آنچه در بازار سهام روز چهارشنبه ۶ فروردین گذشت

0

چهارشنبه ششم فروردین شاهد ادامه سیر نزولی ارزش سهام در بسیاری از گروه ها و ثبت عملکرد منفی در روز پایانی نخستین هفته کاری سال جدید بودیم. افول ارزش سهام در بسیاری از نمادها به ویژه در گروه هایی همچون پالایشی، پتروشیمی، بانک و سرمایه گذاری و خودرویی در این روند بسیار تاثیر گذار بود.

در این معاملات شاخص کل بورس تهران با ثبت افتی ۳۹۴ واحدی به ۷۹۰۱۳ واحد رسید. دو نماد “داسوه” و “دروز” بیشترین افزایش قیمت و “خعتبار” و “وآذز” نیز بالاترین افت قیمت را تجربه کردند. همچنین “شبندر” بیشترین تاثیر منفی و “داسوه” بالاترین اثر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

 با شروع معاملات در آخرین روز معاملاتی این هفته شاخص کل بورس تهران به لطف رونق معاملات در برخی گروه ها همچون سیمانی، کانی غیر فلزی و برخی تک سهم ها در گروه های بزرگ همچون بانکی در مسیر صعود قرار گرفت اما به سرعت تحت تاثیر روند منفی گروه های همچون پالایشی، پتروشیمی و خودروسازی در مسیر نزول قرار گرفت. بدین ترتیب شاخص از مرز ۷۹ هزار واحدی فرو افتاد و به سیر نزولی خود ادامه داد. سیر نزولی شاخص در میانه معاملات کمی آرام تر شد اما تاثیرات منفی نمادهای پتروشیمی بر این نماگر در برهه مذکور ملموس تر گردید. در این مقطع همچنین شاهد منفی شدن فضای معاملات در تعداد محسوسی از نمادهای رو به رشد ابتدای روز در گروه های مختلف به ویژه بانکی بودیم.در یک ساعت پایانی نیز روند حرکتی رو به افول شاخص تحت تاثیر ثبات نسبی حاکم شده بر معاملات بسیار آرام گردید.

روز جاری رئیس سازمان بورس از راه اندازی صندوق هایسرمایه گذاری مخاطره پذیر در فرابورس خبر داد. این گونه از صندوق ها قرار است منابع مالی لازم برای طرح های کارآفرینی مبتنی بر ایده های نو را در کشور تامین نمایند. صالح آبادی از دیگر برنامه های کاری فرابورس به راه اندازی بازار دارایی های فکری اشاره کرد.

همچنین پتروشیمی تامین پیرامون خرید بلوک سهام هلدینگ خلیج فارس شفاف سازی نمود. بر این اساس تاپیکودر تاریخ ۲۸،۱۲،۹۲ اقدام به خرید تعداد ۱۸۵،۰۳۲،۱۰۷،۲ سهم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (معادل ۵/۸ درصد) به نرخ ۲۵۱،۲۲ ریال به ازاء هر سهم کرده است.لازم به ذکر است که معامله مزبور هنوز قطعی نشده است و به محض قطعی شدن مجدداً اطلاع رسانی خواهد گردید.

امروز همچنین می توان به کاهش قیمت طلا و رشد ارزش دلار در بازار داخلی اشاره کرد. طلا هم اکنون به قیمت هر گرم ۹۷ هزار تومان رسیده و دلار نیز در بازار آزاد در قیمت ۳۰۳۰تومان در حال معامله است.

 روز چهارشنبه جو منفی و بعضا مبهمی بر بسیاری از صنایع بورسی حاکم بود. درگروه معدنی تنها ۲ نماد رشد ارزش سهام را تجربه کرده است. در این گروه صف فروش “کبافق” امروز نیز پابرجا مانده است. در گروه محصولات شیمیایی ۲۵ نماد افت کردهاند. در این گروه برخی از نمادهای منفی صف های فروش سبکی داشته و “پاکشو” بالاترین صف خرید را تجربه می کند. درگروه فلزات اساسی ۸ نماد رشد کرده اند.در این گروه بار دیگر “ارفع” با صف خرید محسوسی روبروست و “فولاژ” صف فروش دارد. در بخش مخابرات “اخابر” افت کرده و معاملات متعادل است. در بخش فنی مهندسی هر دو نماد افت کرده و “رمپنا” صف فروش محسوسی را تجربه می کند. در بخش خودرو ۸ نماد رشد کرده اند. در این بخش “خعتبار” صف فروش قابل ملاحظه ای دارد. در بخش شرکت های چند رشته ای همه نمادها منفی بوده اند. در گروه بانکی ۴ نماد در محدوده مثبت باقی مانده اند. در این گروه “وزمین” صف خرید دارد. در گروه سرمایه گذاری نیز تنها ۲ نماد رشد ارزش سهام را پشت سر گذاشته اند. در این گروه”وساپا” بالاترین صف فروش را تجربه می کند.در بخش محصولات نفتی تنها دو نماد در آخرین معاملات در درصدهای مثبت معامله شده اند. در این گروه “شبندر” باز هم صف فروش محسوسی دارد.در گروه دارویی ۹ نماد افزایش ارزش سهام را پشت سر گذاشته اند. در این گروه “دروز” بالاترین صف خرید را دارد. در معاملات بخش غذایی ۷ نماد در مثبت بوده اند. در این گروه در نماد “غمینو” صف خرید سنگینی دیده می شود. در میان قندی ها ۱۰ نماد سقوط کرده اند. در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک ۵ نماد مثبت بوده اند. در گروه ساختمانی “ثمسکن” در آخرین معاملات مثبت شده است. در این گروه “ثتران” بالاترین صف فروش را تجربه می کند. در این میان در گروه سیمانی ۱۳ نماد کاهش ارزش سهام را پشت سرگذاشته اند. در این گروه صف های خرید و فروش پراکنده ای به چشم می خورد.

در پایان گفتنی است امروز بیش از ۲۶۹میلیون سهم در بورس مورد معامله قرار گرفت که دو نماد “وبصادر” و”مدارانح” بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در فرابورس نیز بیش از ۴۲میلیون سهم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”اعتلا” و”دی” بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند.

نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ