بورس در انتظار عرضه‌های اولیه

0

بورس اوراق بهادار دیروز در آستانه عرضه اولیه دو شرکت فولاد ارفع و پاکشو شرایط آرام و به دور از نوسان عمده داشت.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که برنامه‌ریزی دو عرضه اولیه در آخرین روز کاری سال ۹۲موجب شد تا نیاز به نقدینگی در بازار افزایش یابد. در حالی که سال مالی اکثر کارگزاری‌ها نیز در پایان اسفند ماه قرار دارد، تامین نقدینگی از اهمیت بالایی برخوردار بود. در همین حال سیاست جدید سازمان بورس برای اختصاص سهمیه قابل ملاحظه‌ای به معامله‌گران آنلاین موجب شده است تا علاوه‌بر کاهش فشار تقاضا بر کارگزاری‌ها، معامله‌گران حقیقی شرایط بهتری را تجربه کنند. همین امر نیز بر رضایت و مشارکت معامله‌گران حقیقی در عرضه‌های اولیه افزوده است.

در بازار دیروز به‌رغم شرایط کم نوسان، شاخص با رشد ۵۳۷واحدی معادل ۶۹/۰ درصدی مواجه شد که این امر شاخص  را به نزدیکی مرز ۷۹هزار واحد بازگرداند و شاخص دیروز به ۷۸ هزار و ۹۶۸ واحد رسید.

در بازار دیروز عرضه اولیه دو شرکت پاکشو (گلرنگ) و فولاد ارفع که احتمالا ارزشی معادل صد میلیارد تومان خواهند داشت که موجب جلب توجه بازار به این عرضه‌های اولیه شد. فولاد ارفع که امروز عرضه می‌شود شرکتی با سرمایه ۲۰۰میلیارد تومان است که زیر‌مجموعه شرکت‌های چادرملو سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و سرمایه‌گذاری‌های امید و ملی

است.

در بازار دیروز در گروه بانکی معامله‌گران شاهد خرید بلوک ۵درصدی سهام پست بانک توسط یک سهامدار حقیقی بودند. دیروز ۵ درصد از سهام پست بانک توسط سازمان خصوصی سازی با قیمت پایه ۱۱۹۱۹ ریال عرضه شد که مورد معامله قرار گرفته است.

قیمت پایه این بلوک ۱۱۹۱۹ ریال در نظر گرفته شده بود که به صورت ۴۰ درصد نقد و مابقی اقساط به فروشنده پرداخت خواهد شد. براساس این گزارش این عرضه دوم بهمن‌ماه هم انجام شد که خریداری نداشت.

در گروه بانکی دیروز خبرهایی در مورد تغییرات مدیریتی در بانک تجارت منتشر شد. در گروه پتروشیمی دیروز هتل استقلال میزبان مدیران هلدینگ خلیج فارس بود که در راستای توسعه این هلدینگ قرارداد ایجاد شرکت پتروشیمی هرمز را امضا کردند. همچنین مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس از برنامه شرکت برای عرضه سهام پتروشیمی برزویه در بهار سال آینده خبر داد.

وی گفت: عادل‌نژاد سلیم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، از پذیرش اولین پتروشیمی از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس در بازار دوم فرابورس خبر داد و گفت: روز گذشته با ورود پتروشیمی نوری (برزویه) به بازار دوم فرابورس در جلسه اخیر هیات پذیرش موافقت

 شد.

وی درباره زمان عرضه اولیه این شرکت در فرابورس گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در فروردین ماه ۹۳ این پتروشیمی وارد فرابورس خواهد شد.

در مجموع بازار دیروز بازار متعادلی بود که در آن جابه‌جا‌یی چند بلوک سهام میان معامله‌گران حقوقی به جهش ارزش بازار منجر شد. دیروز دو بلوک فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به ارزش ۳۰۰میلیارد تومان معامله شد. به این ترتیب ارزش معاملات بازار به ۵۸۳میلیارد تومان بالغ شد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ