سرکشی به حساب بانکی مردم / تناقض مصوبه یارانه‌ای دولت با اظهارات روحانی

0
در حالی که روحانی چند ماه پیش به مردم گفته بود که دولت قصد ندارد به بهانه حذف اقشار مرفه از دریافت یارانه، به حساب بانکی مردم سرکشی کند؛ در تناقضی آشکار در مصوبه اخیر دولت درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها به بانک ها اجازه دسترسی به وضعیت مالی مردم داده شده است.
ثبت نام یارانه نقدی

گروه اقتصادی مشرق -روز گذشته آیین‌نامه اجرایی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ محسوب می‌شود منتشر شد.

این آیین‌نامه چند روز قبل در جلسه هیات وزیران تصویب شد، اما تا روز گذشته رسانه‌ای نشد.

نکته قابل توجه در این آیین‌نامه تهدیدهای متقاضیان دریافت یارانه توسط دولت است.

طبق مصوبه دولت، همه بانک‌ها و موسسات اعتباری، مکلفند براساس دستورالعملی که از سوی شورای پول و اعتبار ابلاغ می‌شود، اطلاعات مندرج در کاربرگ (فرم) ثبت‌نام خانوارهای متقاضی دریافت یارانه را در ارزیابی توانایی مالی و رتبه‌سنجی اقتصادی افراد برای پرداخت وام یا سایر تسهیلات لحاظ کنند.

این بند از مصوبه دولت، بدین معنا است که بانک ها می توانند تقاضای افراد برای دریافت یارانه را نشانه تایید عدم توانایی مالی آنها و در نتیجه عدم توانمندی آنها در پرداخت اقساط وام تلقی کنند.

بدین ترتیب، هر کس که برای دریافت یارانه ثبت نام کند از نگاه دولت، در طبقه «نیازمندان» قرار خواهد گرفت و دریافت وام های بانکی برای وی سخت خواهد شد، چرا که احتمالا توان پرداخت اقساط بانکی را ندارد.

علاوه بر موضوع فوق،در آیین‌نامه متقاضیان دریافت یارانه آمده است که در صورت اعلام اطلاعات نادرست ۳ برابر یارانه دریافتی جریمه خواهند شد. یعنی اگر متقاضی‌ای اطلاعات اقتصادی خود را به دولت بدهد و دولت تشخیص بدهد اطلاعات او ناقص بوده یا آن را نادرست بداند باید علاوه بر بازگرداندن ۴۵۵۰۰ تومان (به ازای هر نفر از اعضای خانواده) ۱۳۶۵۰۰ تومان جریمه بدهد!

به عبارت بهتر اگر یک کارمند و کارگر سرپرست خانوار ۴ نفره در ارائه اطلاعات اقتصادی به دولت همه اطلاعات درخواستی را ارائه کند و ۱۸۲۰۰۰ تومان یارانه اردیبهشت را دریافت کند ،اما بعدا دولت تشخیص بدهد اطلاعات او نادرست بوده این کارمند یا کارگر باید علاوه بر بازگرداندن ۱۸۲۰۰۰ تومان، ۵۴۶۰۰۰ تومان دیگر جریمه بدهد!

این مصوبه در حالی ابلاغ شده است که روحانی چند ماه پیش در اظهاراتی اعلام کرده بود حساب‌های مردم حریم شخصی محسوب می‌شود و به همین علت مسؤولان از بررسی حساب‌های شخصی منع شدند.

تنها چند ماه پس از این اظهارات تبلیغاتی بود که وزیر اقتصاد سخنان جالب‌تری عنوان کرد و گفت هر که فرم خوداظهاری یارانه‌ای را پر کند به ما اجازه بررسی حساب‌های شخصی را (همان حساب‌هایی که رئیس‌جمهور آن را حریم شخصی خوانده بود) می‌دهد.

به‌ این ترتیب آنهایی که فقیر نیستند ،اما به یارانه احتیاج دارند ،مخالف محیط‌ زیست و ….خواهند بود!این روزها تلویزیون دربست در اختیار سیاست‌های یارانه‌ای دولت است و گفته‌های کسانی که می‌خواهند انصراف دهند را پخش می‌کند، اما فعلا از انتقادها خبری منتشر نمی‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ