آیا تجربه “حسینا” در سهام “حخزر” هم تکرار می شود

0

سود انباشته تقریبی ۱۷ میلیارد تومانی این شرکت در کنار ارزش روز ۲۲۵ میلیارد تومانی کشتی های این شرکت که از نقطه نظر کارشناسان بازار برآورد گردیده است، ارزش ذاتی هر سهم “حخزر” را بر بیش از ۴۴۰ تومان بالغ می گرداند.

 امروز تعداد ۵۴ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت کشتیرانی دریای خزر برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد “حخزر” عرضه می گردد. سهامدار عمده این شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که مالک حدود ۸۷ درصد از سهام آن می باشد.

نگاهی به آخرین صورت های مالی این شرکت حکایت از حدود ۵۰ میلیارد تومان دارایی جاری در برابر حدودا ۲۸ میلیارد تومان بدهی جاری دارد که این امر می تواند نشانه خوبی از وضعیت گردش نقدی “حخزر” باشد.

بر روی عکس کلیک نمایید

این شرکت دارای واحد های فرعی کشتیرانی مازندران (کاسپین)، کشتیرانی صلح و دوستی (ترکمنستان) و بخشی از شرکت بندر خارجی می باشد. این شرکت در حالی در سال ۹۲ مبلغی در حدود یک میلیارد تومان درآمد سرمایه گذاری در سهام شرکت بندر خارجی شناسایی کرده که در سال ۹۳ درآمدی از این بابت در بودجه لحاظ ننموده است.
گفتنی است “حخزر” مبلغی در حدود ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار درآمدهای ارزی و مبلغی در حدود ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار هزینه های ارزی برای سال مالی ۹۳ شرکت پیش بینی نموده که در صورت تسعیر به نرخ ریالی ۵۰۰ر۲۶ بجای نرخ ۵۰۰ر۲۴ ریال، سود هر سهم پیش بینی شده سال مالی ۹۳ از مبلغ ۴۹ تومان و ۳ ریال به مبلغ ۵۵ تومان و ۹ ریال (معادل ۱۳% افزایش) افزایش می یابد.
از سوی دیگر سود انباشته تقریبی ۱۷ میلیارد تومانی این شرکت در کنار ارزش روز ۲۲۵ میلیارد تومانی کشتی های این شرکت که از نقطه نظر کارشناسان بازار برآورد گردیده است، ارزش ذاتی هر سهم “حخزر” را بر بیش از ۴۴۰ تومان بالغ می گرداند.
همچنین از پتانسیل های این شرکت احتمال مشارکت در بخشی از قرارداد ارسال ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز و  دریافت کالای روسی در صورت قطعی شدن پیمان ایران – روسیه می باشد.
طبق نظر کارشناسان بازار به دلیل کوچک بودن این سهم و محدود بودن عرضه آن احتمال تکرار اتفاقات عرضه اولیه “حسینا” برای “حخزر” وجود دارد. همچنین با توجه به ارزش ذاتی سهم احتمال کشف قیمت این سهم در محدوده ۳۰۰ الی ۳۵۰ تومان برای بازار جذاب به نظر می رسد.
گفتنی است امروز تعداد ۵۴ میلیون سهم این شرکت در بازار فرابورس عرضه می شود که از این تعداد ۵۵ درصد (معادل ۲۹ میلیون سهم) به معامله گران آنلاین و ۴۵ درصد (معادل ۲۵ میلیون سهم) به کارگزاری ها اختصاص خواهد یافت.
مرجع :  اکو بورس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ