دلیل اقبال به سیمانی ها

0
بازار بورس طی روزهای اخیر در حالی شاهد رشد قیمت سهام شرکت های سیمانی بوده که به نظر می رسد افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی فعالان این گروه از سوی انجمن صنفی صنعت سیمان و در پی آن تعدیل مثبت سود هر سهم سال مالی جاری آنها، اثر با اهمیتی در اقبال سرمایه گذاران به سهام این صنعت را در پی داشته است.

در همین ارتباط مدیر امور سهام شرکت سیمان کارون در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به تفاوت قابل ملاحظه میان ارزش جایگزینی و ارزش بازار شرکت های سیمانی و نیز برخورداری از دستگاه ها و تجهیزات با توان تولید بیشتر، پیش از اینها انتظار افزایش استقبال معامله گران بورسی از سهام این شرکت ها می رفت، حال آنکه این اقبال پس از رشد نرخ فروش محصولات سیمانی بروز کرد.

نادری فرد پیرامون وضعیت سودآوری “سکارون” و عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۱ این مجموعه سیمانی ابراز داشت: توقف کوتاه مدت و غیر منتظره کوره یکی از واحدهای تولیدی در مقطعی طی سال مالی اخیر موجب تحقق سود ۹۰۲ ریالی و پوشش ۹۴ درصدی آن طی این دوره عملکردی شد، حال آنکه چنین اتفاقی طی سال های قبل رخ نداده و “سکارون” سود برآوردی خود را به طور کامل پوشش می داد.

وی پیرامون صادرات محصولات تولیدی شرکت تصریح کرد: محصولات تولیدی سیمان کارون در سال گذشته با نرخ فروش ۱۰ درصد بیش از قیمت های فروش داخلی از طریق مرز شلمچه به کشور عراق صادر شد و نرخ ارز مرجع در حالی به عنوان نرخ تسعیر درآمدهای ارزی سال های مالی ۹۱ و ۹۲ در نظر گرفته شده که “سکارون” نیز همانند سایر شرکت های این گروه درآمدهای حاصل از صادرات محصولات خود را به صورت ریالی دریافت می کند.

این مقام مسئول افزود: در صورت تصویب جامعه حسابداران رسمی مبنی بر تسعیر درآمدهای ارزی با ارز مبادله ای، نرخ مذکور در بودجه سال ۹۲ در نظر گرفته خواهد شد.

مدیر امور سهام “سکارون” پیرامون پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۲ نیز اظهار داشت: برای سال مالی جاری به ازای هر سهم سود ۱۶۰ تومانی برآورد شده که با توجه به رشد ۱۴ تا ۲۱.۵ درصدی نرخ فروش سیمان از سوی انجمن کارفرمایان گروه سیمانی شاهد افزایش ۷۸ درصدی این رقم نسبت به سود هر سهم سال مالی گذشته هستیم.

نادری فرد در ارتباط با احتمال رشد مجدد نرخ فروش سیمان در سال جاری بیان کرد: اگرچه رشد نرخ فروش محصولات در اختیار انجمن قرار گرفته، اما شاهد مداخله دولت در این خصوص هستیم. با این وجود به نظر می رسد تنها در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت محصولات تولیدی فعالان صنعت سیمان با افزایش مجدد همراه شود.

این مقام مسئول در خصوص اجرای طرح توسعه ای شرکت نیز بیان کرد: اجرای پروژه راه اندازی خط دوم تولید به ظرفیت ۳۵۰۰ تن مراحل پایانی خود را طی می کند، بطوریکه طرح مذکور با دریافت وام ۸۵ میلیارد تومانی از بانک صادرات تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر امور سهام “سکارون” در خاتمه پیرامون نحوه تأمین مالی این طرح توسعه گفت: طی سال های گذشته، از صندوق ذخیره ارزی تسهیلات ارزی دریافت شده، به گونه ای که در حال حاضر مانده این بدهی بیش از ۲۵ میلیون یورو بوده که شرکت نرخ ارز مرجع را مبنای تسعیر و تسویه آن طی سال جاری قرار داده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ