واکنش جدید رییس بانک مرکزی به گرانی نرخ ارز

0

عبدالناصر همتی در یادداشت جدید اینستاگرامی خود به بیان نکاتی در خصوص بازار پول و ارز پرداخت و اعلام کرد: رویه موجود در بازار ارز نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در تشریح وضعیت بازار ارز این‌طور توضیح داده که “طی دو هفته اخیر به‌دلایلی که همگان واقفند، انتظارات غیرواقعی در بازار ارز ایجاد و عمدتاً در برخی فضاهای دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده شد. با اطلاعاتی که از توانایی‌ها، امکانات و ذخایر ارزی کشور و ارز صادراتی دارم، این روند نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد، چراکه تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی اتفاق نیفتاده است”.

از ابتدای سال علاوه بر تأمین بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی توسط بانک مرکزی، حدود ۱۵ میلیارد دلار نیز در چهارچوب سامانه نیما برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی و سایر کالاهای ضروری تأمین شده است. این روند به‌امید خدا و با ادامه تلاش‌های صادرکنندگان با قدرت تداوم خواهد یافت.

خبر بسیار امیدوارکننده این‌که؛ بانک‌ها در ماه‌های اخیر نیاز نقدینگی کوتاه‌مدت خود را عمدتاً از بازار بین‌بانکی تأمین می‌کنند، لذا اضافه‌برداشت بانک‌ها با بیش از ۴۰ درصد کاهش، به رقم بسیار کمتری در مقایسه با رقم آن در یک سال گذشته رسیده است. از مدیران بانک‌ها به‌خاطر این انضباط مالی و همراهی در اعمال سیاست‌های پولی بانک مرکزی که نهایتاً در جهت کاهش نرخ تورم است، تشکر می‌کنم.

بانک مرکزی برخلاف مطالب منتشره در حال حاضر برنامه‌ای برای انتشار اوراق مشارکت (ودیعه) ندارد.

قیمت دلار روحانی علت افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر عبدالناصر همتی سوابق عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی تحلیل قیمت دلار در روزهای آینده پیش بینی بازار ارز اینستاگرام عبدالناصر همتی افزایش قیمت ارز اظهارات رئیس کل جدید بانک مرکزی اخبار بانک مرکزی اخبار بازار ارز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ