تولید شراب در وان حمام آپارتمان‌های تهران + عکس

1

خبرگزاری رویترز در گزارشی هدفمند برای شکستن قبح مبارزه با میگساری در ایران با انتشار گزارشی به جوانانی اشاره می کند که در خانه‌هایشان در تهران شراب تولید می‌کنند و در پارتی‌های شبانه تا صبح آن را می‌نوشند. این گزارش از بی‌اثر بودن ممنوعیت الکل در ایران بر مصرف آن می‌گوید.

 مشروبات الکلی قیمت مشروبات الکلی قیمت شراب شیراز فیلم پارتی شبانه عکس پارتی شبانه شراب شیراز پارتی شبانه

این گزارش پسر جوانی به نام “شهریار” را معرفی کرده که هر آخر هفته دوستانش را به آپارتمان لوکس پدرش در تهران دعوت می‌کند. پارتی شبانه آنها با نوشیدن “تکیلا” آغاز می‌شود و تا روشن شدن هوا ادامه پیدا می‌کند.

“کلوب‌های شبانه” در ایران وجود خارجی ندارند اما خانه‌های شخصی جای این کلوب‌ها را پر کرده‌اند. در کشوری که تولید، فروش و مصرف مشروبات الکلی ممنوع و جرم است، در بیشتر مهمانی‌ها الکل سرو می‌شود.

“شیما” دوست دختر شهریار از طریق تلفن ویدیو به رویترز گفته که “الکل پارتی‌ها راهی هستند برای آزاد شدن از قوانین سختگیرانه حکومتی”. شهریار می‌گوید: «با نوشیدن الکل، آدم مشکلاتش را فراموش می‌کند. ما از دست محدودیت‌های زیاد برای جوانان دیوانه شده‌ایم».

تولید شراب در ایران؛ سنتی ۷ هزار ساله

رویترز در ادامه گزارش خود به سنت قدیمی تولید شراب در ایران اشاره می‌کند و آن را بر اساس تخمین دانشمندان متعلق به پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح (یعنی بیش از ۷ هزار سال پیش) قلمداد می‌کند.

شراب شیراز” یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین شراب‌های تولید ایران است که به وسیله سربازان جنگ‌های صلیبی به اروپا راه پیدا کرد. امروزه اما به دلیل ممنوعیت فروش الکل، ایرانیان خودشان در خانه شراب تولید می‌کنند.

“حسام” جوان ۲۸ ساله‌ای است که در تهران موزیک تدریس می‌کند. او به رویترز توضیح می‌دهد که با دوستانش در وان حمام خانه‌شان انگور را با پا له می‌کنند و برای شراب آماده می‌کنند. او می‌گوید این کار برایشان مفرح و همانند یک “آیین تطهیرکننده” است.

“امین” معلم ورزش ۳۵ ساله نیز تولیدکننده حرفه‌ای شراب است. او در باغچه ۵۰ متری‌اش، انگور برای تولید شراب پرورش می‌دهد و در زیرزمین خانه‌اش هم خم‌های شراب را تا آماده شدن انبار می‌کند.

البته کسانی که قادر به تولید شراب خانگی نیستند هم به راحتی و با یک تماس تلفنی می‌توانند شراب را در خانه خود تحویل بگیرند. “رضا” مهندس کامپیوتر می‌گوید: «ناصر تولیدکننده شراب است و با یک تلفن شراب مرا به خانه می‌آورد، سرویس VIP!».

“درآمد میلیاردی از انحصار ورود الکل”

علاوه بر تولید شراب خانگی، مارک‌های معروف مشروبات الکلی نیز به داخل ایران قاچاق می‌شوند. به نوشته رویترز، گفته می‌شود که انحصار قاچاق الکل به ایران در دست مرزبانان و ماموران گمرک است و این افراد از این راه هر سال بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کنند. نیروهای سپاه که بر بخش بزرگی از مبادی ورودی کالا به ایران نظارت می‌کنند، تا کنون به این شایعات واکنشی نشان نداده‌اند. به نوشته رویترز، بیشتر مشروبات الکلی از ترکیه و اقلیم کردستان عراق وارد ایران می‌شوند و البته ودکا از روسیه و گرجستان نیز به ایران وارد می‌شود. بسیاری از بزرگان ایران ورود الکل به این کشور را “توطئه غرب” می‌دانند.

صرف نظر از ممنوعیت مذهبی مصرف الکل، عوارض ناگوار زیاده‌روی در مصرف الکل یا نوشیدن مشروبات الکلی غیر استاندارد در ایران نیز گزارش شده است. نابینایی و حتی مرگ از عوارض مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد هستند.

رسانه‌های ایران از وجود ۲۰۰ هزار معتاد به الکل در میان جمعیت ۷۶ میلیونی ایران خبر می‌دهند. منابع غیررسمی آمار معتادان به الکل را از این رقم بیشتر می‌دانند. از سال گذشته در تهران اولین کلینیک ترک اعتیاد الکل راه‌اندازی شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. عطا می گوید

    متاسفانه…برخلاف تصور دولتی ها ممنوعیت ها باعث دلال بازی میشه فرقی نداره از مشروبات الکلی گرفته تا ماهواره و فیلتر شکن و….اینکار سودهای میلیاردی به جیب واسطه ها و دلالها سرازیر کرده..‌‌جدایاز آن سلامتی جوانان هم بخاطر انداخته…ایکاش به سخنرانی مرحوم بهشتی گوش داده بودند کنار هم مسجد باید میخانه و فحشاخانه هم باشه..‌‌حالا بعداز ۴۰سال آقایون فکر خانه عفاف ومراکز پخش تریاک ومتدن افتادن…