راهکارهای طب سنتی برای ترک سیگار

0

سیگار عامل اصلی بیماری‌های غیر واگیر همچون بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و عفونت‌های حاد ریوی است که این بیماری‌ها موجب ۶۰ درصد از مرگ ومیرها در جهان است. روزانه بیش از ۱۵ میلیارد نخ سیگار در سراسر جهان مصرف می‌شود. بر اساس آمار بالغ بر ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر در ایران سیگاری هستند. برآورد شده سالانه حدود ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود.

بهزاد، ولی زاده رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به میزان مصرف دخانیات در مردان و زنان، اظهار کرد: براساس تحقیقاتی که در سال ۹۵ انجام شد، ۲۵ درصد از مردان و ۴ درصد زنان انواع دخانیات را مصرف می‌کنند.

ولی زاده در ادامه افزود: در سال ۹۵ میزان مصرف سیگار در بین پسران ۱۳ تا ۱۵ سال ۴.۸ درصد بوده است که این رقم در بین دختران ۴.۳ درصد تخمین زده شده است.

عوامل موثر در گرایش افراد به سیگار

عوامل موثر در گرایش افراد به سیگار به سه دسته تقسیم می‌شوند: اولین عامل گرایش افراد به سیگار مشکلات فردی مانند: افسردگی، ناتوانی در مخالفت و نه گفتن، کمبود محبت، احساس نا امنی و اضطراب هستند. مشکلات خانوادگی مثل: والدین سیگاری، خانواده نابسامان، روابط عاطفی محدود، ناتوانی والدین در برقراری ارتباط با نوجوان و تبعیض قائل شدن بین فرزندان را می‌توانیم دومین عامل روی آوردن افراد به سیگار بدانیم. همچنین سومین عامل روی آوردن افراد به سیگار را می‌توان مشکلات اجتماعی مانند: آینده‌ای معلوم، تنش‌های محیطی، سود فراوان فروش دخانیات، کمبود فضای فرهنگی و تفریحی و نداشتن کنترل بر ارائه و فروش مواد دخانی برای افراد زیر سن قانونی دانست.

پس از ترک سیگار چه اتفاقی در بدنتان می‌افتد؟

با گذشت کمتر از ۲۰ دقیقه از ترک سیگار؛ ضربان قلب شما به سطح اولیه باز می‌گردد.

با گذشت ۱۲ ساعت از ترک سیگار ضربان قلب و منو اکسیدکربن موجود در خونتان به حد طبیعی می‌رسد و کم کم نبود نیکوتین در خون احساس خواهد شد.

با گذشت یک سال؛ خطر حمله‌ قلبی کاهش یافته و فشار خون، سرفه و مشکلات بخش فوقانی دستگاه تنفس بهبود می‌یابد.

با گذشت ۲ تا ۵ سال؛ خطر سکته مغزی در کسانی که سیگار را ترک کرده اند کاهش می‌یابد.

باگذشت ۵ تا ۱۵ سال؛ خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری و مثانه به نصف کاهش می‌یابد.

با گذشت ۱۰ سال؛ خطر ابتلا به سرطان ریه و مثانه در نیمی از کسانی که سیگار را ترک کرده‌اند، کاهش پیدا می‌کند.

با گذشت ۱۵ سال؛ خطر ابتلا به بیماری قلبی در فردی که سیگار را ترک کرده مانند کسانی است که هرگز سیگار نکشیده است.

عوارض سیگار

برای از بین بردن وسوسه سیگار کشیدن به این راهکارها توجه کنید:

۱. ترک سیگار به کمک آب

نوشیدن آب فراوان به سم زدایی بدنتان کمک خواهد کرد. هنگامی که احساس کردید میل به سیگار کشیدن دارید یک لیوان آب بنوشید تا میل تان را کاهش دهد.

۲. ترک سیگار با شیر

تحقیقات نشان می‌دهد یک لیوان شیر باعث بی رغبتی فرد به سیگار کشیدن می‌شود. هنگام ترک سیگار هر زمان میل به سیگار کشیدن داشتید یک لیوان شیر بنوشید، زیرا پروتئین موجود در شیر برایتان مفید خواهد بود.

۳. ترک سیگار با تربچه

تربچه یک گیاه موثر در ترک سیگار است. آب تربچه را با مقدار عسل مخلوط کرده و روزانه دوبار از آن بنوشید.

۴. ترک سیگار به کمک زنجبیل

هنگام ترک سیگار حالت تهوع خواهید داشت که برای بر طرف کردن این حالت می‌توانید از عصاره زنجبیل استفاده کنید.

۵. ترک سیگار با جو

یکی از بهترین داروهای خانگی برای ترک سیگار جو است. یک قاشق جو را در دو فنجان آب جوش ترکیب کنید. ترکیب حاصل را یک شب کنار بگذارید و صبح روز بعد ۱۰ دقیقه آن را جوشانده و میل کنید. برای کاهش سموم بدن پس از هر وعده غذایی مخلوط بدست آمده را بنوشید. البته این محلول را نباید شب مصرف کرد.

۷. گیاه گل مخمل مناسب برای ترک سیگار

اگر قصد ترک سیگار را دارید می‌توانید از دمنوش گل مخمل استفاده کنید. این دمنوش مناسب‌ترین جایگزین گیاهی برای نیکوتین است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ