودبار می‌روید و زمان گلدهی آن ۲ تا ۳ هفته است.

وی، با اعلام برگزاری جشنواره سوسن چلچراغ در ۳۰ خرداد در منطقه داماش عمارلو افزود: بازدید از این گل زیبا فقط در این روز برای گردشگران امکان پذیر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار گفت: محیط بانان به صورت شبانه روزی از این گونه گیاهی کمیاب و ارزشمند حراست می‌کنند.

رامین حسین زاده، با بیان اینکه آفت که گل سوسن چلچراغ نوعی حشره شبیه کفشدوزک است کنترل شده است، افزود: محیط بانان همه روزه به صورت بیولوژیک و دستی این حشره‌ها را جمع کرده و به مناطق دور دست منتقل می‌کنند.

وی گفت: در حالی که تا چند سال پیش منطقه داماش رودبار و لنکران جمهوری آذربایجان تنها رویشگاه سوسن چلچراغ در جهان بود، اما رویش این گل سه سال پیش در منطقه کوهستانی ونستان رحیم رودسر گزارش شد.

علی محمدپور، رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودسر هم گفت: رویش سوسن چلچراغ به صورت پراکنده در حدود ۵ هکتار از این منطقه ییلاقی مشاهده می‌شود.

سال۱۳۵۴ لدبوری، گیاه شناس فرانسوی سوسن چلچراغ را در طبیعت داماش گیلان کشف کرد، سوسن چلچراغ گلی به رنگ روشن است.، این گل در سال ۱۳۵۵ با شماره ۷۱ در فهرست آثار طبیعی و ملی به ثبت رسید.

این گل ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی قد دارد و نام علمی آن لیلیوم لدبوری است.

منظره نایاب گیاهان شگفت انگیز گل کمیاب گل چلچراغ داماش طبیعت شگفت انگیز ایران سوسن چلچراغ تصاویر شگفتی های جهان منظره نایاب گیاهان شگفت انگیز گل کمیاب گل چلچراغ داماش طبیعت شگفت انگیز ایران سوسن چلچراغ تصاویر شگفتی های جهان منظره نایاب گیاهان شگفت انگیز گل کمیاب گل چلچراغ داماش طبیعت شگفت انگیز ایران سوسن چلچراغ تصاویر شگفتی های جهان

منظره نایاب گیاهان شگفت انگیز گل کمیاب گل چلچراغ داماش طبیعت شگفت انگیز ایران سوسن چلچراغ تصاویر شگفتی های جهان

منظره نایاب گیاهان شگفت انگیز گل کمیاب گل چلچراغ داماش طبیعت شگفت انگیز ایران سوسن چلچراغ تصاویر شگفتی های جهان

منظره نایاب گیاهان شگفت انگیز گل کمیاب گل چلچراغ داماش طبیعت شگفت انگیز ایران سوسن چلچراغ تصاویر شگفتی های جهان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ