دریافت سود سهام بدون مراجعه به شعب بانکی

0

یکی از مهم‌ترین خدمات ارائه شده از درگاه سجام، پرداخت سود سهامداران بدون نیاز به مراجعه سرمایه‌گذاران به شعب بانک‌ها خواهد بود.

در واقع پیش از این توزیع سود سهامداران شرکت‌ها به‌صورت دستی با هزینه و زمان بسیار زیاد انجام می‌شد. علاوه بر این، اشتباهات انسانی هم مزید بر علت شد تا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، برنامه مکانیزه توزیع سود را در دستور کار قراردهد.منطق سامانه جدید بر این اساس استوار است که هیچ سهامداری برای دریافت سود، لازم نیست به هیچ شرکتی مراجعه کند یا اینکه شماره حساب ویژه‌ای برای شرکت خاصی داشته باشد.

یعنی در واقع، سهامدار بودن به تنهایی برای دریافت سود کافی است. به‌طور کلی می‌توان از طریق سامانه جامع توزیع سود، عایدی سهامداران شامل سود سهام شرکت‌ها، سود در مقاطع و سررسیدهای مختلف، وجوه حاصل از سررسید اسناد خزانه و حتی وجوه حاصل از معاملات را به‌صورت متمرکز به حساب آنها واریز کرد.

علاوه بر این، اطلاعاتی از این قبیل که آیا این شرکت سود پرداخت می‌کند یا خیر، هر سهامدار چه میزان سهم دارد و چه مبلغی به وی تعلق می‌گیرد یا در چه بانکی شماره حساب دارد که سود به آن حساب واریز شود، همه به‌صورت مکانیزه و بدون دخالت دست انجام می‌شود. تا قبل از عملیاتی شدن سامانه سجام، رویه پرداخت سود به اشکال مختلفی بود که رایج‌ترین آنها را در ادامه عنوان می‌کنیم.

پس‌ازآنکه شرکت‌ها در مجمع عمومی عادی خود قسمتی از سود هر سهم (EPS) محقق شده را بین سهامداران تقسیم می‌کنند طبق اطلاعیه‌ای که در سامانه codal.ir منتشر کرده‌اند سرمایه‌گذاران باید به یکی از شیوه‌های زیر با توجه به برنامه شرکت اقدام به دریافت سود تقسیم ‌شده بکند. یکی از روش‌های دریافت شماره‌حساب از تمامی سرمایه‌گذاران از طریق دورنگار یا ایمیل و واریز سود تقسیمی به‌حساب آنها بود.

روش دیگر معرفی یک بانک به سرمایه‌گذاران بود تا در تاریخ مشخص‌شده سرمایه‌گذاران با مراجعه به بانک مربوطه و با ارائه کارت ملی و کد بورسی خود سود تقسیمی را دریافت کند. جدا از هزینه‌های بی‌موردی که به شما وارد می‌شود مساله اصلی این است که شما در سبد خود چند سهم را با اهداف مختلف دارید. مثلا از ۹ سهم موجود در سبد خود شاید تنها روی سود تقسیمی(DPS) دو سهم حساب بازکرده‌اید، از طرفی به دلیل عدم توجه به تاریخ مجمع برخی از سهام خود، نماد بسته شده و به مجمع می‌رود و سودی را تقسیم می‌کند و چون تاریخ پرداخت تا زمان سرمایه‌گذاری شما فاصله زیادی دارد شما فراموش می‌کنید که DPS را دریافت کنید و به‌این‌ترتیب هزینه‌ای به شما تحمیل می‌‌شود. یکی از مزایای مهم سامانه سجام کمک به سرمایه‌گذاران در این زمینه است و رویه به این شکل است که هر سهمی که شما با آن به مجمع می‌روید و از آن سود تقسیمی طلب دارید در تاریخ اعلام شده از سوی شرکت، وجوه مربوط به سود تقسیمی به‌حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز می‌شود و این شرکت وجوه مربوطه را به‌ حساب‌های اعلامی از سوی شما در این سامانه واریز می‌کند.براساس هماهنگی انجام شده با سازمان بورس اوراق بهادار فرآیند توزیع مکانیزه سود به‌صورت آزمایشی آغاز شده و ناشران داوطلب می‌توانند از این امکان بهره‌مند شوند.

به‌طوری‌که از ابتدای سال‌جاری تاکنون چند شرکت از جمله قند نیشابور، بورس تهران، فرابورس ایران و بورس انرژی توزیع سود سهامداران سجامی خود را از این زیرساخت انجام داده‌اند. پلت‌فرم مکانیزه توزیع سود آماده بهره‌برداری کامل بوده و با ابلاغ رسمی سازمان به ناشران به‌طور کامل و رسمی شروع خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ