افزایش سرمایه ایران خودرو در بورس چقدر است؟

0

جزئیات افزایش سرمایه سنگین ایران خودرو

شرکت ایران خودرو بعد از اعلام زمان برگزاری مجمع فوق العاده  در روز ۲۷ اسفند ۹۸ مجوز افزایش سرمایه ۱۸۷۲ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را از سازمان بورس گرفت و در محل شرکت ساپکو به صورت آنلاین اقدام به تشکیل مجمع کرد.

در این رویداد، ۶۴ درصد از سهامداران حاضر با افزایش سرمایه “خودرو” از ۱۰.۵۳ به ۳۰.۰۱ هزار میلیارد تومان موافقت کردند تا زمینه اصلاح ساختار مالی و خروج از زیان انباشته فراهم شود.

براساس این گزارش، در ابتدای جلسه فیض بخش رییس مجمع گفت: عملکرد گروه مدیریتی ایران خودرو در حوزه داخلی‌سازی قطعات پیشرفته و توسعه محصولات جدید قابل تقدیر و برای ارتقای این میسر نیازمند حمایت سهامداران است.

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو هم با اعلام اقدامات برای توسعه فعالیت‌ها بر ضرورت انجام این افزایش سرمایه تاکید کرد و گفت: با افزایش سرمایه ، ایران‌خودرو در آستانه ۵۹ سالگی دوباره متولد شد و با تدوین برنامه‌های جدید به جایگاه اصلی بازخواهد گشت.

این افزایش سرمایه ۲۰۰۸ درصدی با هدف خروج «خودرو‌» از ماده ۱۴۱ قانون تجارت صورت گرفت.

بر مبنای گزارش اعلامی، منابع تامین این افزایش سرمایه ۳۰۷۲۳ میلیارد تومانی از مازاد تجدید ارزیابی حدود ۷۱۰۰ میلیارد تومان زمین، حدود ۲۱۸۰ میلیارد تومان ساختمان، ۱۰۳۱۴ میلیارد تومان ماشین آلات و ۱۱۱۳۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌های ایران‌خودرو بوده است.

باید توجه داشت که علت اصلی افزایش قیمتی سهام ایران خودرو از ابتدای سال ۹۸ تاکنون این افزایش سرمایه بوده است و بعضا انتظاراتی بالاتر از این اعداد برای افزایش سرمایه به گوش می‌رسید. بر این مبناست که واکنش فردای معامله‌گران جالب توجه خواهد بود.

زیان انباشته ایران خودرو تا پایان آذر حدود ۱۶۰۵۸ میلیارد تومان بوده است و احتمال ساخت زیان در زمستان نیز با توجه به پایینتر بودن قیمت فروش از بهای تمام شده بیشتر به نظر می‌رسد، در نتیجه با همین افزایش سرمایه نیز احتمالا باید گفت ایران خودرو بر اساس صورت‌های مالی سال ۹۸ از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج نمی‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ