چگونه اعتماد به نفس کودکان را افزایش دهیم؟

0

پریسا ارجمندی روانشناس و مشاور کودک درباره چگونگی رفتار با کودکان برای تقویت اعتماد به نفس آن ها، اظهار کرد: اعتماد به نفس؛ باور هر فرد به توانایی انجام دادن کاری است و این اعتماد به نفس از کودکی با انجام دادن هر فعالیت و گرفتن تشویق از اطرافیان به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های تقویت اعتماد به نفس در کودکان دوست داشتن بی قید و شرط است، بیان کرد: زمانی که عملکرد کودک را در موضوعات مختلف می‌بینیم، مقایسه، سرزنش و انتقاد نباید صورت گیرد و دوست داشتن با قید و شرط مساوی با مقایسه کودک با همسالانش است و اعتماد به نفس را در کودک می‌کشد.

این روانشناس با اشاره به اینکه معمولا والدین مستبد فرزندشان را با دیگران مقایسه می‌کنند، ادامه داد: همچنین والدین سهل گیرمقایسه نمی‌کنند و کودک خود را بهترین می‌دانند، به عنوان مثال؛ اگر کودک غذا نمی‌خورد، مقایسه، سرزنش و انتقاد نکنید، به عروسک کودک غذا بدهید تا کودک هم غذا بخورد و یا وقتی کودک در محیط جمع شعر می‌خواند، نخندیم، چون اضطراب در جمع می‌گیرد و خجالتی می‌شود.

ارجمندی درباره اضطراب در جمع، گفت: اضطراب در جمع که ممکن است برخی از کودکان به آن دچار شوند، با جمله تو نمی‌توانی آغاز می‌شود که در نهایت با کمرو و خجالتی شدن کودک ادامه می‌یابد.

وی یکی از راه‌های تقویت اعتماد به نفس در کودکان را ایجاد کفایت و توانمندی در کودک دانست و تصریح کرد: آموزش مهارت حل مسئله و تشویق برای تلاش‌های کودک خروجی کار از اقداماتی نیست که می توانیم برای تقویت توانمندی فرزندانمان انجام دهیم.

این روانشناس آموزش مهارت حل مسئله در کودک، نوجوان و بزرگسال شامل مراحل مختلفی دانست و بیان کرد: از سن ۸ سالگی باید روی مهارت حل مساله کار کرد و این مراحل شامل؛ ۱. تعیین مشکل: ابتدا باید مشکل کودک نوشته شود، ۲. ارائه راه حل‌های منطقی و غیر منطقی، قابل اجرا و غیرقابل اجرا، ۳. حذف راه حل‌های غیر منطقی و غیر قابل اجرا و ۴. انتخاب بهترین راه حل با سیستم انتقادی اگر… آن وقت… ، است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ