راه های پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان

0

فریبا کوهدانی، دکترای تغذیه و رژیم درمانی، در ارتباط با کم آبی و راه‌های پیشگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: یکی از مشکلات شایعی که ممکن است در ایام روزه داری با آن مواجه شویم، حس تشنگی است. ما با یک انتخاب غذایی صحیح می‌توانیم این حس را کاهش دهیم.

این رژیم شناس، افزود: در این ایام باید مراقب دریافت میزان کافی مایعات در فاصله افطار تا سحر باشیم و سعی کنیم از مقدار کافی مایعات حتماً استفاده کنیم.

او در خصوص وعده سحری و نکات تغذیه‌ای آن گفت: در این وعده باید سعی کرد از خوردن غذا‌های شور، چرب و شیرین خودداری کنیم. هر ۳ عامل می‌تواند به تشدید حس تشنگی در طی روز منجر شود. اصولاً وقتی غذای شیرین می‌خوریم، موجب افزایش حجم ادرار خواهد شد. غذا‌های شور تمایل مصرف آب را افزایش می‌دهند و ما برای دفع مقادیر اضافی نمک نیاز به آب بیشتر پیدا می‌کنیم. غذا‌های چرب نیز به همین شکل تمایل به مصرف آب را بالا می‌برند.

کوهدانی تأکید کرد: در وعده سحری باید حتماً یک سهم میوه را داشته باشیم و سبزیجات را چه به فرم سالاد یا سبزیجات پخته داخل غذا مصرف کنیم. گروه سبزیجات و میوه‌ها علاوه بر اینکه خود دارای مقادیر بالایی از آب هستند به دلیل فیبر بالایی که دارند، می‌توانند حس تشنگی را کاهش دهند.

او افزود: نکته مهم دیگر نوع نوشیدنی‌هایی است که انتخاب می‌کنیم. بنده توصیه می‌کنم از خوردن چای پررنگ در وعده سحر حتماً خودداری شود. از مایعاتی مثل آب و شیر هم در این وعده می‌توادن استفاده کرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ