چگونه پارکینسون را زود تشخیص دهیم؟

0

تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون تاثیر بسزایی در اثر بخشی داروها برای کندکردن روند بیماری دارد. در حال حاضر تشخیص بیماری با استفاده از روش‌هایی مانند نمونه خون، بزاق و آزمایش بویایی یا بررسی چشم صورت می‌گیرد که در مراحل اولیه قادر به تشخیص بیماری نیستند.

محققان استرالیایی موفق به توسعه آزمونی شده‌اند که با استفاده از هفت مهارت مختلف در زمینه نوشتاری یا ترسیمی، با استفاده از یک نرم‌افزار می‌تواند بیماری را در مراحل مقدماتی با دقت ۹۳ درصد تشخیص دهد. این روش نه تنها قادر به تشخیص بیماری است، بلکه می‌تواند تاثیر دارو و روند درمانی را ارزیابی کند.

محرک اصلی بیماری پارکینسون یک نسخه جهش‌یافته از پروتئینی به نام آلفا سینوکلین است. این پروتئین در نورون‌های تولیدکننده دوپامین تجمع می‌یابد. جسم سیاه مغز پیام‌های عصبی را از طریق نخاع به عضلات مختلف ارسال می‌کند و این فرآیند از طریق ماده شیمیایی دوپامین صورت می‌گیرد. به مرور زمان با تجمع آلفا سینوکلین عملکرد سلول‌های عصبی مختل شده و سلول‌ها از بین می‌روند. در این حالت مشکلات حرکتی ایجاد می‌شود و مراحل اولیه پارکینسون شکل می‌گیرد.

بیماری پارکینسون معمولا با لرزش یک دست آغاز می‌شود و به تدریج اکثر اندام‌ها را درگیر می‌کند.

بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به پارکینسون مبتلا هستند. پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی پس از آلزایمر است. در حال حاضر هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد.

روش تشخیصی محققان استرالیایی تا سال ۲۰۲۲ میلادی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

منبع : ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ