پیش بینی قیمت کالاهای اساسی در سال ۹۳ + جدول قیمتها

0

قیمت کالاهای مصرفی یا همان کالاهای اساسی که در دو سال گذشته به دنبال افزاش شدید نرخ دلار، با شیب تندی و در چند مرحله بالا رفت، در سال ۱۳۹۳ چه سمت و سویی را در پیش می گیرد؟. تحلیل ها نشان می دهد حتی اگر قیمت مواد غذایی بیش از این افزایش نیابد اما ارزان تر شدن قیمت ها حداقل در کوتاه مدت رخ نمی دهد.

این در حالی است که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و به دنبال افت شدید قیمت دلار امید به کاهش بهای مواد غذایی و بازگشت قیمت ها افزایش پیدا کرد.
قیمت  کالاهای اساسی از جمله شکر، روغن، کره، گندم، نهاده های دامی، گوشت و لبنیات که بیشتر وارداتی هستند همواره تحت تاثبر نرخ ارز، شرایط واردات از جمله تحریم و میزان تقاضا است. در دو سال گذشته قیمت این کالاها تحت تاثیر نوسانات ارزی از یک سو و مشکلات واردات از سوی دیگر به شدت بالا رفت. در این مدت مسوولان بارها نسبت به کنترل و تنظیم بازار وعده دادند اما این وعده ها هیچ گاه محقق نشد.
حال اما آنطور که مسئولین می‌گویند قرار نیست دیگرهیچ کالای اساسی دچار افزایش قیمت شود و نوسانات قیمتی را تجربه کند.
بحث گرانی نان نیز در طول هفته‌های آخر سال ۱۳۹۲ بسیار مطرح بود و موجب نگرانی مردم شده بود. آنطور که گفته می‌شد قیمت نان در طول ماه‌های جاری قرار بود افزایش پیدا کند اما با یارانه‌ ۸۸۰۰ میلیاردی که به تازگی پرداخت شد بحث افزایش قیمت نان منتفی شد.

*آخرین آمار بانک مرکزی از قیمت کالاهای اساسی

گروه کالایی درصدتغییر نسبت به هفته قبل درصد تغییر نسبت به هفته مشابه ماه قبل درصد تغییر نسبت به هفته مشابه سال قبل
لبنیات ۰ ۰.۲ ۲۰.۲
تخم مرغ ۰.۷- ۱.۵ ۲۶.۳
برنج ۰ ۰.۱- ۱۹
حبوب ۰ ۴.۳- ۵.۲-
میوه‌های تازه ۱.۳ ۹.۹ ۲۶.۶
سبزی‌های تازه ۲.۲- ۱.۵- ۲۴.۵
گوشت قرمز ۰ ۱.۷ ۵.۹
گوشت مرغ ۰.۸- ۰.۳- ۲۶.۲
قند و شکر ۰ ۰.۱- ۱۳.۴
چای ۰ ۰.۵ ۰.۲-
روغن نباتی ۰ ۰ ۹.۱-

 

در همین‌ زمینه محمود ملکوتی‌خواه رئیس بودجه امور تولیدی و بازرگانی معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری در پاسخ به زمزمه‌هایی که درخصوص افزایش قیمت نان مطرح شده بود گفته که نان حتی در سال ۹۳ هم گران نخواهد شد.

 

او در این مورد توضیح داده است:«۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی نان و ۵ هزار میلیارد تومان دیگر برای مابه‌التفاوت نرخ گندمی که دولت خریداری می‌کند و ارزانتر به کارخانه‌ها تحویل می‌دهد در لایحه بودجه سال ۹۳ در نظر گرفته شده که با توجه به شرایط فعلی و اگر امسال نیز وضعیت به همین منوال باشد با این ارقام قیمت نان افزایش نخواهد یافت.» با این اظهار نظر شاید بتوان امیدوار بود که قیمت نان، این کالای مهم و استراتژیک در سبد کالایی خانوار دچار افزایش نشود.

 

در سبد کالایی خانوار گوشت هم نقش مهمی ایفا می‌کند و قیمت این کالای اساسی هم در طول سال‌های گذشته بارها و بارها مورد نوسان قرار گرفته‌است. با این وجود گفته می‌شود که وضعیت قیمت گوشت هم در سال جاری مناسب خواهد بود. حتی در برخی گزارش‌ها آماری هم از کاهش یک هزار تومانی گوشت به گوش می‌رسد.

 

در این باره علیرضا ملکی، رییس اتحادیه توزیع‌کنندگان گوشت گفته است:«با واردات گوشت مخالفیم اما با واردات دام زنده خیر. زیرا واردات دام و ذبح آن در داخل کشور باعث کارآفرینی می‌شود.» شیر و دیگر انواع لبنیات هم در طول ماه‌های گذشته همیشه بر لبه تیغ افزایش قیمت حرکت می‌کردند. حال رییس هیات مدیره مرکز همکاری‌های امور دام گفته ثبیت قیمت شیر در شرایط کنونی از طریق یارانه به دامداران بهترین راهکار است اما دولت اگر می‌خواهد بازار محصولات لبنی در سالهای آینده سامان پیدا کند باید با فراهم کردن بسترهای لازم قیمت شیر را آزاد کند.

 

به گفته جواد وکیلی گیلانی برنامه دولت این است تا با اختصاص یارانه ۲۴۰ تومانی به عنوان مابه التفاوت قیمت کنونی و گذشته شیر به دامداران اجازه افزایش قیمت این محصول را ندهد که در شرایط کنونی برنامه بسیار خوبی است به شرطی که کارخانه ها به عنوان تحویل گیرنده این مابه التفاوت ۲۴۰ تومان را به جیب خودشان نریزند و آن را به دامداران بدهند. البته در بودجه امسال نرخ دلار افزایش یافته و به ۲۶۵۰ تومان رسیده است که این نگرانی هایی را در مورد تاثیر این افزایش قیمت بر کالاهای اساسی به وجود آورده است.

 

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره تاثیر افزایش نرخ ارز در لایحه بودجه سال ۹۳ بر کالاهای اساسی، گفت: واردات برخی از کالاهای اساسی تا ۱۱ تیرماه امسال بر پایه دلار ۱۲۲۶تومانی محاسبه شده و با تعیین قیمت دلار به ارزش ۲۴۷۷ تومان در بودجه ۹۲ و ۲۶۵۰ در بودجه ۹۳، دولت متقبل شد که خود این مابه التفاوت را برای کالاهای اساسی به ویژه گندم پرداخت کند.

منبع:خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ