نان سنگک ۱۴۰۰ تومان / رونمایی از کارت نان

1
سال جدید به طور قطع با اجرای فاز دوم هدفمندی شاهد تغییر و تحولات چشمگیری درقیمت کالاهایی خواهیم بود که تا کنون یارانه دولتی دریافت کرده یا حداقل دولت در قیمت گذاری انها دخیل بوده است .

 آنچه که از بودجه دولت برمیاید و گفته دولتمردان موید ان است اینکه در این فاز قرار است قیمت بسیاری از کالاهایی که تاکنون یارانه دریافت میکردند به طور کامل ازاد شده و از این پس باید منتظر قیمتهای جدید در این بخشها باشیم .

از جمله این کالاها میتوان به نان اشاره کرد ، قوت اصلی مردم که اتفاقا حساسیت خاصی برخوردار است و بیشترین مصرف کننده ان را اقشار محروم تشکیل میدهند ، این درحالی است که زمزمه هایی از گران شدن ناگهانی نان به گوش میرسد و البته از سوی مسوولان دولتی نیز تا حدودی مورد تایید قرار گرفته است .


پیشنهاد آزادسازی قیمت آرد

بنا بر این گزارش عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیشنهاد آزادسازی قیمت آرد و گندم به دولت خبر داد و گفت: قیمت تمام شده خرید هر کیلو گندم ۹۰۰ تومان است در حالیکه این محصول به نرخ ۴۶۵ تومان در اختیار کارخانجات آردسازی قرار می‌گیرد که این اختلاف قیمت سبب ایجاد رانت و فساد شده است.

قبادی بر این باور است که باید اصلاحاتی در نظام قیمتی و یارانه پرداختی به آرد و نان صورت گیرد یا حداقل قیمت خرید و فروش گندم یکسان باشد و یارانه پرداختی به مصرف‌کننده تعلق گرفته و قیمت‌ها آزاد شود در چنین شرایطی شاهد کاهش مصرف و از بین رفتن فساد در این بخش خواهیم بود.

وی افزود: هدفمندسازی یارانه در بخش نان تنها در سال اول اجرای این قانونی محقق شده است به طوری که می‌توان ادعا کرد که این قانون به دلیل اختلاف دو برابری قیمت‌ها در سال ۹۲ عملا بی اثر شده است.

سنگک ۱۴۰۰ تومان
درهمین حال رییس اتحادیه نانوایان سنگکی گفت: بهای نان سنگک پس از آزاد سازی‌ها به ۱۴۰۰ تومان می‌رسد.

محمد رضا نظر‌نژاد، رییس اتحادیه نانوایان سنگکی، با بیان اینکه در حال حاضر نان‌های سنگک فاقد کیفیت و وزن استاندارد هستند، اظهار داشت: از ۳۱ خرداد ماه سال ۹۱ به صورت دستوری اعلام شد شانه‌های نان سنگک کوچک‌تر و با وزن ۴۱۰ گرم به جای ۵۰۰ گرم برای پخت در نظر گرفته شود و نان سنگک با نرخ ۶۰۰ تومان به مردم ارائه شود.

وی افزود: از زمانی که اندازه نان‌ها کوچک‌تر شد نارضایتی مردم بیشتر شد این در حالی است که هم اکنون نیز ما با زیان پخت می‌کنیم و نرخ واقعی نان سنگک ۴۱۰ گرمی باید ۸۰۰ تومان باشد.

نظر‌نژاد خاطر نشان کرد: زمزمه‌هایی در مورد آزاد سازی نرخ آرد و گندم در سال جدید به گوش می‌رسد که این موضوع هم به نفع نانوایان و هم به نفع مردم است زیرا نان‌ها با کیفیت و مرغوبیت بیشتری تولید می‌شود و از سوءاستفاده در فروش آرد و گندم نیز جلوگیری خواهد شد.

رییس اتحادیه نانوایان سنگکی با اشاره به نرخ آرد گفت: هم اکنون ۱۰۰ کیسه آرد را با نرخ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تهیه می‌کنیم که با آزاد سازی‌ها این نرخ به ۶ میلیون تومان می‌رسد و بهای نان سنگک نیز از ۶۰۰ تومان به ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان خواهد رسید.

کارت نان ۱۰ هزار تومانی

در این راستا همچنین رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم از ارائه طرح کارت نان به دفتر راهبردی ریاست جمهوری خبر داد.

محمد جواد کرمی، رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در خصوص احتمال افزایش قیمت نان در سال جدید اظهار داشت: قطعا با اجرای مرحله دوم فاز هدفمندی یارانه‌ها و بالا رفتن نرخ انرژی، افزایش دستمزد‌ها و سایر مواد اولیه بهای نان نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: هم اکنون دولت هر کیلو گرم گندم را حدود هزار تومان خریداری می‌کند و با پرداخت سوبسید آن را به قیمت ۴۶۵ تومان به کارخانجات ارائه می‌دهد و این مابه التفاوت در قیمت گندم موجب فساد و رانت و قاچاق شده است.

کرمی با بیان اینکه هر کیسه گندم دولتی و آزاد ۲۰ هزار تومان تفاوت قیمت دارد گفت: پیشنهاد اتحادیه نانوایان و انجمن کارخانجات آرد برای جلوگیری از فساد موجود در توزیع گندم، ارائه کارت نان به همه مردم است که می توانند از این کارت‌ها تنها برای خرید نان استفاده کنند و دولت به جای ۴۵۰۰ تومان برای خرید نان این کارت‌ها را ۱۰ هزار تومان شارژ کند و نرخ نان را آزاد کند.

رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم تصریح کرد: در حال حاضر نرخ گندم برای خوراک دام از سایر علوفه هاو نهاده‌های دامی ارزان‌تر است و برای این بخش نیز بکار می‌رود در حالی که ضرورت دارد از این موضوع جلوگیری شود.

مزد نانوایان زیاد می‌شود
درعین حال ، رئیس انجمن صنفی کارگران خباز ، شرط افزایش قیمت نان برای افزایش مزد کارگران نانوایی‌ها را ناعادلانه خواند.

«عبدالله بلواسی» گفت: با توجه به بخشنامه شورای عالی کار و ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد کارگران باید هر ساله در ابتدای فروردین ماه افزایش پیدا کند ولی افزایش مزد کارگران خباز (نانوا) به افزایش قیمت نان منوط می‌شود که ناعادلانه است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت نان در شهریور ماه هر سال تصریح کرد: نان زود‌تر از سه ماهه اول سال گران نمی‌شود و افزایش قیمت معمولا به شهریور ماه موکول می‌شود. با این حال مابه التفاوت این تاخیر ۶ ماهه به کارگران پرداخت نمی‌شود.

این فعال صنفی افزود: زمانی که نان گران می‌شود پخت نانوایی‌ها هم کاهش می‌یابد. کارگران خباز روز مزد نیستند بلکه کیسه‌ای کار می‌کنند بدین معنا که اگر روزانه ۱۰ کیسه ۴۰ کیلویی پخت کنند یک دستمزد می‌گیرند و اگر ۸ کیسه پخت کنند دستمزد پایین تری دریافت می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز اظهار داشت: در حالی که کارگران خباز ساعت کاری مشخصی را در اختیار کارفرما هستند، بسته به میزان پخت نانوایی دستمزدشان متفاوت است و بسیاری از آن‌ها حقوقی کمتر از مزد پایه دریافت می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. Gooz می گوید

    اوففففف