سایه رکود بر معاملات بازار آهن

0

عرضه‌های روز گذشته فولادی‌ها در تالار محصولات صنعتی و معدنی با استقبال خوب مشتریان و افزایش حجم فروش آنها در زمان رقابت محصول مواجه شد.

در این روز ذوب آهن اصفهان در دو عرضه مجزا سلف تیرآهن ۱۶ را برای تحویل در پایان شهریورماه یک بار به میزان دو هزار و ۲۰۰ تن و بار دیگر به حجم ۴۰ هزار و ۹۲۰ تن برای معامله روی تابلوی بورس کالا برد. پیرامون عرضه‌های این شرکت باید افزود، قیمت پایه ۱۸ هزار و ۱۰۰ ریالی برای عرضه ۲۲۰۰ تنی ذوب آهن، به دنبال رقابت خریداران با ۵/۵ درصد تغییر مثبت به ۱۹ هزار و ۹۷ ریال افزایش یافت. این در حالی است که عرضه دیگر این شرکت در مواجهه با تقاضای ۸۱ هزار و ۸۴۰ تنی افزایش نرخ ۲۱/۶ درصدی را تجربه کرده و به بهای پایانی ۱۹ هزار و ۱۱۷ ریال مورد معامله قرار گرفت.
عرضه تناژ سنگین تر ذوب آهن اصفهان امکان واریز ۲۵ درصد از ارزش معامله را ۲۴ ساعت قبل از آغاز معاملات بورس کالا به خریداران داده بود که به دنبال آن رقابت بیشتری برای تصاحب آن صورت گرفت. از سوی دیگر در روز یکشنبه شاهد عرضه نقدی سبد میلگرد A3 سایز ۱۴ تا ۲۸ از سوی فولاد خراسان بودیم که تقابل تقاضای ۵۸ هزار و ۱۹۰ تنی با عرضه ۳۲ هزار و ۵۶۰ تنی قیمت پایه را ۷/۳ درصد افزایش داده و به ۱۸ هزار و ۵۱۷ ریال رساند. در اطلاعیه عرضه روز شنبه بورس کالا، حجم تیرآهن ۱۶ در تناژ سبک و همین‌طور سبد میلگرد کمتر از میزانی بود که در نهایت پس از زمان رسمی معاملات مورد دادو ستد قرار گرفت. مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در این زمینه اعلام کرد: مطابق قانون بورس کالا حداقل عرضه‌ها باید ۱۱۰۰ تن باشند و ۵۵۰ تن از آنها خریداری شوند تا کشف نرخ در مورد کالاهای مورد نظر صورت گیرد.
به گفته وی هنگامی که برخی از شرکت‌ها نگاه خوشبینانه نسبت به استقبال مشتریان از خرید کالای عرضه شده در روز معامله دارند حجم کالای پیشنهادی را در اطلاعیه عرضه در حداقل حجم ممکن، یا نزدیک به آن قرار داده و اعلام می‌کنند تا سقف رقم خاصی توانایی عرضه کالا را در صورت رقابت خریداران دارند. به این ترتیب هنگامی که تقاضای محصول حتی از سقف عرضه بالقوه کالا پیشی می‌گیرد، شرکت اجازه به تابلو بردن این میزان کالا را به‌رغم کمتر بودن آن در اطلاعیه عرضه دارا است و این همان اتفاقی است که در مورد عرضه‌های دو شرکت فولاد خراسان و ذوب آهن اصفهان در روز یکشنبه افتاد. از سوی دیگر در بازار آزاد هم به‌رغم افزایش نرخ دلار و همین‌طور رقابت خریداران در بورس کالا، قیمت‌های بازاری انواع مصنوعات فولادی نسبت به روز گذشته یا ثابت ماندند یا کاهش نسبی را تجربه کردند. فعالان بازار می‌گویند: از ابتدای روز کاری معاملات در یکشنبه فروشنده‌ها تا کیلویی ۲۰ یا ۳۰ تومان قیمت‌ها را پایین اعلام کردند که بخش عمده‌ای از آن ناشی از رکود حاکم بر بازار و نبود خریدار بود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ