کدام وعده‌های روحانی محقق شد؟ + جدول

2

بسیاری از وعده های ریز و درشتی که حسن روحانی در زمانه تبلیغات انتخاباتی روی آنها مانور کرد، کوتاه مدت بودند و قرار بود در ماه های اول فعالیت دولتش محقق شوند.

به گزارش گروه سیاسی صراط، معروف‌ترین وعده انتخاباتی کوتاه‌مدت روحانی، وعده صد روزه او برای گشایش در امور اقتصادی کشور بود که نقدهای زیادی بر آن وارد شد.

روحانی پنجم آذرماه اولین گزارش صدروزه پرحاشیه و پرانتقاد خود را ارائه کرد و به گواهی آمار بیش از ۳۱ درصد زمان گزارش یعنی بیش از ۳۵ دقیقه را صرفا به انتقاد از دولت گذشته اختصاص داد.

کلید روحانی عملکرد حسن روحانی شعار حسن روحانی

وعده فوق تنها وعده کوتاه مدت روحانی نبوده هرچند قریب به اتفاق وعده های کوتاه مدت –که عمدتا اقتصادی بودند – را می توان در وعده صدروزه خلاصه کرد.

با این وجود فارغ از تحقق وعده های کوتاه مدت، مسیر دولت در حوزه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… میزان نزدیک یا دور شدن از آنها را پیش روی مردم قرار داده است.

روحانی گفته بود بیمه همگانی ایجاد می‌کند؛ اما هنوز گامی در این زمینه برداشته نشده؛ گفته بود بانک مرکزی را مستقل می‌کند؛ اما رویه این بانک نسبت به گذشته تغییری نکرده و حتی دخالت های آن در قیمت دلار در اوایل دولت یازدهم خیلی زود راه بانک مرکزی دولت گذشته را یادآوری کرد. گفته بود برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع بیکاری و گرانی دارد و بنگاه‎های تولیدی را سه ماهه رونق می‌دهد اما نه مشکل گرانی در کوتاه مدت حل شده و نه بنگاه‎های تولیدی سه ماهه رونق یافته اند.

او قول داده بود پول نفت را به جای خرج روزانه دولت، سرمایه‌گذاری می‌کند؛ اما هنوز نشانه ای در این زمینه دیده نشده؛ گفته بود به رسانه‎ها و مطبوعات آزادی می‌دهد؛ اما دو نشریه منتقد را توقیف کرده، از یک روزنامه شکایت کرده و تذکرات متعددی به سایر رسانه‌های منتقد داده است. گفته بود پهنای باند اینترنت کشور را افزایش می‌دهد؛ اما در این مدت محدودیت های اینترنتی بیشتر به چشم خورد. گفته بود پرونده هسته‌ای را با مذاکره و دیپلماسی فعال حل و فصل می‌کند؛ اما توافق ژنو انتقادات و ابهامات زیادی را به دنبال خود آورده؛ گفته بود کابینه فراجناحی تشکیل می‌دهد؛ اما قریب به اتفاق انتصابات او از یک جناح صورت گرفته است. گفته بود با تغییرهای اتوبوسی مدیران مخالفت می‌کند؛ اما هنوز چند ماهی از دولتش نگذشته بود که رقم انتصابات اعداد هزار و ودو هزار را درنوردید؛ گفته بود بر شایسته سالاری تأکید دارد اما انتصابات فامیلی اش هم خبرساز شد.

وعده های روحانی بیشتر حول دو موضوع هسته ای و اقتصادی می چرخید اما به نظر می‌رسد کلید تدبیر در تعداد زیادی از قفل هایی که روحانی وعده باز کردنشان را داده بود گیر کرده است.

در جدول زیر خلاصه وعده های روحانی را مرور می کنیم.

کلید روحانی عملکرد حسن روحانی شعار حسن روحانی

صراط

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. عرفان می گوید

    درود بر دکتر حسن روحانی
    جناب صراط بوی بی منطقی از سایتت زده بیرون!!!

  2. سید محمد مهدی حسینی (ره) می گوید

    امان از تعصب کور کورانه ….کاش کمی عمیق تر به اوضاع حاضر نگاه کنیم
    در این شرایط حاضر جناب دکتر روحانی بسیار خردمندانه عمل میکنند و تحقق اهداف نیاز مند زمان است.
    ان شا ءالله که امام زمان(عج) هر چه سریعتر ظهور کنند و واقعا حکومت را اسلامی کنند. و ایران ما اسلامی شود.
    روحی بفداک یا قائم آل محمد(ص)