آیا یارانه نقدی اردیبهشت ماه حذف می‌شود؟

1
 یارانه نقدی و حذف یا عدم حذف آن هنوز نقل محافل اقتصادی و مردم است و افکار عمومی هنوز در انتظارند تا ببینند یارانه نقدی چه کسانی با چه معیارهایی حذف خواهد شد و چه کسانی یارانه بگیر خواهند ماند.

هر چند برخی در سال گذشته  از حدف شدن یارانه نقدی در پی دادن این سبد کالا ها سخن می گفتند اما دولتی ها تاکید کردند این سبد کالا فقط برای کمک به مردم است و کارکنان دولت، مستمری بگیران دولت و تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، جامعه کارگری، جامعه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، خبرنگاران و دانشجویان متاهل جامعه هدف اهدای سبد کالا هستند و اعلام کردند دادن سبد کالا در سال ۹۳ هم ادامه می یابد.

بعد از دادن سبد کالا بود که گرانی حامل های انرژی رقم خورد و به غیر از بنزین ، گرانی ۲۴ و ۲۰ درصدی برق و آب رقم خورد و  گفته شد  گاز هم در آستانه گران شدن قرار دارد تا به این ترتیب اجرایی شدن فاز دوم هدفندی یارانه ها در اواخز سال ۹۲ رسما کلید بخورد.

بعد از آن هم زمزمه های حذف یارانه نقدی با فرم های خود احضاری جدی تر شد و هر چند بر اساس اظهارات  وزیر اقتصاد و دارایی قرار بود فرم‌های خوداظهاری برای حذف یارانه نقدی پر درآمدها در نیمه اسفند سال‌جاری توزیع شود اما این اتفاق نیافتاد و  بعد از اینکه این زمان به اواخر اسفند موکول شد ، حالا  بر اساس اخبار اعلامی قرار است این فرم‌ها از بیستم فروردین و بعد از تعطیلات نوروزی توزیع شود و به این ترتیب به نظر می رسد دولتی ها نخواستند که تعطیلات نوروز را به کام مردم تلخ کنند.

براساس برنامه‌ریزی که دولت در این زمینه انجام داده قرار است به ترتیب سرپرستانی که رقم اول شماره ملی‌شان با عدد صفر شروع می‌شود از ۲۰ فروردین ۹۳ به سامانه اینترنتی که متعاقبا اعلام خواهد شد مراجعه و ثبت‌نام کنند و سپس به ترتیب کسانی که شماره‌های ملی‌‌شان از یک تا ۹ است براساس زمان‌بندی‌تا روز ۲۹ فروردین مراحل ثبت‌نام خود را انجام دهند. کسانی که در طول ۱۰ روز موفق به ثبت‌نام در فرم‌های خوداظهاری نشده‌اند، می‌توانند ۳۱ فرودین‌ با ورود به سامانه ثبت‌نام فرم‌های خوداظهاری اعلام‌شده اطلاعات خود را جهت دریافت هدفمندی یارانه‌ها در آن سامانه درج کنند.

متقاضیان با تکمیل این فرم خوداظهاری تمایل خود را برای دریافت یا عدم دریافت یارانه اعلام می‌کنند تا به گفته محمد شریعتمداری،  معاون اجرایی رییس‌جمهور تکمیل این فرم‌های خوداظهاری مبنایی برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها باشد.

حالا هم حسن روحانی در اولین اظهارات یارانه ای نوروزی خود تاکید کرده: اجرای فاز دوم این قانون از فروردین ماه سال ۹۳ آغاز و در اردیبهشت امسال همه مراحل آن عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

روحانی همچنان  از رسانه‌ها و همه مردم خواسته  تا به دولت این زمینه کمک و یاری کنند، زیرا بی‌تردید مردم باید همه جا حضور داشته باشند و تلاش آن‌ها است که می‌تواند دولت را موفق کند.

از سوی دیگر، وزیر اقتصاد نیز در آخرین اظهارات خود در جواب سوالی در مورد حذف دهک‌های بالا از دریافت یارانه گفته: براساس قانون بودجه سال ۹۳ دولت مکلف شده است از افراد متقاضی نیازمند برای دریافت نقدی ثبت‌نام کند و ثبت‌نام از اواسط فروردین شروع می‌شود وامیدواریم مردم خوب ما که حامی و مددکار دولت هستند در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند چون حتی افرادی که ممکن است خود را نیازمند پرداخت نقدی هم بدانند از ثبت‌نام امتناع خواهند کرد و در حد قابل ملاحظه‌ای از مردم از لیست دریافت کنندگان یارانه خارج خواهند شد.

وی افزوده: در شرایطی هستیم که اطلاعات نسبتا قابل توجهی در خصوص دهک‌های درآمدی بالای جمعیتی داریم و اگر کسانی که واقعا نیازمند دریافت یارانه نباشند و ثبت‌نام کنند برای دولت این امکان وجود دارد که در مرحله بعد آن‌ها را شناسایی و حذف کند ولی خواست دولت این است که این کار به صورت داوطلبانه از سوی مردم انجام شود و مطمئنیم که این اتفاق خواهد افتاد چون مردم خوب ایران تا به حال کمال همکاری را با دولت داشته‌اند و اگر توفیقی برای دولت به دست آمده است در پرتو رابطه خوب و اعتمادی است که بین مردم و دولت برقرار است.

به این ترتیب به نظرمی رسد اردیبهشت ماه، ماه حذف بسیاری از یارانه بگیرها خواهد بود.باید منتظر ماند و دید دولتی ها چگونه این اقدام را انجام می دهند و آیا می توانند مردم را راضی نگهدارند یا خیر؟

منبع: شفاف
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. mehdi می گوید

    Mersi