وضعیت صنعت کاشی و سرامیک در سال ۹۳ چگونه است ؟

0

یک کارشناس بازار سرمایه با اذعان به وابستگی صنعت کاشی سازی ایران به مسکن و ساختمان ، از افزایش بار هزینه ها و کاهش حاشیه سود تولید کننده در این صنعت ابراز نگرانی کرده است.

مجید محصصیان مدیر مسئول نشریه دنیای سرامیک در گفتگو با اکوبورس گفت: به دلیل وابستگی صنعت کاشی و سرامیک به صنعت ساختمان هر گونه تغییر در سودآوری ساخت و ساز مسکن با فاصله شش ماهه بر روند سود و زیان شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک نیز تاثیرگذار بوده است. از این بابت هر گونه تعدیل سودآوری مثبت یا منفی در صورت های مالی شرکت های بویژه تولید کننده کاشی حاضر در بورس از عملکرد سه ماهه سوم دوره مالی آنها قابل رویت و تحقق بوده است.این در حالی است که ایران به لحاظ تولید و صادرات سرامیک از رتبه چهارم در دنیا برخوردار است که به نوبه خود از مزیت های خاصی برای تولید کننده ایرانی برخوردار است.

وی در ادامه به بررسی واقعیت های امروز صنعت کاشی و سرامیک کشور پرداخت و افزود: بدنه کاشی و سرامیک از دو بخش لایه لعابی رویین و لایه زیرین تشکیل شده و تولید کننده برای تامین ماده لعابی مذکور ناگزیر به وارد کردن آن به داخل کشور است.جدای از موضوع کرایه حمل و بارگیری سهم مواد اولیه تا پیش از تغییر قیمت ارز در بهای تمام شده تولید به حدود ۴۰ درصد می رسید اما اکنون این نسبت نزدیک به ۶۰ درصد بالغ شده است.این در حالی است که افزایش قیمت کاشی و سرامیک در بازار به نسبت نوسان قیمت مواد اولیه رخ نداده است.

کارشناس بازار سرمایه از چشم انداز صادرات کاشی و سرامیک ایران نیز سخن گفت و افزود: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد کاشی و سرامیک صادراتی کشور به سمت مرزهای عراق سرازیر می شوند در حالیکه تفاوت نرخ های داخلی به شدت در این روند تاثیر گذار بوده اند.

از طرفی الزام تعرفه ایی جدید تحت عنوان بازرسی قبل از حمل در مرز عراق برای صادر کننده باعث شده تا در کنار نوسان قیمت های داخلی هزینه ها افزایش یابند بطوریکه اختلاف نیم دلاری صادرات کاشی و سرامیک ایران با کشور ترکیه هم اکنون به حدود دو دلار در هرتن افزایش یافته است.

به گفته محصصیان علاوه بر مواردی که گفته شد صنعت کاشی و سرامیک به دلیل بالابودن هزینه حمل و بارگیری محموله های حجیم و در عین حال سنگینی سایه تحریم ها بر کشور نتوانسته در سال های اخیر مزیت قابل اتکایی در بازار های فراتر از مرزهای کشورهای همجوار ایران ایجاد کند.

وی گفت: با وجود همه مشکلات موجود در صنعت ساختمان با این همه به نظر می رسد بازار صادراتی کاشی و سرامیک همسو با کاهش تحریم ها همچنان می تواند تا حد زیادی به این صنعت کمک نماید اما با دید خوشبینانه چنانچه بخواهیم چشم انداز امیدوار کننده ای برای این صنعت ترسیم کنیم در نهایت این شرکت ها می توانند ارقام بودجه برآوردی خود را تا پایان سال محقق نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ