دره ستارگان در تور قشم

0

مقدمه

جزیره قشم دارای تشکیلات زمین شناسی مانند غارها و دره هایی است که در اثر عوامل فرسایشی شامل باران، رگبار و سنگ ها و ماسه هایی که باد با خود جا به جا می­ کند، پدید آمده اند و از جاذبه های گردشگری این جزیره محسوب می شوند. این جاذبه ها را به اصطلاح ژئوسایت (Geosite) یا مکان های دارای میراث زمین شناسی می نامند. «ژئوسایت ها مکان های مهم و ارزشمند از نظر علم زمین شناسی هستند. این پدید های متنوع زمین شناسی جزء دارایی ها و هویت زمین شناسی یک کشور محسوب و از آنها حفاظت می شود». دره ستارگان یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی و به عنوان یک ژئوسایت و میراث زمین شناسی جزیره قشم است.

دره ستارگان قشم تور قشم

 

دره ستارگان قشم زیبا اما وحشی و رازآلود

 

دره ستارگان در تور قشم  جاذبه ای طبیعی و منحصر به فرد در جزیره قشم است که قدمت آن به ۲ میلیون سال پیش و دوران زمین شناسی بر می گردد. این دره به عنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم است که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. «ژئو پارک یا پردیس زمین شناسی منطقه ای است که میراث زمین شناسی آن با مدیریت دقیق به صورت پیوسته و در طول زمان حفظ می شود تا دستخوش تغییر و خرابی نشود». ژئوپارک باید بتواند به رونق و توسعه اقتصادی مناطقی که در اطراف آن قرار دارند، کمک کند. علاوه بر پدید های زمین شناسی، آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی نیز در ژئوپارک ها ممکن است، وجود داشته باشد. ژئوپارک جزیره قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه است که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

کوه ها، شکاف ها و شکل های طبیعی و زیبای این دره در اثر عوامل فرسایشی مختلف پدید آمده و مناظر بی نظیری را آفریده ­اند، رنگ آنها قهوه ای روشن و خاکستری است و جنس آنها ماسه سنگ با سیمان آهکی است که لا به لای آنها فسیل هایی می توان دید. راه روهایی که در این دره وجود دارند در برخی جاها کم عرض و باریک و در جاهای دیگر پهن و عریض هستند.

به اعتقاد مردم محلی در این منطقه ستاره ای از آسمان افتاده است و این دره رازآلود را پدید آورده است اما واقعیت این است که دره ستارگان هنر دست خاک، آب و آسمان است. در محل این دره هزاران سال پیش دریا وجود داشته است که در بستر دریا لایه های رسوبی پیوسته روی هم قرار گرفته و در اثر فشار لایه های بالایی چین خورده اند. شدت رسوب گذاری در زمان های مختلف متفاوت بوده است. در میان لایه ها جانوران و نرم تنان دریایی دفن و با گذشت هزاران سال به فسیل تبدیل شده ­اند. سرانجام دریا از این منطقه عقب نشینی کرده و کار باد، باران و رگبارهای فصلی آغاز شده است. کوه ها و مخروط هایی که امروز می بینیم مناطقی از سنگ های رسوبی هستند که در برابر عوامل فرسایشی مقاوم بوده اند. راه روها و دالان های دره در محل ساختارهای زمین شناسی نرم پدید آمده اند، ساختارهایی که با گذشت زمان و در اثر عوامل فرسایشی از بین رفته اند.

به گزارش سفر باتو ،   دره ستارگان پدیده ای زیبا و پر از رمز و راز است. در درون لایه های رسوبی آن تاریخ جزیره قشم خوابیده است. دالان های تو در تو، مخروط­ های رسوبی، شکاف و حفره های موجود در آنها به هنگام غروب آفتاب و به ویژه به هنگام رسیدن شب به همراه بادی که میان دره می وزد به آن به حالتی وهم انگیز می بخشد. محلی ها اعتقاد دارند این دره محل اجنه و ارواح در شب است و مسافران را از رفتن به آن در شب منع می کنند.

برای گردشگرانی که در تور لحظه آخری قشم  به شب های بیابان و آسمان پر ستاره آن و صدای طبیعت علاقه دارند، اندکی هیجان ناشی از عظمت طبیعت دره و حالت اسرار گونه آن بد نیست. به خصوص طلوع و غروب خورشید دره با در هیچ مکان دیگری قابل مقایسه نیست. در این هنگام دره در زیر نور خورشید تغییر رنگ می دهد و بر پهنه آسمان آن رنگ های بی شماری نقش می بندد. دره و آسمان تابلوی نقاشی بی نظیری می آفرینند، زیبایی بکری که چشم برداشتن از آن دشوار است. احساساتی که در این لحظه به شما هجوم می آورند، قابل توصیف نیست و بی اختیار آرزو می کنید که این لحظه ها همواره در دفتر خاطره ذهنتان باقی بماند. شب هنگام ستاره ها نزدیک تر به نظر می رسند، گویی می توانید دست دراز کنید و ستاره بچینید. دره ستارگان قشم برای خودش جهانی است. جهانی که به ما یادآوری می کند در این هستی چقدر ناتوان و کوچک هستیم و ما را به شگفتی و فروتنی در برابر عظمت هستی فرا می خواند.

چگونه به دره ستارگان قشم سفر کنیم؟

دره ستارگان  در تور قشم در ۵ کیلومتری ساحل جنوبی قشم و بعد از روستای برکه خلف قرار دارد. اگر راه خاکی شمال این روستا را بگیرید پس از مدت کوتاهی به ورودی دره ستارگان می رسید. پس از خرید بلیت از گیشه می توانید با اتوبوس به منطقه دره وارد شوید. مسیر بازدید از دره با سنگ نشانه گذاری شده است و می توانید بدون نگرانی دره را تماشا کنید و از عکاسی در این منطقه لذت ببرید. دقت کنید که لایه های رسوبی دره هر چند به ظاهر محکم به نظر می رسند اما سست و شکننده هستند، بنابراین بر روی این لایه ها قدم نزنید تا به حفظ این میراث زمین شناسی ارزشمند کمک کنید. تور سفر با تو در تمام مراحل این مسیر در خدمت شماست تا لذت سفر به این منطقه را تجربه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ