مد و رنگ سال ۹۳ چیست؟ + عکس

0
سالهاست که یافتن یک لباس با حداقل عرف مورد انتظار جامعه در بازار دشوار است و در سایه بی تدبیری مسئولان خرید مردم به مواردی وارداتی و بی هویت مانند رنگ سال بستگی دارد.
اگر در روزهای پایان سال سری به بازارهای پوشاک بزنید، متوجه این واقعیت می شوید که خرید لباسی که حداقل انتظارات یک جامعه مدهبی را برآورده کند، کاری بس دشوار و در موارد زیادی غیرممکن است.

در شرایطی که بازارها روزهای شلوغ آخر سال را تجربه می کنند و مردم خریدهای سال نو خود را انجام می دهند، مانند سال های گذشته به سختی می توان لباس های ساده و مورد پذیرش عرف جامعه را در این بازارها یافت. این موضوع در کلانشهرها و البته در مورد لباس های دخترانه وضعیت حادتری دارد.

بر اساس این گزارش، مشکل ناهمخوانی “مد” با عرف پذیرفته شده جامعه موضوع جدید نیست و همه ساله در آستانه سال جدید، خودنمایی می کند.

این در حالی است که در طول سال بارها و بارها مسئولین مختلف از طراحی مدل های جدید لباس که به ادعای آنها هم عرف جامعه را در نظر گرفته و هم با جدا شدن از شکل سنتی، مورد پسند جامعه جوان کشور شده دم می زنند، اما در عمل هرگز چنین چیزی مشاهده نمی شود.

اخیرا سومین دوره جشنواره و نمایشگاه مد و لباس ایرانی اسلامی در تالار وحدت برگزار و علی جنتی نیز در اختتامیه آن حاضر شده است. اگر همین جشنواره را به عنوان محلی که قرار است مد ایرانی به بازدیدکنندگانش معرفی کند در نظر بگیریم متوجه عمق فاجعه در این زمینه خواهیم شد.

مدل سال 93 مد سال 93 لباس سال 93 کفش سال 93 فشن شوی اسلامی رنگ سال 93 بازارهای پوشاک

برخی مدل های لباس ارائه شده در فشن شوی اسلامی

مدل سال 93 مد سال 93 لباس سال 93 کفش سال 93 فشن شوی اسلامی رنگ سال 93 بازارهای پوشاک

بسیاری از مراجعه کنندگان مدل های مورد پسند خود را پیدا نمی کنند و برخی دیگر گرانی مدل های ساده و پوشیده تر لباس ها را مانعی جدی می دانند و به خاطر آن قید خرید را می زنند. این موضوع تا جایی پیش رفته که برخی مانتوها تا ۷۰۰ هزار تومان نیز قیمت گذاری شده اند. با این اوضاع بعید نیست در سال های آینده اولویت برگزارکنندگان چنین جشنواره هایی نیز تغییر کرده و بیش از هر چیز دیگری “رنگ سال” مدنظر آنها باشد!

به این ترتیب، بازارهای پوشاک همچنان به لباس های جدید و غیرپوشیده تر تمایلی بیشتری نشان می دهند. چراکه قیمت یک مانتو کوتاه با آستین کوتاه تر و مدل های آنچنانی بسیار کمتر از یک مانتو ساده با رعایت پوشیدگی مورد انتظار جامعه بوده و فروش آن آسان تر است.

مدل سال 93 مد سال 93 لباس سال 93 کفش سال 93 فشن شوی اسلامی رنگ سال 93 بازارهای پوشاک

یافتن یک مانتو ساده و پوشیده بدون آنکه – برای پذیرفته شدن آن در عرف جامعه – نیازی به انواع ساق‌ها و یقه‌های حجاب و … داشته باشد تا حداقل پوشش در آن رعایت شود به یک امر دشوار تبدیل شده و این یک واقعیت است که امروزه در سایه بی تدبیری مسئولان فرهنگی از گذشته تا به امروز، خرید مردم بیش از آنکه وابسته به این موضوعات باشد به مواردی وارداتی و بی هویت مانند رنگ سال و… بستگی دارد.

البته یافتن لباس مناسب تنها به مانتو و تنها به پوشاک دختران محدود نمی شود. سایر البسه عرضه شونده در بازارها نیز حال و روز بهتری ندارند. یا زننده و نامناسب و غیرپوشیده اند و یا به غایت گران!

صراط
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ