افزایش پنج دلاری قیمت سیمان صادراتی

0
عبدالرضا شیخان در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: صادرات سیمان به عراق از سوی دولت عراق از تاریخ ۱۰ تیرماه ممنوع اعلام شده بود که با رایزنی‌های انجام شده، این ممنوعیت برطرف شد.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد صادرات سیمان ایران به عراق توسط ۴ هلدینگ انجام می‌شود، ادامه داد: این هلدینگ‌ها برای افزایش قیمت سیمان صادراتی به عراق توافق کردند تا از این طریق قیمت هر تن سیمان حداقل ۵ دلار افزایش یابد.
وی توضیح داد: در حال حاضر هر تن سیمان ایران به طور متوسط با قیمت ۵۰ دلار به عراق صادر می‌شود که البته این صادرات بیشتر به صورت ریالی انجام می شود.
شیخان ادامه داد: در صورتی که قیمت سیمان صادراتی به عراق افزایش نیابد، این ۴ هلدینگ صادرات خود را به عراق قطع خواهند کرد که در این صورت نیز امکان عرضه این سیمان در داخل کشور وجود دارد.
وی از برنامه‌ریزی برای افزایش برخی استانداردهای ساخت و ساز و افزایش کیفیت سیمان تولیدی در داخل خبر داد و گفت: در حال حاضر سالانه ۷.۵ تا ۸ میلیون تن سیمان از ایران به عراق صادر می‌شود که این رقم طی ۳ ماهه اول امسال به حدود ۳.۵ میلیون تن رسیده است.
به گفته وی، سیمان ایران علاوه بر عراق، به کشورهای دیگر مانند افغانستان و آذربایجان نیز صادر می‌شود.
دبیر انجمن صنفی صنعت سیمان در ادامه از برنامه‌ریزی برای احداث یک کارخانه آسیاب سیمان توسط یک هلدینگ ایرانی در عراق خبر داد و گفت: کلینکر لازم برای تولید سیمان در این کارخانه از ایران منتقل خواهد شد و تجهیزات و آسیاب کارخانه نیز توسط مهندسان ایرانی ساخته و نصب می‌شود.
وی ظرفیت تولید سیمان در این کارخانه را حدود ۵۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: در صورت صدور مجوز‌های لازم، نصب و ساخت این کارخانه حدود ۱۸ ماه زمان نیاز دارد.
به گفته وی، با احداث این کارخانه در عراق و با توجه به افزایش نیاز این کشور به سیمان، صادرات سیمان از ایران همچنان ادامه خواهد داشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ