سقوط سنگین بورس ایران در سالگرد برجام /علت ریزش شاخص چیست؟

0

بازار بوس امروز ۲۵ تیرماه ۱۳۹۸ رنگ خون به خود گرفت و فشار فروش در اکثر سهم ها مشهود بود. شاخص کل افت ۷۰۳۵ واحدی داشت. این در حالی است که خبر بدی به بازار مخابره نشده است.

شاخص با ریزش ۷۰۳۵ واحدی در نهایت در ایستگاه ۲۴۶۲۶۸ متوقف شد؛ شاخص هم وزن نیز امروز ۱۸۶۶ پله سقوط کرد
مجموع ارزش معاملات ۱۹۳۰ میلیاردتومان.

ارزش بازار ۹,۳۲۰,۵۰۵ میلیارد ریال
ارزش معاملات ۱۱.۸۳۴ میلیارد ریال
حجم معاملات ۲.۹۰۳ میلیون سهم
نمادهای تاثیر گذار در شاخص
فارس ۶۴۴ واحد منفی
فولاد ۳۹۱ واحد منفی
شبندر ۲۷۰ واحد منفی
رمپنا ۲۶۹ واحد منفی
شتران ۲۵۷ واحد منفی
وامید ۲۴۶ واحد منفی
تاپیکو ۲۳۶ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۷۳۷.۲ میلیون سهم
وبصادر ۲۱۷.۱ میلیون سهم
دی ۱۴۴.۲ میلیون سهم
پترول ۱۰۸.۸ میلیون سهم
ذوب ۱۰۴ میلیون سهم

در پایان معاملات امروز نمادهای

شرکت های مهندسی حمل و نقل پتروشیمی(حپترو)، تولیدی لنت ترمز ایران(خلنت)، بهنوش ایران(غبهنوش)، معدنی دماوند(کدما)، سرامیک های صنعتی اردکان(کسرا)، ماشین سازی نیرو محرکه(تمحرکه)جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی

شرکت های پتروشیمی خارگ (شخارک)، بانک خاورمیانه (وخاور)جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی-عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه،

شرکت دشت مرغاب (غدشت) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیئت مدیره، حق تقدم استفاده نشده

شرکت شاهد (ثشاهد) با توجه به پایان دوره پذیره نویسی

سرمایه گذاری پارس توشه(وتوشه)، هلدینگ داروپخش(وپخش)جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی،

شرکت لعابیران(شلعاب)جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده،

شرکت بورس اوراق بهادار تهران(بورس)جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی-عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه،

کارگزاران بورس اوراق بهادار(کبورس) و نهادهای مالی بورس اوراق بهادار(نبورس) با توجه به توقف نماد اصلی

شرکت های تولید فیبر ایران(چفیبر)، پالایش نفت تهران(شتران)، تولیدی کاشی تکسرام(کترام)، صنایع کاشی و سرامیک سینا(کساوه)، کمباین سازی ایران(تکمبا)، پارس خودرو(خپارس)جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی

شرکت بیمه زندگی خاورمیانه(بخاور۱) جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و عمومی فوق العاده صاحبان سهام

شرکت تابان نیرو سپاهان(تابا۱) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نوبت دوم صاحبان سهام

شرکت نفت پاسارگاد (شپاس۱)، شرکت بیمه سامان (بساما۱)، شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر۱)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند۱) و بیمه دی (ودی۱) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام

شرکت مجتمع های گردشگری و امور رفاهی کارگزاران پارس (گپارس۱) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام

شرکت سیمان باقران (سباقر۱) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام

شرکت بیمه کارآفرین (وآفری۱) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام

شرکت بیمه معلم (ومعلم۱)، شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود نیشابور (زبینا۱) و شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد (قشیر۱) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام

شرکت صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای۱) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه (نوبت دوم) صاحبان سهام

متوقف شدند.

وضعیت بورس تهران علت سقوط و ریزش بازار بورس علت افت و منفی بودن بورس شاخص بورس امروز سقوط آزاد بورس دلیل منفی شدن بورس دلایل ریزش بورس تحلیل وضعیت بورس تحلیل شاخص بورس تهران تحلیل بورس ایران تحلیل بورس امروز تحلیل بازار بورس پیش بینی بورس تهران بهترین سایت های بورس بهترین سایت تحلیل بورس اخبار مهم بورس اخبار بورس ایران

روز یکشنبه (۲۳ تیر) مقارن با چهارمین سالروز امضای توافق هسته‌ای برجام بود؛ توافقی که بین ایران و ۱+۵ صورت گرفت و انتظار می‌رفت منافع دو طرف را در یک بازی برد-برد تامین کند. به دنبال خروج آمریکا و مسئولیت‌گریزی دیگر اعضا و متعاقب آن کاهش تعهدات ایران، در پایان چهارمین سال عمر خود، به سختی نفس می‌کشد.

قیمت دلار طی روزهای اخیر مسیر نزولی پرشتابی را از میانه کانال ۱۳ هزار تومانی تا کانال ۱۱ هزار تومانی تجربه کرده است. در این بین نرخ نیمایی دلار همچنان مسیر صعودی خود را بی‌وقفه ادامه داده و این دو نرخ بیش از هر زمان دیگری (از زمان تشکیل سامانه نیما) به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

توقف، ضربه‌گیر ریزش بیشتر شاخص کل

توقف نمادهای بزرگ سنگ‌آهنی در معاملات امروز به دلیل افشای با اهمیت اطلاعات، تاثیر مهمی بر عدم ریزش هرچه بیشتر شاخص کل در روز سراسر قرمز بازار سهام بود. روز گذشته فولادسازان و معادن سنگ‌آهن بزرگ سقف نسبت فروش کنسانتره و گندله نسبت به شمش فولاد خوزستان را افزایش دادند. بر این اساس نرخ کنسانتره از ۱۳ درصد به ۱۶ درصد قیمت روز شمش فولاد خوزستان تغییر کرد و گندله نیز از ۲۱.۵ درصد به ۲۳.۵ درصد افزایش یافت. اگرچه قیمت‌های جهانی کنونی نسبت‌های بالاتری را نشان می‌دهد اما این توافق می‌تواند بخشی از این اختلاف را جبران کند و کاهش سودآوری فولادسازان خریدار مواد اولیه را به جیب سنگ‌آهنی‌ها واریز کند.

برآورد میزان ریزش شاخص کل در صورت تاثیر نمادهای بزرگ سنگ‌آهنی نظیر «کگل» و «کچاد» در فضای منفی کامل، می‌توانست منجر به ریزش بیش از ۸۰۰ واحدی شاخص کل شود. از طرفی توقف نمادهای «شپنا» و «وبانک» نیز به عنوان نمادهای موثر بر شاخص از ریزش مجموع ۱۲۰۰ واحدی شاخص کل جلوگیری کرد. اتفاقی که می‌توانست درصد سقوط شاخص کل را به بیش از ۳.۲۶ درصد برساند. لازم به ذکر است شنبه آخرین مهلت مجاز بودن نمادهایی‌ست که ۳۱ تیرماه مجامع عادی سالانه آنها برگزار می‌شود و قرارگیری نمادهای بزرگ و تاثیرگذار در این گروه می‌تواند از زبانه‌های آتش شعله‌ور فروش‌ها در فضای فعلی بکاهد.

 

علت ریزش شاخص بورس از نگاه کارشناسان

محمد کفاش پنجه شاهی مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام در گفتگو با بورس نیوز در خصوص دلایل ریزش بازار بیان کرد: ریزش بازار دلیل خاصی نداشته و منفی شدن تمامی گروه ها و سهم ها منطقی نیست.

وی افزود: در چند هفته اخیر برخی سهم های بازار که از وضعیت مناسبی هم برخوردار نبودند، بدون دلیل بنیادی و منطقی رشد کردند و اینک با منفی شدن این سهم ها، جو کلی بازار تحت تاثیر قرار گرفته و منفی شده است. روند امروز بازار سرمایه را عمدتا هیجانی ارزیابی می کنم و دلیلی برای فشار عرضه در سهم های مناسبی که نسبت های P بر E پایینی دارند، وجود ندارد.

مسیح زرگر کارشناس بازار سرمایه در همین راستا به بورس نیوز گفت: افت نرخ دلار و فروکش کردن عطش بازارهای ارز و سکه و… احتمالا مهمترین دلیل ریزش بازار سرمایه بوده است.

وی افزود: قاعدتا در صورت کاهش نرخ ارز، بازار سرمایه هم تحت تاثیر قرار گرفته و بعضی سهم هایی که با افزایش نرخ ارز رشد کرده بودند، اصلاح قیمتی در پیش خواهند داشت. البته این موضوع نباید کل سهم ها را تحت تاثیر قرار دهد و شاید این زمان، فرصتی برای اصلاح سبد سرمایه گذاری ها باشد.

زرگر اضافه کرد: برخی سهم های بازار پایه در این مدت رشد زیادی داشته و اصلاح قیمت این گروه از سهم ها منطقی است. در مقابل به نظر می رسد سهم صنایعی که در شرایط رکود بهتر عمل می کنند، پتانسیل رشد خواهد داشت. سهم صنایع تقویت کننده تقاضای مصرفی مانند لیزینگ ها و بانک ها، گزینه مناسب تری برای سرمایه گذاری خواهد بود. همچنین سهم صنایعی که هنوز افزایش نرخ چندانی نداشته اند، مانند صنعت نیروگاهی، نیز گزینه های مناسبی به نظر می رسد.

***

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه، در خصوص ریزش بیش از ۶۵۰۰ شاخص بورس در دو ساعت اول کاری در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بخشی از بازار مستحق اصلاح است و شاید بیشتر از ارزش خود رشد کرده بود، بخشی از بازار هم با انتشار گزارش‌های سه ماهه عیار خود را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد همچنان ارزنده هستند، نه برای داشتن رشد خاصی به صورت شارپ اما از این جهت که سودآوری‌های سه ماهه خود را در سامانه کدال منتشر می‌کنند مطلوب است و موجب می‌شود اصلاح و ریزشی در آن رخ ندهد. در حال حاضر بخشی از بازار باید ریزش دشته باشد و تاکنون سوددهی آن بیش از آنچه که باید باشد بوده است.

وی در ادامه بیان کرد: منفی شدن بازار در ابتدا به این شکل است که تر و خشک با هم می‌سوزند اما پس از مدتی در بازار سهم‌های مختلف راه خود را از هم جدا می‌کنند.

هلالات همچنین افزود: مشکلی که امروز وجود داشته و به دنبال آن صف فروش‌های زیادی شکل گرفته به دلیل کند شدن سیستم معاملاتی است و معامله‌گران نمی‌توانند بازار را به خوبی مشاهده کنند. این امر سبب می‌شود که سهامداران درخواست فروش خود را در حداقل قیمت ثبت کنند که حتما سفارش آنها ثبت و ارسال شود. این امر باعث شده دامنه‌هایی به سمت صف فروش در بازار ایجاد شود.

وی توضیح داد: به نظر با انتشار گزارش‌های سه ماهه بازار به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخشی از آن این اصلاح و ریزش را ادامه می‌دهد و بخش دیگر بر اساس این گزارش‌ها به تعادل می‌رسد. دوره ریزش باید وجود داشته باشد چون بازار دوره رشدی را داشته که اصل آن به دلایل مختلف از سال ۹۵ آغاز شده و بسیاری از سهم‌ها در این مدت توانسته‌اند به بالاترین حد ارزش ذاتی خود برسند و به این دلیل مستحق اصلاح هستند.

وی در خصوص ارتباط ریزش بازار به قیمت دلار گفت: قیمت دلار نیمایی امروز بالاتر از دیروز است و این نرخ بر محصولات پتروشیمی و فولادی اثرگذار است اما نرخ دلار ارتباطی با افت بازار سهام ندارد.

وضعیت بازار سهام در روزهای آینده

هلالات درباره وضعیت بازار سهام در روزهای آینده بیان کرد: ما دو اتفاق مهم در پیش‌رو داریم. اتفاق اول این است که تا ۳۱ تیر ماه گزارش سه ماهه شرکت‌ها منتشر خواهد شد و شرکت‌هایی را مشاهده خواهیم کرد که نسبت به سال قبل، در بهار امسال عملکرد ضعیف‌تری داشته‌اند اما قیمت آنها چند برابر شده به همین خاطر این سهم‌ها مستحق ریزش هستند؛ سهم‌های دیگری نیز هستند که رشد چندانی نداشته‌اند اما سودآوری فصل بهار آنها نسبت به سال قبل به شدت رشد کرده بنابراین این نوع سهم‌ها به هیچ وجه مستحق ریزش نیستند و به تعادل خواهند رسید. اتفاق دوم انتشار گزارش ماهانه است که در هفته اول مرداد ماه منتشر خواهد شد و عملکرد تیر ماه را نشان خواهد داد.

وی افزود: یکی از نگرانی‌های بازار در خصوص نرخ‌ و مقدار فروش شرکت‌هاست. شرکت‌هایی وجود دارند که علی رغم اینکه در لیست تحریم هستند اما نرخ و مقدار فروش آنها بسیار خوب است و بازار با توجه به اینها تصمیم خود را می‌گیرد که روی چه گروه‌هایی خرید را ادامه دهد و روی چه گروه‌هایی فروش را. طبیعتا شرکت‌های زیان‌ده احتمال ریزش بالایی دارند.

هلالات در ادامه بیان کرد: این ریزش می‌تواند در بسیاری از نمادها ادامه‌دار باشد و افرادی که سهم‌های ضعیفی دارند باید نسبت به پرتفوی خود اقدام کنند زیرا در این زمان توجه بازار به سمت گزارش‌ها کشیده می‌شود و اگر متوجه شوند رشد یک سهم با عملکرد آنها متفاوت است اقدام به فروش آن می‌کنند.

هلالات به سهامداران توصیه می‌کند اگر دارای سهم ضعیفی هستند که از نظر بنیادی قوی نیست بهتر است امروز اقدام به فروش آن کنند چون بازار در روند اصلاحی و ریزشی خود به شکلی عمل می‌کند که بیشتر سهم‌ها در آن درگیر می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ