فرخ لقا هوشمند هرگز از مرگ پسرش مطلع نشد +عکس

0

دختر «فرخ‌لقا هوشمند» می‌گوید که مادرش هرگز از مرگ تنها پسرش با خبر نشد و چهار سال بنا به وصیت فرزندش از این اتفاق بی‌خبر ماند.

«فرشته هوشمند» فرزند این بازیگر گفت: مادرم دچار ایست قلبی شد و دقیقا پنج دقیقه مانده به ۱۲ شب درگذشت.

وی افزود: حدود پنج روز بود که ایشان را از بیمارستان به خانه منتقل کردیم و همه تجهیزات را به خانه آوردیم و پزشک هم مدام از او مراقبت می‌کرد.

هوشمند گفت: مادرم در آغوش دخترانش درگذشت و پیش تنها پسرش رفت. برادرم سال ۱۳۸۴ فوت کرد ولی بنا به وصیت‌اش هرگز مادرم نفهمید که او دیگر بین ما نیست. چون معتقد بود که مادرمان با شنیدن این خبر دوام نمی‌آورد. من و خواهرم در این سال‌ها این راز را پیش خودمان نگه داشتیم و تحمل کردیم.

فرخ‌لقا هوشمند با نام اصلی فرخ لقا پوررسول (متولد ۲۵ اسفند ۱۳۰۷ درگذشت ۲۲ تیر ۱۳۸۸) بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون بود. فرخ‌لقا هوشمند سابقه حضور در بیش از ۷۰ فیلم سینمایی را دارد که از میان آن‌ها می‌توان به شب قوزی (فرخ غفاری)، خواستگار (علی حاتمی)، کلاغ (بهرام بیضایی) و مجموعه فیلم‌های صمد اشاره کرد.

زندگی‌نامه

او در سال ۱۳۰۷ در رشت به دنیا آمد. بازی در تئاتر را از سال ۱۳۲۴ تا سال ۱۳۳۵ در گیلان و سپس در تهران تا سال ۱۳۴۲ آغاز و بازی در سینما را سال ۱۳۳۶ با ایفای نقش کوتاهی در «نردبان ترقی»، با همکاری «پرویز خطیبی» آغاز کرد. او در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۸۸ پس از ۳۲ روز بستری درگذشت.

او دوران بازیگری را در هنرستان هنرپیشگی زیرنظر عطاءالله زاهد، مجید محسنی و حمید قنبری در سال ۱۳۲۴ آغاز کرد و بلافاصله در تئاتر گیلان فعال شد.

شروع فعالیت در سینما در فیلم «نردبان ترقی» در سال ۱۳۳۶ بود و از عمده نمایش‌هایش می‌توان از «خسرو و شیرین»، «خسیس» نام برد. فرخ‌لقا هوشمند با بازی در نقش مادر صمد «نه آقا» در سری فیلم‌های صمد بسیار معروف شد و تقریباً در تمامی این سری فیلم‌ها بازی کرد.

قدیمی ها فرزندان فرخ لقا هوشمند بیوگرافی فرخ لقا هوشمند بیوگرافی رضا هوشمند بازیگران قدیمی بازیگران قبل از انقلاب اسامی بازیگران فوت شده ایرانی

آخرین مصاحبه فرخ‌لقا هوشمند

«متاسفانه پس از سکته مغزی که چند سال پیش باعث خانه‌نشینی‌ام شد، خیلی از چیزها را از خاطر برده‌ام و دیگر توان جسمی و ذهنی مناسبی برای بازی ندارم».هوشمند که خود نیز می‌داند بیشتر شهرتش را مدیون ماجراهای «صمدآقا» و نقش «ننه آقا» است،

درباره این مجموعه می‌گوید: «اولین بازی تلویزیونی من در سریال «سرکاراستوار» بود که بعدها قسمت‌هایی از آن، موجب شکل‌گیری مجموعه‌های «صمد» شد. هنوز هم پس از سال‌ها کار در سینما و تلویزیون، مرا در کوچه و خیابان با «ننه‌آقا» می‌شناسند. خودم هم خیلی با این نقش کنار می‌آمدم و از اینکه با یک نقش در چند فیلم معرفی می‌شوم، خوشحال بودم. «صمد» یکی از شخصیت‌های سریال «سرکاراستوار» بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت و باعث شد که بعدها داستان‌های مستقل و دنباله‌داری از این شخصیت ساخته شود. من هم‌چون در آن سریال در نقش مادر صمد حضور داشتم، بنابراین در کارهای بعدی هم این نقش‌آفرینی را ادامه دادم. بخشی از این شوخ‌طبعی و طنازی و بانمکی به خود نقش بازمی‌گردد و بعضی عمده‌ای از آن هم از شخصیت خودم ریشه می‌گیرد. من معمولا سناریو را حفظ نمی‌کنم، بلکه بیشتر نقش را در خود پرورش می‌دهم».سرکار خانم هوشمند از جمله هنرمندانی است که از دوران نوجوانی به هنر بازیگری روی آورده و در دورانی که نگاه مناسبی از سوی مردم به حضور دختران هنرمند وجود نداشت، سختی بسیاری را بردوش کشیده است.

وی درباره حضورش در آن دوران می‌گوید: «فراموش نمی‌کنم روزی را که مردم منطقه ما، خانم بازیگر میانسالی را در کوچه‌ای بن‌‌بست به شدت کتک‌زدند و او جان سپرد. خوشبختانه خانواده‌ ما و به ویژه‌ پدرم از روشنفکران و نمایشنامه‌نویسان آن دوره بود و با ورود من به این حرفه مشکلی نداشت، اما تعدادی از همسایه‌ها از آن به بعد از خانواده ما کناره‌گیری کردند. با همه این مسایل و نگاه‌ها بعد از کلاس هشتم دبیرستان، وارد هنرستان تئاتر رشت شدم.

اواخر دوره هنرستان آقای میلانی به خاطر پاک و سالم ماندن محیط کار تئاتر، بچه‌ها را تشویق کرد که دو‌به‌دو با هم ازدواج کنند که در ارتباط با هم و در کار عملی مشکلی نداشته باشیم. اینگونه شد که من با هوشمند، منیره تسلیمی با خسرو تسلیمی(پدر و مادر سوسن تسلیمی) و بقیه به همین صورت ازدواج کردیم. حدود سال ۱۳۳۴ دو بچه هم داشتم که از طرف استاد مجید محسنی برای اجرای کارهای محلی خود از رشت به تهران دعوت شدیم. هوشمند قبلا چندین‌بار به تهران آمده بود و با ایشان آشنایی داشت. یادش به خیر وقتی آقای محسنی ما را به استاد مهرتاش (از پایه‌گذاران گروه تئاتر جامعه باربد) معرفی می‌کرد، گفت: «بیا … دو چهره جوان و با استعداد برایت آورده‌ام که هنرپیشه زنش هم زیباست.»به‌هر حال سال‌ها در جامعه باربد ماندیم و کار کردیم. کارمان حسابی گرفته بود و مرتب به شهرها و تالارهای مختلف دعوت می‌شدیم، اما زمانی که تئاتر‌ها به آتراکیسون (نمایش‌های سخیف همراه با رقص و آواز) تبدیل شد، کار ما هم به گوشه‌نشینی انجامید. وضعیت مالی ما زیاد خوب نبود و برای پیدا کردن یک مکان زندگی در تهران کلی بدبختی کشیدیم. هوشمند علاوه بر شاهنامه‌خوانی و گریم، مهارت خاصی هم در صحافی داشت و با ارتباط خوبش با چاپخانه‌های تهران توانست گلیم خود را از آب بیرون بکشد. دو‌سه سالی با این وضعیت زندگی کردیم تا اینکه پای ما هم به سینما باز و اوضاع اقتصادی‌مان بهتر شد.»

تصاویر مراسم تشییع فرخ لقا هوشمند

قدیمی ها فرزندان فرخ لقا هوشمند بیوگرافی فرخ لقا هوشمند بیوگرافی رضا هوشمند بازیگران قدیمی بازیگران قبل از انقلاب اسامی بازیگران فوت شده ایرانی

رضا هوشمند همسر فرخ لقا هوشمند (متولد ۱۳۰۲ رشت – درگذشته ۳۱ اردیبهشت ۱۳۶۸)، بازیگر و چهره‌پرداز ایرانی بود. بازیگر فیلم‌هایی مثل شب قوزی (فرخ غفاری)، اسرار گنج دره جنی (ابراهیم گلستان) و باشو غریبه کوچک (بهرام بیضایی) و گریمور فیلم‌هایی مثل تنگنا (امیر نادری) و مسلخ (هادی صابر).

رضا هوشمند در ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۶۸ در سن ۶۵ سالگی بر اثر بیماری آتروفی مغز در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت و در بهشت زهرای تهران قطعه ۱۱۱، ردیف ۷۰، شماره ۷۸ به خاک سپرده شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ