آیا گوشت قرمز خطر ابتلا به بیماری MS را کاهش می دهد؟

0

به گزارش وب سایت دکتر چک : محققان متوجه نوعی ارتباط میان مصرف گوشت قرمز و بیماری MS شده اند. بر این اساس اگر گوشت قرمز فراوری نشده در رژیم غذایی مدیترانه ای جایی داشته باشد، تغییرات ایجاد شده در مغز و خطر ابتلا به MS به کمترین میزان خود می رسد.

طبق گزارشات منتشر شده بیش از یک میلیون نفر از جمعیت آمریکا با بیماری MS دست و پنجه نرم می کنند.

با وجود تحقیقات بسیاری که دانشمندان در این زمینه انجام داده اند همچنان علت حقیقی بیماری MS نامعلوم است. بیشتر این افراد معتقد هستند که بدن حملاتی را علیه سیستم دفاعی برنامه ریزی می کند و به سیستم عصبی مرکزی (CNS) حمله کرده، و لایه محافظتی میلین را از بین می برد. اطراف بسیاری از نورون ها توسط غشاء میلین پوشانده شده است. درنتیجه این حملات، بدن با نشانه های عصبی گسترده و شدیدتری مواجه می شود.

از هر ۱.۰۰۰ نفر در آمریکا ۱ (یعنی نسبت ۰.۱%) نفر به MS مبتلا است. این نسبت برای افرادی که اقوام درجه یکشان به بیماری MS مبتلا هستند، ۲ به ۴% است. این میزان برای افراد دو قلو بیشتر بوده و نسبت ۳۰ به ۵۰% است.

در بعضی از بیماران شاهد این مورد بوده ایم که نشانه های بیماری MS بسیار دیرتر از تغییرات ایجاد شده در مغز، خود را نشان می دهند.

در روزنامه “مغز” با نتیجه تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده بود مواجه شدیم. در این مقاله آمده بود؛ افرادی که اسکن MRI را انجام داده اند، برای مدت ۱۰ سال زیر نظر گرفته شدند. از ۸۱ نفر داوطلبی که در این آزمایش شرکت کرده بودند، بیماری MS در ۸۳ درصد از آن هایی که اسکن مغزی غیرمعمول داشته اند،به رشد خود ادامه داده بود. در اصطلاح پزشکی متخصصان به این شرایط تشخیص نخست بالینی آسیب سیستم عصبی مرکزی (FCD) می گویند.

عده ای از این افراد بر این باور هستند که عوامل محیطی، مانند رژیم غذایی و مصرف بیش از حد گوشت قرمز بر افزایش خطر بیماری MS تاثیرگذار هستند. در این مقاله بیشتر

امروزه محققان مدرسه دولتی بهداشت در دانشگاه پرس استرالیا دست به انجام تحقیقات در این زمینه زده اند. نتیجه تحقیقات در قالب مقاله در روزنامه مواد مغذی چاپ شده است. در این مقاله به اهمیت وجود غذاهای مقوی، مخصوصا گوشت قرمز فراوری نشده، در رژیم های غذایی و تاثیرگذاری آن بر FCD اشاره شده است.

گوشت قرمز بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای

گوشت قرمز بیماری MS

برای انجام این تحقیقات دانشجوی فوق دکتری دانشگاه کارتین، لوسیندا جی بلک، و هم کلاسی هایش اقدام به تجزیه و تحلیل داده های منتشر شده توسط مرکز تحقیقاتی آسلوم، کردند. آسلوم یک مرکز چند منظوره است که بر کنترل بیماری تمرکز دارد.

تعداد ۲۸۲ نفر که FCD را تجربه کرده بودند و تحت ۵۵۸ شرایط کنترل شده بهداشتی بودند در جمع آوری این اطلاعات دخیل بودند. لوسیندا با استفاده از امتیازدهی رژیم غذایی مدیترانه ای (aMED) سعی کرد تا میزان پایبندی متقاضیان به این رژیم را ارزیابی کند.

افرادی که امتیاز ۹ را دریافت کردند، به این معنا بود که مو به مو از دستورالعمل های این رژیم غذایی استفاده کردند. برعکس افرادی که به این نوع رژیم غذایی بی اعتنا بودند، امتیاز ۰ را دریافت کردند.

او همچنین یک امتیاز اضافه دیگر هم برای افرادی قرار داد که حدود ۶۵ گرم از گوشت های قرمز فراوری نشده، مانند گوشت خوک،گاو، بره و گوساله، را در یک وعده غذایی مصرف کرده بودند.

سپس لوسیندا و همکارانش متقاضیان را به چهار دسته تقسیم بندی کردند: دسته اول (امتیاز بین ۰ تا ۲)، دسته دوم (امتیاز ۳ یا ۴)، دسته سوم (امتیاز ۵) و دسته چهارم (امتیاز ۶ تا ۹).

پس از مدتی او نتوانست هیچ گونه ارتباطی میان خطر FCD و امتیاز aMED پیدا کند. او به بررسی امتیازهای سه گروه ۲، ۳ و ۴ پرداخت. پس از بررسی فراوان به این نتیجه رسید که بیماران این سه دسته در مقایسه با دسته اول، کمتر در معرض ابتلا به FCD قرار دارند.

خانم بلک در روزنامه MNT راجع به یافته هایش اینگونه می نویسد:” گوشت قرمز حاوی مواد مغذی مهم ماکرو و میکرو، از جمله پروتئین، زینک، آهن، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین D ، تعدادی از ویتامین های B، است. گاوی که با خوراکی های طبیعی تغذیه شده بود، در گوشتش اسیدهای چرب امگا ۳ اشباع نشده وجود داشت.”

او ادامه می دهد” مغز برای این که بتواند فعالیت هایش را به طور کامل انجام دهد به این مواد مغذی نیاز دارد. درنتیجه وجود نوعی رابطه میان گوشت های قرمز فراوری نشده و کاهش خطر ابتلا به بیماری MS هرگز تعجب آور نخواهد بود.”

دستاوردهای اخیر پزشکی؛ درمورد افرادی که خطر بسیاری تهدیدشان می کند

گوشت قرمز بیماری MS

هنگامی که خانم بلک به تحقیقات عمیق تر درباره این داده ها اقدام کرد تا اجزای متفاوتی که در امتیازدهی aMED-RED نقش دارند را پیدا کند، او به این نتیجه رسید که گوشت های قرمز فراوری نشده بیشترین تاثیر را بر خطر FCD دارند.

اعضای تیم متوجه شدند که میزان کاهش خطر FCD با مقدار پایبندی به رژیم غذایی aMED-RED ارتباط تنگاتنگ دارد.

به این نتایج توجه کنید: افراد دسته دوم تا ۳۷ درصد از خطر نجات پیدا کردند، افراد دسته سوم تا ۵۲ درصد و افراد دسته چهارم تا ۴۲ درصد. برای افرادی که اعضای درجه یک خانواده شان با MS دست و پنجه نرم می کنند، میزان خطر از نسبت ۲ به ۴% به ۱ به ۲.۵% کاهش یافت. این میزان برای افراد دوقل هم از ۳۰ به ۵۰% به ۱۴ به ۳۲% کاهش یافت.

دکتر بلک اخیرا نتایج استفاده از داده های آسلوم را منتشر کرده است. طبق این گزارش شاهد افت ۵۰ درصدی خطر FCD در افرادی هستیم که رژیم های غذایی سالم و مقوی را برای وعده های غذایی خود ترتیب داده اند. بعلاوه در اوایل سال جاری بود که او نتایج مصرف گوشت های قرمز فراوری نشده و خطر FCD را منتشر کرد. اساس بررسی های او، مولفه گوشت قرمز به تنهایی بود و نه بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای.

” این قسمت از تحقیقات ما افرادی را شامل می شود که دارای ارتباط خانوادگی نزدیک با بیماری MS هستند و این بیماری به شدت تهدیدشان می کند. سایر تحقیقات ما بیشتر حالت جامع دارد و به دنبال این هستیم که به نوعی رابطه میان گوشت های قرمز فراوری نشده و سلامت عمومی مردم دست پیدا کنیم.”

با این وجود هستند افرادی که به وجود ارتباط میان مصرف گوشت های قرمز و مزایای سلامتی اعتقادی ندارند. همچنین، در سال ۲۰۱۵ سازمان بهداشت جهانی (WHO) گوشت قرمز را در دسته “احتمالا سرطانزا” قرار داد.

در اوایل سال جاری دسته ای دیگر از محققان در این زمینه دست به تحقیقات زدند. آن ها می گویند افرادی که روزانه و به مقدار ۶۵ گرم یا کمتر از گوشت قرمز فراوری نشده در رژیم غذایی خود استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر هستند.

مسلما انتخاب رژیم غذایی کار آسانی نخواهد بود. مردم بیشتر با توجه به فاکتورهایی از جمله میل و سلیقه شخصی شان، تاثیرات فرهنگ شان، و شرایط اجتمایی اقتصادی موجود، رژیم غذایی شان را انتخاب می کنند. انتخاب عاقلانه رژیم غذایی سالم تضمین کننده سلامت فرد است. با این وجود همچنان نمی دانیم که گوشت های قرمز فراوری نشده در پیشگیری از بیماری MS موثر هستند یا خیر.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ