با اکلیل کوهی چگونه غذاهای‌تان را طعم‌دار کنید

0

رزماری یا اکلیل کوهی، گیاهی چند ساله، معطر و از خانواده نعنا است که برگ‌های سوزنی شکل و همیشه سبز دارد. این گیاه که با بیشتر با نام رزماری شناخته می‌شود، در آشپزخانه و برای تهیه سس‌ها و معطر کردن گوشت، مرغ و ماهی استفاده زیادی دارد. این گیاه، بومی مناطق مدیترانه و اروگوئه است که گل‌هایی در رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش یا آبی دارد.

نام رزماری از کلمات لاتین ros به معنای شبنم و marinus به معنای دریا است. ارتفاع معمولی بوته رزماری ۲۰ تا ۵۰ سانتی‌متر است که اگر در شرایط مناسب آب و هوایی باشد، ارتفاع آن تا ۱۵۰ سانتی‌متر هم می‌رسد.

برخی از مهمترین خواص دارویی گیاه رزماری یا اکلیل کوهی عبارتند از ضد درد، ضدعفونی‌کننده، ضد افسردگی، ضد التهاب، همچنین برای رماتیسم، فلج، سستی اعضا، تشنج، اختلالات عصبی و تنفسی و همچنین نارسایی کبد و کیسه صفرا مفید و موثر است.

راز خوشمزه شدن غذا خواص گیاهان خواص رزماری خواص اکلیل کوهی بهترین سایت آشپزی ادویه های خوش طعم کننده غذا ادویه جات آشپزی ساده سریع و آسان

همچنین محققان متوجه شدند این گیاه نه تنها حافظه بزرگسالان را تقویت می‌کند بلکه برای تقویت حافظه دانش‌آموزان نیز مفید است. خستگی‌های مفرط را بهبود بخشیده و برای رفع اضطراب و پریشانی توصیه می‌شود.

در رایحه درمانی هم از این گیاه استفاده می‌شود که باعث ایجاد احساس جوانی و شادابی، عشق و سلامتی و خواب راحت می‌شود. این گیاه در ایران هم مورد توجه قرار دارد و اتفاقا در آشپزی و برای طعم‌دار کردن غذا‌های گوشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع : مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ