بررسی نسبت پی بر ای “p/e” و سطح ریسک سهام

0
نسبت پی بر این p/e منعکس کننده عقیده بازار درباره یک شرکت است و معمولاً این نسبت برای شرکت های خوب و رو به رشد، بالا است. بطوریکه مقدار بالای این نسبت نشان دهنده خوش بینی و مقدار پایین آن نشان دهنده بدبینی عموم سرمایه گذاران درباره آینده شرکت است و تا زمانی بالا خواهد بود که عموم سرمایه گذاران باور به توانایی رشد سود یا افزایش قیمت سهام یک شرکت داشته باشند، اما اگر این اطمینان در قابلیت سودآوری شرکت از بین برود، نسبت هم افت خواهد کرد.

نسبت پی بر ای همچنین نشان دهنده سطح ریسک یک سهم است و هر چه بالاتر باشد، ریسک سهم هم بالاتر خواهد بود و در صورت منفی شدن بازار تمایل به فروش سهام با پی بر ای بالا نسبت به سایر سهام افزایش می یابد. هنگامی که شرکت ها دوره رشد خود را پشت سر می گذارند، سود آنها تثبیت و نسبت پی بر ای آنها تعدیل می‌شود.

سرمایه گذاران بازار سرمایه نیز معمولاً از پی بر ای به عنوان ابزار نمایش ارزش شرکت یاد می کنند. این نسبت، رایج ترین نسبتی است که در بازار سرمایه، برای سرمایه گذاران دوراندیش دارای اهمیت بسیار زیاد می باشد. علت محبوبیت این نسبت، توانایی آن در بیان ارزش بازار و سود هر سهم به زبان یک عدد ریاضی است. هدف این نسبت بیان رابطه قیمتی می باشد که یک سرمایه گذار بر اساس چشم انداز آینده شرکت، برای سود پیش بینی شده هر سهم می پردازد و انتظار دارد تا به بهره وری برسد.

اما دلیل اینکه چرا بازار در برخی شرایط به گروه هایی با پی بر ای پایین و سود نقدی گرایش و اقبال پیدا می کند را می توان چنین عنوان کرد که یکی از ساده ترین مفاهیم پی بر ای در این است که عکس این نسبت به معنای نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذار در یک سال می باشد و در شرایطی که بازار دچار ابهام و رکود می شود، سرمایه گذاران در سهام با پی بر ای پایین که سود تقسیمی مناسبی در مجمع دارند، گرایش پیدا می کنند. البته مفهوم پی بر ای بالا به خصوص برای شرکت هایی که طرح توسعه دارند یا در صنعت خاصی مثل آی تی، مخابرات و پیمانکاری فعال هستند، نیز به خاطر امکان رشد سود آوری آنها در آینده است.

اما در اولین روزهای معاملات بازار سرمایه و پس از پایان تعطیلات نوروزی بررسی سهام و رتبه بندی آنها از منظر نسبت مذکور آن هم در شرایطی که بازار کم کم بایستی خود را برای دریافت گزارش های عملکرد ۱۲ ماهه شرکت ها و در نتیجه برگزاری مجامع سالیانه جهت تقسیم سود نقدی به سهامداران آماده کند، چندان خالی از لطف نیست.

براساس آخرین قیمت های موجود برای سهام در سال ۹۳، بیشترین رقم پی بر ای مربوط به یکی از شرکت های فعال در حوزه قطعه سازی و تأمین قطعات خودرو است. بطوریکه سهام مهرکام پارس با برآورد سود یک ریالی نسبت ۱۷۱۸ واحدی را به خود اختصاص داده تا از این منظر جایگاه اول بیشترین پی بر ای را در اختیار خود داشته باشد.

رتبه دوم نیز به سهام شیر پگاه آذربایجان غربی تعلق دارد و نسبت پی بر ای آن با سود پیش بینی شده یک ریالی برای سال مالی ۹۳ رقم ۱۶۸۷ واحد است و پس از آن سهام چرخشگر با نسبت ۱۹۷ واحدی بیشترین رقم پی بر ای را دارا می باشد.

در مجموع در حال حاضر تعداد هشت نماد با نسبت پی بر ای بالای صد واحد در تابلوی بورس و فرابورس مورد معامله قرار می گیرند و ۱۱۵ نماد با نسبت پی بر ای دو رقمی و بالاتر از ۱۰ واحد در بازار سهام وجود دارند.

همچنین طبق آمارهای موجود، بیش از ۱۸۰ نماد معاملاتی در بازار دارای پی بر ای مثبت و زیر ۱۰ واحد هستند.

اما در مقابل سهام شرکت دشت مرغاب که در زمینه عرضه و فروش محصولات کنسروی در بازار دوم بورس فعال است، با برآورد زیان ۱۲۳ ریالی نسبت پی بر ای منفی ۴۴ واحدی را دارا بوده تا از این منظر در پایین ترین خانه این جدول جای گیرد.

پس از آن نیز دو سهم “پتایر” و “خاذین” به ترتیب با پی بر ای منفی ۲۹ و ۲۳ واحدی پایین ترین جایگاه ها را در اختیار خود گرفته اند. همچنین در کل بازار سهام این نسبت برای تعداد یازده نماد معاملاتی منفی بوده و از زیان دهی آنها حکایت دارد.

به هر ترتیب نکته قابل توجه در این است که سهامدارانی که سهام شرکتی را با نسبت بالای پی بر ای می خرند، بر این اعتقاد هستند که این شرکت زمینه و پتانسیل رشد مناسبی را دارا بوده و طی سال های نزدیک آتی می توانند سود بیشتری را کسب کنند و این موضوعی است که در بازار بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

اما نکته مهم در این است که نمی توان تنها بر مبنای نسبت مذکور اقدام به خرید سهام کرد. بلکه عوامل بسیاری برای تصمیم گیری و انتخاب یک سهم وجود دارد. به عنوان مثال باید در نظر داشت که سود برآوردی هر شرکت با این نسبت رابطه زیادی دارد و با تغییر و تعدیل EPS در طول سال نسبت پی بر ای هم به طور مداوم تغییر می کند. علاوه بر آن، این نسبت برای شرکت هایی که سودآوری ندارند، قابل استفاده نیست و گاهی بالا بودن و پایین بودن آن به خاطر شرایط خاص شرکت همچون برنامه راه اندازی خط تولید جدید و اجرای طرح های توسعه ای است که این شرایط موجب بالا رفتن نسبت پی بر ای می شود، اما در آینده ای معین بازدهی و سودآوری خود را در سهم نشان می دهد.

در پایان گفتنی است، شاید یکی از بهترین اقدامات در سال جدید بازنگری در نوع نگرش ها و شیوه انتخاب سهام باشد تا با بررسی سایر عوامل مهم در هنگام خرید و فروش، از تکرار برخی اشتباهات سال گذشته جلوگیری کنیم.

بورس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ