آموزش نقش اهرم در معاملات بورس

0

پیش از آغازآموزش بورس بحث بد نیست کمی به تعریف اصطلاح اهرم بپردازیم. ضریب اهرم (Leverage) در واقع اعتبار دریافت شده از سوی کارگزار یا بروکر به منظور معامله با توان بیشتری به نسبت سرمایه خود می باشد، همچنین به کارگیری ضرایب اهرمی منجر به ضرر و یا سود بالای حساب شما در نوسان های کم در قیمت شده و هر چه این ضریب بالاتر بوده به طبع ریسک معاملات نیز بیشتر خواهد شد.

آموزش فارکس آموزش بورس و سهام

برای نمونه در حال حاضر بازار بورس تهران دارای ضریب اهرم تقریبا ۱۰ و با نسبت ۱:۱۰ می باشد در واقع با کاهش یا افزایش هر هزار تومان قیمت، به موجودی شما ۱۰ هزار تومان اضافه شده و یا از آن کم خواهد شد. یا به عنوان مثال ضریب اهرم در خرید و فروش طلای ایران تقریبا ۳۰ می باشد و یا این که ضریب اهرم در بازارهای مالی خارج از کشور گاهی از هزار نیز تجاوز می کند.این بازارها فارکس نامیده میشوند. برای آموزش فارکس به سایت چارت ایران مراجعه کنید .

یکی از لذت بخش ترین قسمت های بازارهای مالی جهانی را می توان ضریب اهرم دانست که باعث جذب بیشتر معامله گران تازه کار و یا حرفه ای به خود شده است. البته این بخش که بسیار عالی به نظر آمده در اکثر اوقات معامله گران تازه کار را متحمل خسارت های سنگینی می کند و حتی برخی مواقع شاهد آن هستیم که طمع معامله گران حرفه ای نیز آن ها را گرفتار نموده و باعث شده سرمایه های قابل توجهی را به باد دهند.

براساس تحقیقات صورت گرفته بر روی بالغ بر ۱۰۰۰ معامله گر در یکی از کارگزاری ها طی ۵ سال، تقریبا بیشتر از ۹۹ درصد از معامله گران استفاده کننده از ضریب اهرمی بالا برای مثال ۲۰۰، ۳۰۰، و…سرمایه خود را مطمئنا یک ساله به باد خواهند دادند. اما معامله گران استفاده کننده از ضریب اهرمی تا سقف ۵۰ کمتر شاهد از دست رفتن سرمایه خود بوده و معمولا بالای ۷۵ درصد از این معامله گران موفق به دریافت سود شدند.

چگونه بهترین ضریب اهرم را انتخاب کنیم؟

آموزش فارکس آموزش بورس و سهام

واقعیت آن است که انتخاب بهترین ضریب اهرم کاملا وابسته به استراتژی معاملاتی معامله گر و چشم انداز واقعی نوسانات آینده بازار می باشد؛ اما توصیه می شود به منظور جلوگیری از زیان از انتخاب اهرم های بالای خودداری نمایید و به نوعی به دنبال ضریب اهرمی بوده که برای شما وضعیت و شرایط آسانی را به وجود آورد.

مشکلات ضریب اهرم بالا

ضریب اهرم بالا با وجود جذابیت هایی که داشته اما ریسک بسیار بزرگی را نیز به همراه خواهد داشت و به نوعی همچون یک بمب ساعتی خواهد بود. لذا معامله گران آماتور بایستی این را به خاطر داشته باشند که کوچک ترین اشتباه در این زمینه ممکن است کل سرمایه آن ها را از بین ببرد. برای دیدن اطلاعات بیشتر در این زمینه به کانال تلگرام آموزش رایگان بورس سایت چارت ایران به مراجعه کنید .

چگونه خطر اهرم را مدیریت کنیم؟

آموزش فارکس آموزش بورس و سهام

همان طور که گفتیم اهرم به همان اندازه که ممکن است شما را به سودهای کلان برساند به همان میزان و یا حتی بیشتر نیز احتمال داشته منجر به از دست رفتن سرمایه معامله گر شود. لذا در معاملات انتخاب میزان اهرم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و بایستی در این زمینه کاملا دقت نمود و به منظور کاهش ریسک این کار می توان تنها با بخشی از معاملات خود این ریسک را پذیرفت.

از دیگر مواردی که به مدیریت بهتر اهرم کمک نموده می توان به ابزارهای مدیریت خطر کلیدی  مانند دستورهای توقف ضرر (stop-loss) اشاره نمود.

به عنوان دیگر موارد مدیریت مطلوب خطرات اهرم می توان موارد زیر را عنوان نمود:

  • به کارگیری حد ضررهای متحرک
  • انجام معاملات کوچک
  • پایین نگه داشتن سطح سرمایه لازم برای هر معامله

از این رو می توان با استفاده صحیح از اهرم و نیز مدیریت آن موفق به کسب سود شد.برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت آموزش بورس رایگان به ادرس www.chartiran.com مراجعه کنید .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ