مالک هتل آسمان شیراز کیست؟ از ماجرای تخریب تا آتش سوزی

0

هتل آسمان شیراز در خیابان رودکی شیراز قرار دارد و مراحل ساخت آن از چند سال قبل آغاز شده و هنوز به پایان نرسیده.

هتلی که به دلیل مخدوش کردن حریم منظری ارگ کریمخان زند سال‌ها مورد بحث و اختلاف نظر بود، در میان آتش سوخت و کم مانده بود در خیابان رودکی شیراز فاجعه‌ای شبیه به پلاسکو را رقم بزند.

انبارکردن بیش از دو هزار تشک در طبقه منفی ۲ در کنار مواد قابل اشتعال مانند گازوئیل، تینر و کپسول گاز علت این آتش سوزی اعلام شده.

هتلداران بزرگ ایران هتل آسمان شیراز حمید سجادیان کیست اسامی ثروتمندان ایران اخبار هتلها اخبار شیراز آتش سوزی هتل

بعد از ریختن بخشی از سقف طبقه منفی دو هتل آسمان براثر آتش سوزی، برخی از مغازه‌ها و خانه‌های اطراف این هتل تا شعاع ۱۰۰ متری تخلیه شدند.

آتش نشانی پس از حدود ۱۴ ساعت در ساعت ۲ بامداد یکشنبه ۱۳ مرداد توانست این آتش سوزی را به طور کامل مهار کند.

هتلداران بزرگ ایران هتل آسمان شیراز حمید سجادیان کیست اسامی ثروتمندان ایران اخبار هتلها اخبار شیراز آتش سوزی هتل

این آتش سوزی مصدوم و قربانی نداشته.

عنایت الله رحیمی، استاندار فارس گفته که این آتش سوزی به ریزش هتل منجر خواهد شد و اگر ریزش هم نکند مجبور به تخریب آن هستیم.

آرش فرج زاده، قائم مقام شهرداری شیراز هم گفته این ساختمان یا باید تخریب کامل و بازسازی شود یا اینکه مستحکم شود.

هتلداران بزرگ ایران هتل آسمان شیراز حمید سجادیان کیست اسامی ثروتمندان ایران اخبار هتلها اخبار شیراز آتش سوزی هتل

حمید سجادیان، مالک هتل می‌گوید سازه این بنا بسیار مستحکم بنیان گذاشته شده و آتش به آن صدمه نمی‌زند.

مالک هتل آسمان بر این باور است که مهار آتش خیلی به طول انجامیده و می‌شد خیلی سریعتر آن را مهار کرد اما محمدهادی قانع، مدیرعامل آتش‌نشانی شهرداری شیراز این موضوع را رد کرده.

هتل آسمان شیراز پیش از این نیز بحث برانگیز شده. این هتل که ساخت آن از چند سال قبل آغاز شده، در حریم منظری ارگ کریمخانی شیراز قرار دارد و سازمان میراث فرهنگی خواهان کم شدن ارتفاع آن است.

***

شرق طی گزارشی به روند شکل‌گیری این ساختمان پرداخت و نوشت: ضابطه محدوده قرارگیری هتل، ۶ طبقه تعیین شده است؛ سال ١٣٨٠ اسکلت اولیه هتل با ۶ طبقه ساخته شده که یک ستون در پیاده‌رو مستقر شده و با ارجاع به کمیسیون ماده ١٠٠ و پرداخت هزینه تخلف، موافقت را دریافت می‌کند. پس از آن مالک طی یک سال، سه تا چهار بار به کمیسیون ماده پنج رفته و در نهایت ارتفاع را به ١۴ طبقه می‌رساند.

سپس ارتفاع ۶۴,۵ متر هتل در میراث‌فرهنگی تایید می‌شود و ساختمان به کار خود ادامه می‌دهد. پس از ساختِ ١٨ طبقه، شهردار شیراز و سایر مدیران شهری با وی وارد گفت‌وگو می‌شوند تا کار متوقف شود؛ اما مالک هتل با شهرداری منطقه درگیر شده و تهدید کرد کسی نمی‌تواند ملک من را تخریب کند. مصوبه شورای‌عالی معماری‌و‌شهرسازی در تیرماه ١٣٩۴ رای به کاهش طبقات هتل آسمان شیراز داده و نهایتا اخطار کتبی مبنی‌بر تخریب به مالک ابلاغ می‌شود و شهرداری با حضور در محل اقدام به تخریب یک طبقه از هتل در اردیبهشت‌ماه ١٣٩۵ نمود. گفتنی است که در هیچ‌یک از این مراحل، سرمایه‌گذاری صورت نگرفته و کل پروژه با وام‌های مختلف انجام شده است.

 

وی در حالی از ابعاد شعاع حریم بناهای تاریخی گلایه دارد که خود به‌عنوان نهاد ناظر و متولی شهر و مجری ضوابط سازمان میراث‌فرهنگی است.

حمید سجادیان، رئیس سابق اتحادیه هتلداران استان فارس در هجدهم مردادماه ۹۴ در نشست فصلی تشکل‌های گردشگری در هتل همای تهران گفته بود: من در حضور همه اعلام می‌کنم که می‌خواستم در ۴۶ هزارمتربع، ۲۲ طبقه هتل بسازم، در صورتی که ۲۰ سانتی‌متر آن خلافی دارد، ولی به من گفته‌اند باید چهار طبقه را حذف کنی؛ این هتل را با کیک تولد اشتباه گرفته‌اند!

هتلداران بزرگ ایران هتل آسمان شیراز حمید سجادیان کیست اسامی ثروتمندان ایران اخبار هتلها اخبار شیراز آتش سوزی هتل هتلداران بزرگ ایران هتل آسمان شیراز حمید سجادیان کیست اسامی ثروتمندان ایران اخبار هتلها اخبار شیراز آتش سوزی هتل

احداث هتل آسمان از سال ۸۹ آغاز شد و ۶ سال بعد در اردیبهشت ۹۵، یک طبقه از آن با حکم قضائی توسط مأموران شهرداری شیراز تخریب شد. به عبارت دیگر تنها ۲ متر و ۲۰ سانتی‌متر از این بنای ۶۴ متری! و البته تخریب سایر طبقات اضافی همچنان انجام نشد تا اینکه صبح دوزادهم مردادماه ۹۸ ناگهان این هتل سر به فلک کشیده طعمه حریق شد تا «آسمان»، این‌بار نه فقط برای ارگ کریمخان، بلکه برای خیابان‌ها و ساختمان‌های اطراف خود نیز باعث نگرانی و دلهره و اضطراب شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ