غذاهای سنتی ترکیه در تور ترکیه

0

این روزها کشور ترکیه مقصد سفر بسیاری از مردم ایران در سفرهای خارجی است. همسایگی ترکیه با ایران که موجب کم شدن هزینه‌های سفر به عنوان یک مسافرت خارجی شده است، جاذبه‌های توریستی این کشور، نزدیکی فرهنگ و آداب و رسوم مردم ترکیه با مردم ایران و مواردی از این دست، علت این سفرها می‌تواند باشد.

در این سفرها  در تور ترکیه یکی از مواردی که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، غذاهای سنتی ترکیه است. کاملاً روشن است که غذاهای محلی هر منطقه به عنوان یکی از جاذبه‌های توریستی آن منطقه به شمار می‌آیند و می‌توانند نشان دهنده فرهنگ و اقلیم آن ناحیه باشند. برای مثال می‌توان اشاره کرد که در مناطق شمالی ترکیه ماهی و غلات از عناصر اصلی غذاهای مردم است. در حالی که مناطق جنوبی را بیشتر با کباب و همچنین شیرینی‌های آن از جمله باقلوا می‌شناسند. در مناطق غربی به علت وجود شرایط مناسب برای رشد زیتون و وجود باغ‌های زیاد این میوه، زیتون و روغن زیتون به وفور در غذاهای این ناحیه استفاده می‌شود. شیرینی‌هایی چون گوزلمه، در مناطق مرکزی آناتولی شهرت یافته است و در سواحل مدیترانه و دریای اژه، غذاها از آشپزی مدیترانه‌ای تأثیر گرفته‌اند و می‌دانید که ویژگی اصلی این سبک از آشپزی استفاده زیاد از سبزی و ماهی در ترکیب مواد اولیه غذاها است.

غذای سنتی تور ترکیه

در این مقاله سعی داریم معروف‌ترین غذاهای سنتی ترکیه را معرفی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ترکیه این غذاها را امتحان کرده و تجربه غذا خوردن در رستوران‌های متنوع ترکیه را از دست ندهید.

صبحانه

در ترکیه نیز بعضی از غذاها در وعده صبحانه سرو می‌شوند. از جمله این غذاها می‌توان به sucuklu yumurta اشاره کرد. sucuk یا سوجوک به نوعی سوسیس خشک اطلاق می‌شود که از گوشت گاو، سیر و ادویه‌هایی چون فلفل قرمز، سماق و زیره تهیه شده و با تخم مرغ طبخ می‌شود و غذایی بسیار لذیذ به شمار می‌آید.

بورک (börek) نیز در صبحانه سرو می‌شود و شامل ورقه‌های نازک خمیر یا همان خمیر یوفکا است که با موادی مانند پنیر و گوشت چرخ کرده یا سبزیجات آن را می‌پیچند و می‌پزند. البته در پخت بورک از روش‌ها و مواد متنوعی استفاده می‌کنند. بورک از جمله معروف‌ترین غذاهای ترکیه و بسیار لذیذ است.

ایشکمبه چورباسی (İşkembe Çorbası) در واقع همان سیرابی است که از جمله معروف‌ترین غذاهای خیابانی به شمار می‌آید و صبح خیلی زود سرو می‌شود.

گزلمه (Gözleme) نیز شبیه به نان یا فتیرهای ایران است و درون آن با مواد متنوعی مانند سیب زمینی، پنیر، پیاز و حتی گوشت پر شده و با کره طعم‌دار می‌شود. مواد داخلی به دلخواه مشتری انتخاب می‌شود و به طور کلی بسیار مقوی است.

از دیگر نان‌های ترکیه می‌توان به سیمیت  (Simit)اشاره کرد. خمیر این نان به شکل حلقه درآمده و در کنجد غلتانده و سرخ می‌شود.

کباب‌ها

همان طور که اشاره کردیم در بسیاری از مناطق ترکیه در آفر قیمت پایین تور ترکیه ارزان و لحظه آخری مواد اصلی غذا شامل گوشت است و ترکیه را با انواع متنوع کباب می‌شناسند. معرف‌ترین کباب ترکیه، دونر کباب (Kebap) است که در ایران نیز محبوبیت ویژه‌ای داشته و آن را به نام کباب ترکی می‌شناسند. برای تهیه کباب ترکی گوشت را به صورت لایه لایه در سیخی قرار می‌دهند. همان طور که سیخ می‌چرخد، گوشت نیز کباب شده و با پیاز و فلفل و ادویه سرو می‌شود.

آدانا کباب  (Adana Kebap)نیز از دیگر کباب‌های ترکیه است و از گوشت بره و انواع فلفل تهیه می‌شود. فرآیند آماده سازی گوشت این کباب مخصوص بوده و در رستوران‌های ویژه تهیه می‌شود. بعد از آماده شدن با نان لواش سرو می‌شود. نام این غذا نیز از شهری به همین نام در جنوب شرقی ترکیه گرفته شده است.

کباب علی نازیک (KABAKLI ALİ NAZİK) نیز از غذاهای لذیذ ترکیه است و نکته جالب این غذا این است که گوشت چرخ کرده بعد از تفت داده شدن با ادویه‌های مخصوص و پس از آماده شدن، بر روی مخلوط ماست و کدو ریخته شده و سرو می‌شود.

اسکندر کباب (İskender Kebap)نیز کبابی شبیه به دونر کباب است و در کنار آن نان پیده که شبیه به نان بربری است، سس و ماست سرو می‌شود.

 

دلمه‌ها و کوفته‌های ترکیه

در میان غذاهای ترکیه، دلمه‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. از جمله این دلمه‌ها می‌توان به سرما  (Sarma)که چیزی شبیه به همان دلمه برگ مو ایرانی است، دلمه فلفل و همچنین میدیه دولمه (Midye Dolma) که نوعی دلمه صدف دو کفه‌ای است، اشاره کرد.

کوفته‌های معروفی چون ایچلی کوفته (Icli kofte) و چی کوفته (Çig Köfte) نیز از غذاهای لذیذ و پرطرفدار ترکیه به شمار می‌آیند.

 

لازم به ذکر است که غذاهای ترکیه در تور ترکیه  از تنوع زیادی برخوردارند. در بین این غذاها ساندویچ‌های متنوعی نیز به چشم می‌خورد. ماهی نیز در ترکیبات غذایی مردم ترکیه جایگاه ویژه‌ای دارد و از دیگر موارد پرطرفدار بین غذاهای ترکیه می‌توان به پیش‌غذاها، نوشیدنی‌ها و همچنین شیرینی‌های ترکیه اشاره کرد. یکی از این شیرینی‌ها باقلوا است که در ایران نیز با روشی کمی متفاوت تهیه می‌شود و طرفداران خود را دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ