ترفندهای برنامه ریزی به شیوه زنانه

0

این روز‌ها از هر خانم کارمند یا خانه‌داری بپرسید که اوضاع کار‌های روزمره‌تان چطور پیش می‌رود؟، قطعاً یک جمله را خواهید شنید: «هرچقدر که برنامه‌ریزی می‌کنم، باز هم زمان کافی برای انجام کارهایم ندارم.» حالا دقیقا چه کنیم تا به تمام کار هایمان برسیم؟

همه چیز را بنویسید

از بچگی به ما یاد داده‌اند برای آن‌که چیزی را به خاطر بسپارید، آن را بنویسید. شما چقدر این کار را انجام می‌دهید؟ باور کنید بخش بزرگی از برنامه‌تان با نوشتن حل خواهد شد. نوشتن به شما یادآوری می‌کند کار‌هایی برای انجام دادن دارید، پس از همین امروز برنامه کار‌های روزانه‌تان را فهرست کنید.

فهرست کار‌ها باید جلوی چشم‌تان باشد

در قدم بعدی و پس از نوشتن کار‌های روزمره‌تان باید جایی را برای چسباندن فهرست طلایی خود پیدا کنید. این محل باید دقیقا جلوی چشم‌تان باشد، جایی که به شما یادآوری کند کار‌های زیادی برای انجام دادن دارید در یخچال یا روی میز کارتان، محل مناسبی است.

کار‌های اضافی را خط بزنید

یکی از دلایلی که ما به تک تک کار‌های روزمره‌مان نمی‌رسیم، انجام دادن کار‌های اضافی و بیهوده است پس سعی کنید فهرست‌تان را طوری تنظیم کنید که شامل وظایف مهم و ضروری باشد و تمرکزتان را روی آن‌ها بگذارید و سعی کنید فهرست‌تان را با کار‌های غیرمهم و اضافی پر نکنید.

آلارم گوشی را روشن کنید

این روش یکی از بهترین کار‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. در بین کار‌های روزمره‌تان مهم‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید (بین ۱ تا ۳) و برای آن‌ها هشدار گوشی‌تان را روشن کنید. به محض شنیدن هشدار به یاد می‌آورید که باید آن کار را انجام دهید و امکان ندارد دیگر آن را پشت گوش بیندازید.

از سیستم تشویق و تنبیه غافل نشوید

روش تشویق و تنبیه برای هر رده سنی و در هر زمانی جواب داده است، برای خودتان یک جایزه در نظر بگیرید برای مثال اگر ۷۰ درصد کار‌های فهرست شده را انجام دادید، این جایزه به شما تعلق خواهد گرفت یا می‌توانید از روش تنبیهی استفاده کنید. مثلاً اگر ۷۰ درصد کار‌های فهرست را انجام ندادید، فردا باید ۳۰ درصد بیشتر از هر روز کار کنید.

تمرکز کنید

برای رسیدن به این مرحله شما راهی طولانی در پیش دارید. باید ماه‌ها یا شاید سال‌ها برنامه‌های روزانه‌تان را بنویسید، آن‌ها را جلوی چشم‌تان بگذارید و کار‌های اضافی را خط بزنید. در ابتدا باید حسابی روی انجام کار‌ها تمرکز کنید، اما مطمئن باشید از یک جایی به بعد عمل کردن به برنامه‌ها برایتان مثل رانندگی کردن عادی خواهد شد و دیگر به صورت خودکار و بدون فکر کردن آن‌ها را انجام خواهید داد.

منبع : روزنامه خراسان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ