چای کرونا ندارد؛ نگران نباشید

0

حبیب جهانساز با بیان اینکه عمده چای کشور در دو استان گیلان و مازندران تولید می شود، گفت: سطح زیر کشت باغهای چای گیلان و مازندران ۲۵ هزار هکتار بوده که ۹۰ درصد آن در استان گیلان و ۱۰ درصد در استان مازندران است.

وی ادامه داد: امسال بالغ بر ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ تن برگ سبزچای از کشاورزان استان گیلان و مازندران خریداری کردیم که ۱۱ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است. همچنین ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن چای خشک در این دو استان تولید شده است.

رییس سازمان چای کشور اضافه کرد: حدود ۵۰۰۰ تن صادرات چای داخلی داشتیم. عمده خریداران ما نیز افغانستان، عراق، آذربایجان  و تا حدودی روسیه هستند. البته هدف ما بیشتر تامین بازارهای داخلی است، زیرا سالانه تقریبا ۸۰هزار تن چای در کشور مصرف می شود. همچنین واردات چای بیشتر از کشور سریلانکا انجام می شود.

جهانساز با اشاره به اینکه چای دسته بندی های متفاوتی از جمله ممتاز، قلم، شکسته و باروتی دارد و در بسته بندی های متفاوت نیز در بازار عرضه می شود، اظهار کرد: بسته به نوع، کیفیت چای و بسته بندی آن قیمت چای متفاوت است و در بازار از کیلویی ۳۷هزار تومان تا ۶۰هزار تومان به فروش می رسد. البته ممکن است از این مقدار کمتر هم در بازار وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: قیمت چای خارجی نیز عمدتا کیلویی بیش از ۱۰۰هزار تومان است، زیرا واردات آن با ارز آزاد بوده و نوسانات ارز بر آن تاثیر گذار خواهد بود اما از نظر کیفیت تفاوتی چندانی با چای ایرانی ندارد.

رییس سازمان چای با اشاره به اینکه آمادگی آن را داریم که با رعایت نکات بهداشتی از چای در اردیبهشت ماه بهره برداری کنیم، گفت: ویروس کرونا با محصولات غذایی جابه جا نمی شود. به عبارت دیگر چای چیده شده برای فرآوری در دمای بیش از ۹۰درجه قرار می گیرد و پس از آن نیز دم می شود؛ بنابراین خود چای مشکلی ندارد اما تمهیداتی برای کاهش تراکم نیروی انسانی در بهره برداری از چای در نظر گرفته ایم؛ به طوری که محصولات برداشت شده را به مرور تحویل بگیریم و در طول روز فرآیند خرید انجام شود تا مشکلی از این جهت نیز نداشته باشیم.

منبع : ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ