پرونده گروه جهانبانی؛ از گرفتن تسهیلات ۶۰۰ میلیاردی با زعفران تا خرید املاک در زعفرانیه تهران

0

نام محمدرضا جهانبانی با تسهیلات ۶۰۰ میلیاردی در نخستین جلسه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه در ۲۵ دی ماه سال گذشته به میان آمد؛ تسهیلاتی که مدت بازپرداخت آن ۵ سال دیگر نیز تمدید شده بود!

در سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان بانک سرمایه نیز بار دیگر اسم جهانبانی مطرح شد، وقتی قنبری عضو کمیته اعتباری وقت بانک سرمایه در دادگاه عنوان کرد که بخشایش مدیرعامل سابق بانک به او میگفته پرونده‌های تسهیلاتی مربوط به جهانبانی را امضا کند و کار تشخیص اعتبار را به مدیر عامل واگذارد.

قنبری در دادگاه اظهار کرد: در برج ۲ سال ۹۲ به عضویت کمیته اعتباری منصوب شدم و در این کمیته اگر پرونده‌ها صددرصد وثیقه ملکی داشت امضا می‌کردم در غیر این صورت امضا نمی‌کردم. تا این که روزی بخشایش با من تماس گرفت و پرسید چرا امضا نمی‌کنید گفتم وثیقه ندارند. گفت: تشخیص اعتبار با ماست و به شما در این خصوص ارتباطی ندارد.

رئیس شعبه فاطمی بانک سرمایه، کارمند جهانبانی و بله قربان گوی او بود؛ بنابراین وی از این کانال اقدام به اخذ تسهیلات می‌کرد.

 

با تکمیل کیفرخواست وقت رسیدگی برای پرونده جهانبانی و سایر متهمان پرونده بانک سرمایه تعیین شد و ۲۸ مردادماه نخستین جلسه دادگاه برگزار شد.

وام گیرندگان کلان محمدرضا جهانبانی کیست کله گنده های ایران عمار صالحی کیست دادگاه مفسدان اقتصادی جهانبانی بدهکار بانک سرمایه بیوگرافی سید محمدهادی رضوی اسامی مفسدان اقتصادی اسامی بدهکاران کلان بانکی اختلاس بانک سرمایه آموزش دریافت وام کلان آخرین وضعیت بانک سرمایه

اتهام جهانبانی اخلال در نظام اقتصادی کشور با تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۶۰۴ میلیارد تومان از طریق معاونت در بزه مذکور، عنوان شد.

جهانبانی اسناد ملکی حدود ۱۷۰ نفر از مردم را به بهانه پرداخت وام اخذ می‌کرد و برای دریافت تسهیلات به بانک ارائه می‌داد و زمانی که سررسید پرداخت بدهی می‎رسید با دریافت تسهیلات جدید به دنبال پرداخت بدهی‌های قبلی خود بود.

جهانبانی با استفاده از شرکت‌های خود تسهیلات کلان از بانک‌های کشور اخذ می‌کند. وی مدیرعامل شرکت تجارت نور ابرار بوده و چندین شرکت دیگر هم تشکیل داده است که برای آن‌ها تسهیلات می‌گرفت. این شرکت‌ها اعم از شکوه نور احسان، تجارت نصر البرز، سروش تجارت برین، شرکت شکوه نوآوران آفتاب و چند شرکت دیگر بودند.

جهانبانی در دومین جلسه دادگاه به بیان دفاعیات خود پرداخت و گفت: اینجانب در وهله اول به عنوان یک مشتری خوب و خوش حساب هستم و در وهله بعد یک بدهکار بانکی هستم.

وی همچنین مدعی شد: ما هیچ تسهیلات نامشروعی توزیع نکردیم، ما در زمان تحریم‌ها به مملکت خدمت کردیم و حتی یک دلار ارز مرجع نیز دریافت نکردیم و فقط با ارز مبادله‌ای کالا وارد کردیم.

جهانبانی در اقاریر خود اظهار کرده با وجوه تسهیلات در سال ۹۳، ۴ واحد آپارتمان در خیابان آصف خریداری کرده است که یک آپارتمان از این چهار آپارتمان در اختیار عمار صالحی بود و در آن زندگی می‌کرد. همچنین عمار صالحی ۶۵۰ میلیون تومان بابت خرید بنز دریافت کرده است که در اقاریر متهم جهان‌بانی بود.

اتهام عمار صالحی نیز در دادگاه با عنوان مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال از طریق نامشروع از حیث معاونت و مشارکت به میزان ۶ هزار و ۴۰ میلیارد ریال مورد رسیدگی قرار گرفت.

صالحی در دادگاه ادعا کرد: من ملک شبهه دار استفاده نمی‌کنم در حالی که از محل تسهیلات بانک سرمایه توسط آقای جهانبانی بنز ۶۵۰ میلیون تومانی و ملک لوکس در زعفرانیه برای او خریداری شده است.

جهانبانی اعلام کرده است که موارد مصرف تسهیلات اعم از خرید کالای اساسی، پرداخت بدهی بانکی، خرید املاک شرکت، خرید سهام موسسه عسگریه، سرمایه در مشکین شهر، دفتر فعلی شرکت در سعادت‌آباد، خرید کارخانه بسته‌بندی در ساری، خرید دفتر در امارات، خرید منزل مسکونی در دبی به نام خودش و … بوده است.

چهارشتبه هفته گذشته در ۱۸ دی ماه جلسه رسیدگی به پرونده بانک سرمایه برگزار شد و در این جلسه قرار بود آخرین دفاعیات جهانبانی و صالحی اخذ شود که هر دو متهم در بیان آخرین دفاع مطالبی را عنوان کردند که جالب توجه بود.

متهم صالحی در بیان آخرین دفاعیات با اشاره به تسهیلات ۶۰ میلیارد تومانی اعطا شده توسط بانک سرمایه گفت: یک روز بعد از خروج من از شرکت، بانک، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۹۳ با اعطای تسهیلات موافقت می‌کند این در حالی است که در کیفرخواست عنوان شده بنده تسهیلات ۶۰ میلیارد تومانی را دریافت کرده ام و بدون هیچ اطلاعی از شرکت خارج شده ام، اما بنده با بانک مکاتبه کردم که شعبه نامه‌های ما را در پرونده قرار نداده است. تاریخ استعلام موجود است و بانک در جریان بوده است، به شکل عجیب و قریبی اصول اسناد گم شده است و من نمی‌دانم چرا همان سندی که روی آن ادعای جعل داریم توسط بانک گم شده است.

در این جلسه قاضی مسعودی مقام عنوان کرد که اصول اسناد هادی رضوی یکی از متهمین بانک سرمایه نیز وجود ندارد؛ جالب آنکه عمار صالحی با هادی رضوی نسبت فامیلی دارد هر چند صالحی در دادگاه مدعی شد نوع ارتباطش با رضوی اصلاً نزدیک نیست و این گونه نیست که با هم کاری انجام داده باشند.

از دیگر نکات مورد توجه در این جلسه از دادگاه اسنادی بود که جهانبانی به دادگاه ارائه داد، اسنادی که نشان می‌داد پول‌های زیادی به حساب صالحی واریز شده است، اما با ارائه این اسناد نماینده دادستان زبان به گلایه گشود و گفت: بنده از آقای جهانبانی گله دارم که یک سری اسناد را الان ارائه می‌دهند توضیح دهید زد و بند بین شما چیست؟

ماجرای زد و بند از این قرار بوده که ظاهرا جهانبانی و صالحی قبل از دادگاه با هم تبانی کرده بودند که صالحی رضایت ۱۷۰ شاکی را جلب کند و در جبران آن جهانبانی علیه وی در دادگاه سخنی نگوید؛ به نظر می‌رسد، چون صالحی به وعده اش عمل نکرد؛ جهانبانی توافق را نادیده می‌گیرد و تصمیم به ارائه اسنادی جدید علیه متهم می‌کند.

نماینده داستان در این جلسه ارتباط معناداری را بین زعفران و زعفرانیه بیان کرد؛ طبق گفته نماینده دادستان جهانبانی و دیگر متهمان با زعفران به بانک می‌رفتند و با اخذ تسهیلات اقدام به خرید ملک در زعفرانیه می‌کردند! جهانبانی اموال زیادی دارد و حدود ۳۴ میلیارد تومان به کارخانه سنگستان پاسارگاد برده است و ملک او در اردبیل (مجتمع گردشگری در مشگین شهر) روزی ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارد این پول‌ها کجا می‌رود.

همچنین در این جلسه از دادگاه ۴ واحد ملک و دو واحد تجاری در سعادت آباد که نزد متهم صالحی بود با دستور قاضی دادگاه برای انتقال صورت جلسه شد.

آخرین دفاعیات از متهمان اخذ شد، اما با اعلام قاضی مسعودی مقام جلسه دیگری به منظور جمع بندی تمام مطالب برگزار خواهد شد.

منبع : خبرگزاری میزان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ